2026-05-21, 21:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast vetenskapen har dock debunkat alla övernaturliga gudar du kan tänka dig ändå. Du kan ju inte lägga fram ett enda kontrollerbart bevis för att gud finns. Det enda ni kan komma farande med är bibelverser och antaganden. Men ingen har ju någonsin lagt fram ett endaste kontrollerbart bevis.
Det är förvisso irriterande med kristna missionärer, men det är lika irriterande med neoateister som måste in och gräva i något de ändå inte har intresse av, som nån slags jävla Jehovas Vittneknackning.
Citera
2026-05-21, 21:41
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ni som har religiösa föreställningar håller fast vid det i stället för att söka sanningen som finns i vetenskapen.

Det finns ingen motsats, naturvetenskapens uppgift är att utröna hur vår värd är uppbyggd och det har vetenskapen ensamrätt på. Kristendomen förnekar inte detta (jo, asså, på medeltiden, men det var makt, inte religion). Kristendomen handlar om varför och hur människan skall leva sitt liv.

Skapelseberättelsen i GT då? Pedagogisk, det är allt.
Citera
2026-05-21, 21:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är förvisso irriterande med kristna missionärer, men det är lika irriterande med neoateister som måste in och gräva i något de ändå inte har intresse av, som nån slags jävla Jehovas Vittneknackning.

Jaha, det är väl bara att du låter bli att lyssna på dessa "neoateister" som gör något de inte har intresse av om du vill slippa dem. Jag vet inte ens vem du pratar om eller menar du att jag skulle kunna ge dig förslag på några som pratar om något de inte är intresserade av?

Snurrigaste inlägget på länge. Jag försöker begripa hur det är relevant för topic men går bet. Jag tror de flesta är trötta på folk som dig som går off topic i trådar hela tiden.

Håll dig gärna till topic och det du citerade från mig blir bara meningsfullt om du svarar på det jag skrev och kommer med argument.
Citera
2026-05-21, 21:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hur bevisar du med detta att Gud finns? Du kan ju inte.
Därför byter du ämne hela tiden.

Varför i allsin dar ska jag bevisa det? Gör det själv om du tycker det är viktigt.

Och hur går med den vetenskapliga referensen om utomjordiska intelligenta myror?
Citera
2026-05-21, 21:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jo Harrison är en religiös tok. Det kan du inte säga emot.

Bibeln rymmer några fler än tre sidor. Men det förklarar varför du låter så förvirrad om du tror att den onda boken bara består att tre sidor.
Vad menar du annars går stick i stäv mot evolutionen? Brukar iaf vara just skapelseberättelsen som pitchas mot den, men du kanske menar t ex att Josef var snickare? Knasigt, men du är ju inte särskilt rationell.

Och nej, Dick Harrison är verkligen inte en religiös tok, sluta ljuga.
Citera
2026-05-21, 21:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du får läsa topic igen då för du har fel. Med andra ord håll dig till topic.

Fast vetenskapen har dock debunkat alla övernaturliga gudar du kan tänka dig ändå. Du kan ju inte lägga fram ett enda kontrollerbart bevis för att gud finns. Det enda ni kan komma farande med är bibelverser och antaganden. Men ingen har ju någonsin lagt fram ett endaste kontrollerbart bevis.
Absence of evidence is not evidence of absence.
Citera
2026-05-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja, det skrev jag för att kalkryggar påstod att vi har gjort det. Var i detta får du in nåt med att jag skulle sparka över nån boll?

Och du får gärna ta den diskussionen med honom. Den överlåter jag till er.
Dock så använde han varken ordet 'vetenskapligt' eller 'bevisat'.

Vad jag fann intressant var din "logik" i ditt argument till honom då den är bakvänd. Utgångspunkten tycks vara att gud bara skulle finnas, utan att ens behöva ha nåt som stödjer det, och sen är det upp till andra att bevisa motsatsen.

Det är lite som att jag ber dig bevisa att du inte har en skuld till mig och lyckas du inte med det så är det bara att hosta upp stålarna.
Då skulden inte existerar är det således en omöjlighet för dig att göra det. Bevisbördan ligger givetvis på mig.

Och förstår du fortfarande inte bollgrejen efter detta inlägg så kan jag bara anta att du trollar.
Men om poletten har trillat ner så är det ju bara att presentera ett av de många vetenskapliga bevis att gud finns som du nämnde.
Citera
2026-05-21, 22:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad menar du annars går stick i stäv mot evolutionen? Brukar iaf vara just skapelseberättelsen som pitchas mot den, men du kanske menar t ex att Josef var snickare? Knasigt, men du är ju inte särskilt rationell.

Och nej, Dick Harrison är verkligen inte en religiös tok, sluta ljuga.

Som sagt, Dick Harrison är en religiös tokstolle. Det är känt sen gammalt.

Det som går stick i stäv med evolutionen är hur människan är skapad. Sen när du räknar generationerna så stämmer det inte i närheten med verkligheten.

Adam blev alltså 930 år gammal. Du hör väl själv hur tramsigt det är?

Noaks farfar slår dock det med nästan 40 år. Det är så korkat att man måste ha skämskudde när man läser att folk försvarar det tramset. Nu 2026 med all den kunskap vi har. Tänk lite.
Citera
2026-05-21, 22:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför i allsin dar ska jag bevisa det? Gör det själv om du tycker det är viktigt.

Och hur går med den vetenskapliga referensen om utomjordiska intelligenta myror?
Det blir bättre om du håller dig till trådens ämne.
Citera
2026-05-21, 22:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Och du får gärna ta den diskussionen med honom. Den överlåter jag till er.
Dock så använde han varken ordet 'vetenskapligt' eller 'bevisat'.

Vad jag fann intressant var din "logik" i ditt argument till honom då den är bakvänd. Utgångspunkten tycks vara att gud bara skulle finnas, utan att ens behöva ha nåt som stödjer det, och sen är det upp till andra att bevisa motsatsen.

Det är lite som att jag ber dig bevisa att du inte har en skuld till mig och lyckas du inte med det så är det bara att hosta upp stålarna.
Då skulden inte existerar är det således en omöjlighet för dig att göra det. Bevisbördan ligger givetvis på mig.

Och förstår du fortfarande inte bollgrejen efter detta inlägg så kan jag bara anta att du trollar.
Men om poletten har trillat ner så är det ju bara att presentera ett av de många vetenskapliga bevis att gud finns som du nämnde.

Men snälla, ännu en gång, det är inte jag som kommer med den bristfälliga logiken som du pratar om. Det är inte jag som har sagt något om att det har bevisats eller att det borde bevisas att Gud inte finns.

Vad menar du är fel med att ha som utgångspunkt att Gud finns? Det beror väl på vad man har för erfarenheter? Jag som har haft direkta upplevelser av Gud vet ju om att han finns, ska jag då förneka verkligheten och utgå från något annat menar du?

Sen kan jag ju tycka att har man inte på nått sätt fått se eller uppleva Gud, så borde den rationella utgångspunkten vara att "man inte vet om Gud finns", inte att "man vet att Gud inte finns" - det är så dumt så klockorna stannar. För att kunna veta att Gud inte finns så behöver man ju ha bevisat det först, annars tror/gissar man bara. Det är lika dumt som att säga att man vet att det inte finns några utomjordingar. In fact, så är det precis samma sak.

Det enda som jag har sagt är sanningen, när jag tillrättavisade att vi inte alls har bevisat "att Gud inte finns". Du lägger till massa eget påhitt och påstår att det är si eller så jag har menat med detta. Men det är dina egna föreställningar och fantasier och inte verklighet. Här vill vi diskutera sånt som finns på riktigt.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-05-21 kl. 23:01.
Citera
2026-05-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag skapar den här tråden därför att jag upplever att väldigt många diskussioner mellan ateister, agnostiker och kristna fastnar redan innan själva samtalet egentligen börjat.

Det verkar ofta finnas en fundamental missuppfattning kring vad klassisk kristendom faktiskt menar med ordet ”Gud”.

Och om man missförstår vem eller vad Gud är enligt kristendomen, då kommer nästan allt annat också framstå som irrationellt, mytologiskt eller absurt.

För tydlighetens skull:
Jag är katolik, men också djupt rotad i ortodox teologi och dess mer erfarenhetsbaserade och kontemplativa sätt att närma sig tron. Katolska och ortodoxa kyrkan är i grunden samma apostoliska kyrka historiskt, även om vi varit splittrade sedan schismen år 1054 genom skillnader i språk, tradition, filosofi och kyrklig struktur.

Det perspektiv jag skriver från här är alltså klassisk apostolisk kristendom.

Det första som behöver förstås är detta:

Kristendomen ser inte Gud som ”en varelse” bland andra varelser.
Inte ens den mäktigaste varelsen i universum.

Gud är enligt klassisk kristendom själva Varat.
Själva grunden till att någonting alls existerar istället för att inget existerar.

Gud är inte en del av universum.
Universum existerar genom Gud.

Allt som existerar får sitt vara från Honom i varje ögonblick.

Detta är också varför Gud i Gamla Testamentet uppenbarar sig för Mose som:
”Jag Är den Jag Är.”

Inte:
”Jag är en gud.”
Utan själva Varat.

Men kristendomen stannar inte där, för Gud förstås inte som en opersonlig kosmisk kraft eller ett abstrakt filosofiskt koncept.

Gud är personlig.
Gud har vilja.
Gud älskar.
Gud relaterar.

Och enligt kristendomen är Guds vilja ytterst god, sann och skön.

Kristendomen lär också att Gud är treenig:
Fadern, Sonen och den helige Ande.

Inte tre gudar.
En Gud.
Men tre personer.

Och här blir det väldigt intressant filosofiskt, eftersom treenigheten säger något om Guds innersta natur.

Den säger att verklighetens absoluta grund inte ytterst är ensamhet, makt eller kaos, utan relation.

Fadern förstås som alltings källa.
Den absoluta principen bakom existensen själv.

Sonen (Logos eller Ordet) är Guds fullkomliga självuttryck och självförståelse.

Johannesevangeliet börjar med orden:

”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.”

Logos betyder inte bara ”ord” i modern mening, utan också förnuft, intelligibilitet, princip och mening.

Det kristna påståendet är alltså att verkligheten inte är irrationell eller slumpmässig i sin grund, utan genomträngd av Logos.

Allt som existerar blir till genom Logos.
Allt bär spår av rationalitet, ordning och mening därför att skapelsen ytterst kommer ur Guds eget självuttryck.

Men verkligheten är inte bara logik och struktur.

Den är också liv.
Ande.
Kärlek.
Relation.

Därför talar kristendomen om den helige Ande som Guds levande närvaro och livgivande kraft i skapelsen.

En enkel mänsklig analogi skulle kunna vara när du själv talar.

Det finns orden i sig själva.
Men det finns också intentionen, anden och närvaron bakom orden.

På liknande sätt beskriver kristendomen verkligheten som skapad genom Guds Logos och fylld av Guds Ande.

Sedan kommer nästa radikala idé:

Att människan är skapad till Guds avbild.

Inte biologiskt.
Inte som ”smågudar”.

Utan genom att vi bär spår av samma relationella och personliga natur:
förnuft, kreativitet, fri vilja, kärlek, självmedvetande och förmåga till gemenskap.

Vi skapades enligt kristendomen för att leva i harmonisk förening med Gud och som förvaltare av skapelsen.

Inte som slavar.
Inte som autonoma gudar.
Utan som fria personer i kärleksfull samverkan med själva Varat.

Men människan väljer istället att separera sin vilja från Guds vilja.

Det är kärnan i syndafallet.

Berättelsen om Edens trädgård handlar därför inte bara om att ”bryta en regel”.

Den handlar om människans vilja att själv definiera gott och ont apart från Gud.

Att gripa makten över verklighetens ordning för egen skull.

Och enligt klassisk kristendom får detta kosmiska konsekvenser.

Därför att om människan är skapad som förvaltare av skapelsen och lever i separation från själva Varat och Livet, då påverkas också hela skapelsen av denna separation.

Död, lidande, förgänglighet och splittring träder in i världen.

Inte nödvändigtvis som ”straff” i barnslig mening, utan som konsekvensen av separation från själva livets källa.

Och här kommer den mest radikala kristna idén av alla.

Att Gud själv träder in i skapelsen som människa.

Inte som en halvgud.
Inte som en profet enbart.
Inte som en symbol.

Utan att Logos själv blir människa i Jesus Kristus.

”Och Ordet blev kött och bodde bland oss.” (Joh 1:14)

Det är detta som gör kristendomen så unik och samtidigt så svår för den moderna sekulära människan att närma sig.

För kristendomen säger inte bara att Gud existerar.
Den säger att själva grunden för verkligheten blev människa.

Inte genom att ”låtsas” vara människa, utan genom att fullt ut anta mänsklig natur.
Född som ett barn genom jungfru Maria.
Levande som människa.
Lidande som människa.
Dödlig som människa.

Och samtidigt fullt ut Gud.

Därför har Jesus enligt kristendomen också makt över verkligheten själv:
över sjukdom, naturen och till och med döden.

Inte som magi.
Utan därför att Han är Logos genom vilken allt blivit till.

Hans mirakel är därför inte ”brott mot naturen”, utan uttryck för naturens djupaste grund.

Och korsfästelsen och uppståndelsen handlar inte bara om moralisk inspiration eller symbolik.

Det är kosmisk återupprättelse.

Gud går själv in i döden och besegrar den inifrån.

Kristendomen säger alltså att Jesus inte bara ”överlevde döden”, utan förändrade själva människans möjlighet till existens.

Han förenar mänsklig natur med Gud.

Det är därför kristendomen talar om frälsning som deltagande i Guds liv.

Och därför tror kristendomen inte bara på ”ett liv efter döden” i någon vag andlig mening.

Vi tror på kroppens uppståndelse.
På skapelsens återupprättelse.
På en förvandlad verklighet där kropp och själ åter är fullkomligt förenade i harmoni med Gud.

Inte en flykt från skapelsen.
Utan skapelsen fullkomnad.

Jag tror personligen att väldigt många diskussioner om kristendom blir ytliga därför att vi aldrig börjar här.

Vi börjar ofta i moralfrågor, kyrkopolitik eller historiska konflikter istället för i frågan:

Vem är Gud enligt klassisk kristendom?
Vem var Jesus?
Och om det faktiskt är sant — vad betyder det då för verkligheten och för människan?

Så jag är genuint nyfiken på hur andra här ser på detta.

Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Hur ser ni på verklighetens grund?
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Och vem tror ni egentligen att Jesus var?

Helt enkelt finns det en andlig värld. Vi är också andliga - men när vi är här har vi också en kropp. Så vi är både kroppsliga och andliga. Men när vi 'går bort' lämnar vi kroppen och är bara andliga.
Och den vi kallar 'Gud' är en sådan person som är enbart andlig. Men som har förmågan till interaktion.
Denna andliga person har interagerat med människor i olika tider.
Jag tror också en del människor varit så kloka att de kunnat 'räkna ut' att det måste finnas en andlig person som denne.
Och det är inget konstigt med honom.

Jesus har egen beskrivning av sig själv. Till ex. kallar han dig Människoson. (inte gudson) - Och han har flera sätt att presentera sig själv.
Citera
2026-05-21, 23:14
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vetenskap handlar om det robust bevisbara men det finns mycket bortom det bevisbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in