Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du vet väl att det blev ett avfall från kristendomen redan på 100-talet, Johannes skrev:
"
Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
Den "tidiga kyrkan" avföll och tog till sig hedniska läror som triader:
https://en.wikipedia.org/wiki/Triad_(religion)
Ja, självklart vet jag att det fanns heresier i den tidiga kyrkan. En av de mest allvarliga var just arianismen, idén att Kristus är skapad och inte fullt ut Gud, vilket också är tydligt att Charles Taze Russell och Jehovas vittnen senare påverkats av.
Det är ju exakt därför kyrkan organiserade ekumeniska koncilier: för att försvara och bevara den apostoliska tron mot villoläror.
Och dessa biskopar var inte slumpmässiga personer långt senare i historien. De stod i direkt lärjungatradition från apostlarna själva. Exempelvis Ignatius av Antiochia som var lärjunge till aposteln Johannes, och Polykarpos av Smyrna som också var direkt kopplad till apostlarna.
Det är därför jag håller mig till apostolisk kristendom. Därför att jag tror att den historiska kyrkan faktiskt bevarade tron genom apostolisk succession och tradition.
Jag vet att Jehovas vittnen tror att Charles Taze Russell på 1800-talet ”återupptäckte” den sanna kristendomen efter att den varit förlorad i nästan 1800 år.
Personligen ser jag det som ännu en heresi bland många andra genom historien.