2026-05-21, 18:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Med DEN synen på vetenskap hatar du den uppenbarligen. Vetenskap har faktiskt ett egenvärde. Ett tips för dig, för att upptäcka det, kan kanske vara att läsa någon av Dawkins (som du väl litar på?) bättre böcker om vetenskap? The ancestor's tale är verkligen bra, om jordlivets evolution, med fokus på vårt eget ursprung ända tillbaka till urcellen, och knappt ett enda ord om religion.
Varför lärde du dig inget viktigt från boken?
Citera
2026-05-21, 18:56
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Har du tagit emot Jesus Kristus och hur har det förändrat ditt liv?

Jag är dessutom både troende och naturvetare. Låter märkligt tycker vissa och något att skratta åt för en del. Helt ok, men den som blir troende vet och vad andra sedan tycker spelar liksom ingen roll.
Citera
2026-05-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Det hade varit mer intressant att höra dig svara på frågan vem Jesus verkligen är. Du har ju en specifik övertygelse om vem det är. Kan du inte dela den med oss?

Visst, jag kan dela med mig av vad bibeln säger, bibeln säger att Jesus är Guds son:

"ängeln svarade henne: »Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet(Jesus) kallas heligt och Guds son." (Lukas 1:35 Bibel2000)

Jesus är Guds son, alltså inte Gud. Jesus är den förstfödde i hela skapelsen:

"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Att Jesus var förstfödd i hela skapelsen betyder att han är en del av Guds skapelse, den första som Gud skapade, därmed förstfödd i hela skapelsen.
Citera
2026-05-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur menar du att forskningen med 100% säkerhet har bevisat att det som står i bibeln inte är sant och att det är orimligt att Gud kan finnas?

Du hittar givetvis på. Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns. Ska du påstå det så får du komma med länkar till forskningen som säger så (som inte finns).

Vilken konstig omvänd "logik".

För att kunna bevisa att gud inte finns måste någon först bevisa att han faktiskt finns. Vilket ingen på eran planhalva har lyckats med någonsin. Först efter att det har skett kan ni sparka över bollen på ateisternas sida av planen.
Men tills dess ligger bollen hos er.
Citera
2026-05-21, 19:18
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Vilken konstig omvänd "logik".

För att kunna bevisa att gud inte finns måste någon först bevisa att han faktiskt finns. Vilket ingen på eran planhalva har lyckats med någonsin. Först efter att det har skett kan ni sparka över bollen på ateisternas sida av planen.
Men tills dess ligger bollen hos er.

Du verkar rätt korkad. Det är andra som påstår att det vetenskapligt har bevisats att Gud inte finns. Inte jag. Därför kritiserade jag det.

Och jo, det finns hur mycket vetenskapliga bevis som helst på att Gud/själen/medvetandet finns.
Citera
2026-05-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du verkar rätt korkad. Det är andra som påstår att det vetenskapligt har bevisats att Gud inte finns. Inte jag. Därför kritiserade jag det.

Och jo, det finns hur mycket vetenskapliga bevis som helst på att Gud/själen/medvetandet finns.

Jag vill minnas att du sa, och jag citerar: "Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns."
Och sen är vi tillbaka på det jag skrev i mitt förra inlägg.

Så, sparka gärna över bollen.
Citera
2026-05-21, 19:33
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Jag vill minnas att du sa, och jag citerar: "Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns."
Och sen är vi tillbaka på det jag skrev i mitt förra inlägg.

Så, sparka gärna över bollen.

Ja, det skrev jag för att kalkryggar påstod att vi har gjort det. Var i detta får du in nåt med att jag skulle sparka över nån boll?
Citera
2026-05-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, jag kan dela med mig av vad bibeln säger, bibeln säger att Jesus är Guds son:

"ängeln svarade henne: »Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet(Jesus) kallas heligt och Guds son." (Lukas 1:35 Bibel2000)

Jesus är Guds son, alltså inte Gud. Jesus är den förstfödde i hela skapelsen:

"Jesus är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Att Jesus var förstfödd i hela skapelsen betyder att han är en del av Guds skapelse, den första som Gud skapade, därmed förstfödd i hela skapelsen.

Det där är egentligen exakt den tolkning som den tidiga kyrkan förkastade i striden mot arianismen redan på 300-talet.

Ja, Jesus kallas Guds Son. Sonen i treenigheten.
Men klassisk kristendom har aldrig förstått det som att Jesus skulle vara en skapad varelse.

Johannesevangeliet säger tvärtom:

”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.” (Joh 1:1)

Och vidare:

”Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av allt som finns till.” (Joh 1:3)

Om allt som blivit skapat blivit till genom Kristus kan Kristus själv inte samtidigt vara en skapad del av skapelsen.

När Paulus sedan skriver att Kristus är:

”den förstfödde i hela skapelsen” (Kol 1:15)

så betyder inte ”förstfödd” automatiskt ”först skapad”.

I Bibeln används ordet ofta som ett uttryck för högsta rang och arvsrätt. Gud säger exempelvis om kung David:

”Jag skall göra honom till den förstfödde, den högste bland jordens kungar.” (Ps 89:28)

Men David var ju inte bokstavligen förstfödd i sin familj. Han var den yngste sonen. ”Förstfödd” betyder här den som har högsta ställning.

Det är också precis så Paulus fortsätter resonemanget i Kolosserbrevet:

”Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt.” (Kol 1:16)

Och:

”Han är till före allting, och allting hålls samman i honom.” (Kol 1:17)

Paulus beskriver alltså Kristus som före skapelsen och som den genom vilken skapelsen existerar och hålls samman.

Det är därför den apostoliska kyrkan vid kyrkomötet i Nicea år 325 formulerade trosbekännelsen så tydligt:

”Född och icke skapad, av samma väsen som Fadern.”

Alltså: Sonen kommer från Fadern evigt, men är inte skapad som en separat varelse eller ängel.

Det är därför katoliker, ortodoxa och de flesta protestanter bekänner Kristus som sann Gud och sann människa, inte som ärkeängeln Mikael eller någon annan skapad varelse.
Senast redigerad av SCOJCOLAS 2026-05-21 kl. 19:43.
Citera
2026-05-21, 19:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Varför lärde du dig inget viktigt från boken?
Vad yrar du om? Lärde mig massor av den boken. Läser du själv något öht, eller kollar du bara på reels?
Citera
2026-05-21, 19:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Alla som har gemensamma föreställningar om världen håller hellre fast vid dessa än att de söker sanningen.
Citera
2026-05-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Det där är egentligen exakt den tolkning som den tidiga kyrkan förkastade i striden mot arianismen redan på 300-talet.

Du vet väl att det blev ett avfall från kristendomen redan på 100-talet, Johannes skrev:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Den "tidiga kyrkan" avföll och tog till sig hedniska läror som triader:
https://en.wikipedia.org/wiki/Triad_(religion)
Citera
2026-05-21, 20:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad yrar du om? Lärde mig massor av den boken. Läser du själv något öht, eller kollar du bara på reels?
Hur bevisar du med detta att Gud finns? Du kan ju inte.
Därför byter du ämne hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in