2026-05-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lär dig att man måste ange vad maten innehåller. Tänkt det omvända att man kört fläskkött före nötkött så kommer en del "avlida" om de får reda på att det kan finnas fläskkött i det de ska äta.

Men vem i hela friden äter falukorv numera.
Äcklig skit med fett och utfyllnad.
Max 45% kötthalt.
Då kommer allt som kan kallas "kött" med.

Innehålla potatismjöl, vatten, salt, kryddor och konserveringsmedel. Förutom fet gris.

Är du så fattig att du inte har råd med riktig mat?

Idag blir det närproducerad nöt i forma av entrecote på grillen här i sommarstugan.

Äter falukorv ibland om det är bråttom och V C:s var rätt god men sist jag åt för en 14 dar sen var den inte god helt enkelt! Och de har tydligen mixtrat med andra korvsorter med tycker de som äter dem, då skylde de på att skinnet är bytt. För min del blir det Nässjö Chark eller Lidls Matriket som är mycket goda!
Citera
2026-05-20, 16:20
Medlem
Ljuger för kunder rakt upp i ansiktet! Skriver med flit fel innehåll. Ändrar innehållet utan att ens skriva om det.

Nu måste det bli en lagändring. Man kan inte lura 10,000 tals människor på deras pengar och komma undan. Låt polisen hämta han till förhör
Citera
2026-05-20, 16:56
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du fokuserar på fel saker. Det vore lika illa om det var vad som helst av innehållet de myglade med.

Att andra myglar gör inte detta mygel mer eller mindre okej heller. Så det finns ingen anledning att jämföra med andra. Man kan bara hoppas att de andra som myglar också åker dit.

Men om det nu visar sig att dessa tjommar som ljugit och myglat på det här sättet klarar sig undan så indikerar det till andra att det är värt risken att mygla.

Hur många miljoner sparar de in på ett år att mygla med en ingrediens per år? Det kan vara en Ferrari kanske. Utan några större risker så finns det många rövhattar som tar risken och så vet vi inte vad vi äter för det som står på gäller inte ändå.
Håller med dig fullständigt. Ljuga om ingredienser, pft, håller med om straffen du nämnde tidigare också. Minst.
Citera
2026-05-20, 16:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Äter falukorv ibland om det är bråttom och V C:s var rätt god men sist jag åt för en 14 dar sen var den inte god helt enkelt! Och de har tydligen mixtrat med andra korvsorter med tycker de som äter dem, då skylde de på att skinnet är bytt. För min del blir det Nässjö Chark eller Lidls Matriket som är mycket goda!
Åt en del när jag jag bodde hemma och när jag flyttat hemifrån de första åren.
Billigt och blir bra matlådor men egentligen skräpmat.

Numera aldrig.
Tveksamt varför de angett 2% nöt. Troligen sådant de inte använder till nötfärs mm.
De som tillverkar korv äter inte sådant. Troligen samma med falukorv.
Citera
2026-05-20, 16:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Tror du någon bryr sig om v ad du äter?

Tomma tunnor skramlar mest
Gott att ha råd att äta bra mat istället för skräpmat som falukorv.

Äter du sådant din fattiga stackare.

Ta reda på vad du äter. Det mesta som kan kallas kött åker med. Sällan de slänger något.
Smasken på tasken.
Citera
2026-05-20, 17:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Ni förstår nog inte hur mycket 2% av något är när det kommer till smak. Prova byta ut det med 2% salt eller socker så ska ni se att det gör skillnad. Nog för att nöt har en mindre kick i smaken, men då det blir en krydda i kombination med annat är det uppenbarligen märkbart!
Jo, salt och kryddor är en sak, men så lite som två procent kött, blandat med annat kött. Enligt min egen erfarenhet är det svårt att upptäcka smakmässigt. Men folk kanske har bättre smaklökar än jag...
Citera
2026-05-20, 17:17
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Gott att ha råd att äta bra mat istället för skräpmat som falukorv.

Äter du sådant din fattiga stackare.

Ta reda på vad du äter. Det mesta som kan kallas kött åker med. Sällan de slänger något.
Smasken på tasken.
Som sagt, tomma tunnor skramlar mest...

Hoppas du blir lycklig någon gång Du verkar leva ett ganska fattigt liv som använder ekonomiska argument i en tråd om förfalskade innehållsdeklarationer Du får gärna tro att jag äter hundmat om dina diagnoser håller sig lugna av det.

En balanserad kost är det bästa. Man kan äta det mesta, men inte alltid. Falukorv är gott, om jag bara hade råd att köpa det någon gång
Citera
2026-05-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Med bara 2% är det ju inte ens säkert att det fördelar sig jämnt i smeten, dvs inte säkert att det syns i analysen av enstaka korvar.

Sen vet jag inte vad reglerna är gällande innehållsförteckning. Kanske räcker det att innehållet i snitt över ett år är 2%? Dvs vissa satser får mer, andra mindre, beroende på inköp och tillgång, som lär variera.

Så det är ju inte ens säkert att dom ljuger. Förstår inte att man kan bli upprörd över en sån här sak. 2%... helt försumbart.
Att de ljuger är problemet, de hade ingen nötfärs i korven. Något de själva har medgett efter mycket om och men.

Förstår inte varför du ska försvara ett myglarföretag.
Citera
2026-05-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så lite som 2% märks ju inte. Det hela verkar mesta vara trams, ur båda parters synvinklar.
Uppenbart reagerade deras kunder över smaken redan innan det hela kom ut i media, så helt oväsentligt mar det nog inte.
Citera
2026-05-20, 19:57
Medlem
israelisinnocents avatar
Kött är farligt
Alla fallukorvar borde vara genusveganska
Citera
2026-05-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Uppenbart reagerade deras kunder över smaken redan innan det hela kom ut i media, så helt oväsentligt mar det nog inte.

Har de fifflat med de där 2% nötkött så kanske de fifflar med andra delar av receptet? Jag har väldigt svårt att tro att de där 2% nötkött har någon större betydelse utan det måste vara annat. Jag tror att jag läste att det är samma smet till prinskorvarna som till falukorven och mina föräldrar uppgav att de inte smakade likadant heller.
Citera
2026-05-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att de ljuger är problemet, de hade ingen nötfärs i korven. Något de själva har medgett efter mycket om och men.

Förstår inte varför du ska försvara ett myglarföretag.

Vet ingenting om företaget, och det enda jag diskuterar här är varför det är viktigt att påpeka att 2%-4% nöt saknades, och att det troligen inte är orsaken till den ändrade smaken. Läs även mina andra inlägg i tråden.

Men om du vill ha en kommentar till intervjun i videon som länkades i första inlägget, är min kommentar att det också kan vara att VD är dåligt insatt i det uppköpta företagets produkter, och/eller att "korvblandningskulturen" skiljer mellan de två företagen. Det gamla uppköpta har kört strikt på samma recept i åratal, medan det nya "blandar lite på känn", med varierande resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in