2026-05-21, 09:09
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vem fan äter ens falukorv om man är äldre än 5 år?
Snacka om nyhetstorka
Du har torkat in ganska mycket själv eftersom du är här eller?

Bl a Leif Mannerström om du orkar läsa några inlägg tillbaka. Men vad vet Mannerström?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stjarnkocken-reagerar-pa-falukorvsfusket-det-ar-allvarligt

Om du är av åsikten att innehållsförteckningar ej behöver stämma med produkten så...Det är nämligen det tråden handlar om.

Det är inte en tråd där vi anger om vi äter Falukorv eller ej, men det kan vara svårt att förstå tydligen
Senast redigerad av Njursaltare 2026-05-21 kl. 09:27.
Citera
2026-05-21, 09:46
Medlem
israelisinnocents avatar
Finns inget roligare än mesar som ska försvara modern husmanskost

Heja Vaggeryds, ge mig falukorv med 100% knölkött
Citera
2026-05-21, 10:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Haha, dessa snålänningar förnekar sej aldrig
Det var väl när västgötarna tog över som det gick på röven?
Citera
2026-05-21, 11:46
Medlem
Proras avatar
Jag har personligen svårt att känna skillnad på fläskfärs och nötfärs. Om det gäller mer specificerade styckdetaljer är det en annan sak, men sådana mals antagligen inte ner i en billig falukorv.

Någon procent hit eller dit ger nog ingen smakskillnad. Det är andra ingredienser som har ändrats som påverkar smaken. Säkert ändrat för att öka vinsten. Antagligen samma när man skyltar med det mer lyxiga nötkött, utan att andelen knappt är spårbar.

Det är samma med matvaror som sägs innehålla t.ex. kantareller, vanilj eller annat som låter fint och lyxigt. Det finns regler för vad som får kallas för t.ex. korv, men alla livsmedel är nog inte skyddade.

Innehållsförteckningen måste stämma, folk kan ju få allergichocker om det inte stämmer. Ordentligt vite borde ju bli följden, men tyvärr är det här ju Sverige och det lär inte hända så mycket.
Citera
2026-05-21, 13:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-svts-granskning-nu-forklarar-vaggeryds-charks-vd-falukorven-utan-notkott

Ändå imponerade att känna skillnad på receptet från allmänheten som visselblåste att Vaggeryd Falukorv fuskar med sin korv.

Vad tycks om detta korvfusk? Någon som provat korven, är den god?
Synd om alla fattiga stackare som köper Vaggeryds falukorv i tron om att det ska finnas nötkött i den.
De borde se över vad de kan äta istället för massa fett och annat skräp som finns i falukorv.

Den korv jag äter innehåller upp emot 95% kött och då av närproducerat kött. OBS inte falukorv.

Det här är innehållsförteckning för Vaggeryds charks falukorv enligt deras hemsida.
Dock vet vi nu att det saknas nötkött.

Men troligen bättre korv än det man kan köpa till extrapris i matbutiker.
För att kallas falukorv måste den innehålla minst 45% kött.
Vem äter sådant skräp.

"Ingredienser

Garanterad traditionell specialitet enligt svensk tradition.
Gris- och nötkött (67 %), vatten, potatismjöl, salt, fett från gris, krydda (paprika, vitpeppar), lök, kryddextrakt (svartpeppar), askorbinsyra (E300), E450, konserveringsmedel (natriumnitrit), rökarom (naturligt återskapad rök). Korvskinn ej ätbart.

Näringsvärde

Näringsvärde per 100 g:
Energivärde: 1064 kJ (254 kcal)
Fett: 21 g
– varav mättat fett: 8,7 g
Kolhydrat: 4,9 g
– varav sockerarter: 0,1 g
Protein: 10 g
Salt: 2,3 g"

https://vaggerydschark.se/produkter
Citera
2026-05-21, 17:47
Medlem
Magnums avatar
Blixtkontroll efter SVT:s granskning – sex av tolv varor hos Vaggeryds chark underkända:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/blixtkontroll-efter-svts-granskning-sex-av-tolv-varor-hos-vaggeryds-chark-underkanda
Citera
2026-05-21, 18:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Har de fifflat med de där 2% nötkött så kanske de fifflar med andra delar av receptet? Jag har väldigt svårt att tro att de där 2% nötkött har någon större betydelse utan det måste vara annat. Jag tror att jag läste att det är samma smet till prinskorvarna som till falukorven och mina föräldrar uppgav att de inte smakade likadant heller.
Precis så.
Vad är det för kött de använder?
Gärna ursprungsmärkning vilket inte framkommer på deras hemsida.
Och en förklaring varför de anger nötkött i falukorv vilket inte är vanlig ingrediens.
Citera
2026-05-21, 18:49
Medlem
Men är det inte väldigt märkligt att fd ägarna till VC säljer till ett konkurrerande företag som dessutom redan har dåligt rykte, fuskat, haft flera anmärkningar osv?
Dom borde ju ha kunnat hitta nån mer seriös och pålitlig köpare....
Citera
2026-05-21, 19:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Vet ingenting om företaget, och det enda jag diskuterar här är varför det är viktigt att påpeka att 2%-4% nöt saknades, och att det troligen inte är orsaken till den ändrade smaken. Läs även mina andra inlägg i tråden.

Men om du vill ha en kommentar till intervjun i videon som länkades i första inlägget, är min kommentar att det också kan vara att VD är dåligt insatt i det uppköpta företagets produkter, och/eller att "korvblandningskulturen" skiljer mellan de två företagen. Det gamla uppköpta har kört strikt på samma recept i åratal, medan det nya "blandar lite på känn", med varierande resultat.
Det kan vara så att deras falukorv är betydligt bättre än övrig falukorv även fast de haft falsk info om vad de har i korven.
Dock bör man fundera på om det är sådant man vill äta.
Men bra att man undersöker sådant och sprider information om hur det ligger till.
Jag föredrar både gris och nöt men då helst i oprocessad form.
Citera
2026-05-21, 19:23
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det kan vara så att deras falukorv är betydligt bättre än övrig falukorv även fast de haft falsk info om vad de har i korven.
Dock bör man fundera på om det är sådant man vill äta.
Men bra att man undersöker sådant och sprider information om hur det ligger till.
Jag föredrar både gris och nöt men då helst i oprocessad form.
Vaggeryds Falukorv är omtyckt av tradition. Det är Härryda Karlsson som fifflat med receptet, men du äter ju inte falukorv, ändå är du så aktiv här.
Citera
2026-05-21, 19:38
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det vore bra om folk får upp ögonen på vad de äter. Oavsett om det vore så att falukorv innehåller lite nötkött är det inte samma som att det är bra mat.
Gränsvärdet för köttinnehåll för för falukorv är 45% men resten är skräp som föda.
Enligt uppgift från Vaggeryd så innehåller de mer kött men inget om vad det är de kallar för kött.
Min åsikt är att man behöver bry sig om vad det är i maten man äter.
Du verkar inte förstå att folk inte äter Vaggeryds Falukorv varje dag. Men när dom väl äter den vill man ha den tidigare kända smaken. Väldigt lätt att förstå
Citera
2026-05-21, 21:28
Medlem
https://vaggerydschark.se/nyheter/uppdatering-livsmedelsverkets-rapport
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här