Citat:
Ursprungligen postat av
Importer-Exporter
Och du får gärna ta den diskussionen med honom. Den överlåter jag till er.
Dock så använde han varken ordet 'vetenskapligt' eller 'bevisat'.
Vad jag fann intressant var din "logik" i ditt argument till honom då den är bakvänd. Utgångspunkten tycks vara att gud bara skulle finnas, utan att ens behöva ha nåt som stödjer det, och sen är det upp till andra att bevisa motsatsen.
Det är lite som att jag ber dig bevisa att du inte har en skuld till mig och lyckas du inte med det så är det bara att hosta upp stålarna.
Då skulden inte existerar är det således en omöjlighet för dig att göra det. Bevisbördan ligger givetvis på mig.
Och förstår du fortfarande inte bollgrejen efter detta inlägg så kan jag bara anta att du trollar.
Men om poletten har trillat ner så är det ju bara att presentera ett av de många vetenskapliga bevis att gud finns som du nämnde.
Men snälla, ännu en gång, det är inte jag som kommer med den bristfälliga logiken som du pratar om. Det är inte jag som har sagt något om att det har bevisats eller att det borde bevisas att Gud inte finns.
Vad menar du är fel med att ha som utgångspunkt att Gud finns? Det beror väl på vad man har för erfarenheter? Jag som har haft direkta upplevelser av Gud vet ju om att han finns, ska jag då förneka verkligheten och utgå från något annat menar du?
Sen kan jag ju tycka att har man inte på nått sätt fått se eller uppleva Gud, så borde den rationella utgångspunkten vara att "man inte vet om Gud finns", inte att "man vet att Gud inte finns" - det är så dumt så klockorna stannar. För att kunna
veta att Gud inte finns så behöver man ju ha bevisat det först, annars tror/gissar man bara. Det är lika dumt som att säga att man
vet att det inte finns några utomjordingar. In fact, så är det precis samma sak.
Det enda som jag har sagt är sanningen, när jag tillrättavisade att vi inte alls har bevisat "att Gud inte finns". Du lägger till massa eget påhitt och påstår att det är si eller så jag har menat med detta. Men det är dina egna föreställningar och fantasier och inte verklighet. Här vill vi diskutera sånt som finns på riktigt.