2026-05-21, 12:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
So what? Trådstartaren syftade förmodligen på manliga män, inte specifikt på ordet "karlakarls" etymologiska historia...

Och som du har en alldeles egen tolkning på. "Macho" kan förvisso syfta på dålig eller påklistrad manlighet, men måste inte göra det. Även "karlakarl" kan användas sarkastiskt.

För tredje eller fjärde gången - det har jag inte alls sagt. Jag har inte ens nämnt ordet "modern" i den här diskussionen. Manlighet är tidlöst och har funnits i tusentals år. Även för tusen år sedan existerade såklart några män som ville vara manliga men inte lyckades. Det är liksom inget nytt.

Att jag krigar mot er i woke beror på att jag är individualist och jämställdist. Jag kritiserar er vänsterfeminister ungefär lika ofta som jag kritiserar incels.
Du själv däremot verkar vara språk-autist.

Och mässingskruvar är inget problem för mjölk. Vet du ens vad du vill ha sagt?

Förstår du inte att det är du själv som byggt upp en bild av någon "karlakarl" på 1700-talet som du gjort till ett ideal, och sedan när du försöker försvara denna fiktiva idealman så låter du i andras öron som om det inte på 1700-talet existerade pretentiösa män? SJÄLVKLART GJORDE DET DET ÄVEN DÅ!

Alla macho-män är inte påklistrade, kan jag lika gärna säga. Det är ni i vänstern som bestämt att "macho" ska vara ett ord med negativ laddning.

Tror du det är JAG som bestämt att Flashback ska kategorisera denna grupp så? Knappast, jag är nog tvärtom Flashbacks största fiende med tanke på alla gånger de bannat mig.

Okej då, "anti-woke"-krigare ska det vara. Fantastiskt!

Men så här då, o du manlighetens och "anti-woke"-hetens försvarare. Vi lämnar etymologin därhän och försöker oss på en mer praktisk diskussion:

- hur många rum har du tapetserat? (jag är väl uppe i 12-15)
- hur många blöjor har du bytt? (tja, tusentals...)
- läst sagor för dina barn (hundratals timmar...)
- hur många hus har du byggt med dina egna händer? (3)
- hur många gånger har du käkat tillväxthormoner? (0)
- hur ofta rakar du din pung? (aldrig, herregud...)
- öppnar du dörren för kvinnor (alltid, om jag kan)
- vet du hur förbränningsmotorn fungerar? (japp, har plockat ett par isär i minsta beståndsdelar och ihop igen)
- byter du själv mellan vinterdäck/sommardäck? (dum fråga, finns det nåt annat sätt?)
- kan du köra traktor, frontlastare, grävmaskin, tung lastbil? (självklart, lagligt med cert/körkort dessutom)
- hur många motoriserade hantverkarverktyg har du hemma (över 30)
- kan du flå och stycka ett större djur? (javisst, brukar köpa hela får, största djuret hittills är en gråsäl på 155 kg)
- kan du segla, dyka, surfa, snowboarda, fotvandra...? (japp, hatar dock längdskidning i spår)
- använda motorsåg & hugga ved? (inga problem, senast i höstas, 3,5 kubik)
- kan du slåss? (lagom, om det skulle behövas, bälten i judo, aikido och karate/Goju-ryo)
- programmera? (C++, Python & VBA)
- byggt egen dator? (sedan 486)
- officer? (japp)
- laga mat? (vilken kokbok som helst, men ogillar onödigt struliga recept och ingredienser)
- grilla kött? (hela sommaren igenom, men: kol är för män, allt annat är för sissies )
- hatar du kvinnor? (nej, fyra av mina fem bästa vänner är kvinnor)
- hatar du feminism? (självklart inte, en fungerande jämlikhet förutsätter starka kvinnor)

Nu kommer jag i hastigheten inte på mer som skulle kunna belysa varför jag "idoliserar ett gammaldags" karlakarl-begrepp (och ser litet ner på mer "moderna macho-män"). Så nu kan du ju svara på samma frågor, i egenskap av den moderna macho-mannens och anti-wokehetens försvarare. Och du får förstås jättegärna lägga till ytterligare frågor om du känner att det behövs för att definiera en mer modern "macho-manlighet". För där är jag helt tydligt litet lost...
Senast redigerad av Graavarg 2026-05-21 kl. 12:35.
Citera
2026-05-21, 12:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Finnar, våra soulmates och kulturell skillnad. En historia här från tidigt 90-tal.

Det inleddes ett samarbete med det finska företaget Sisu. Några höjdare, tekniker osv. kom hit på företagsbesök. Vår chaufför hämtade dem på flygplatsen. Lunch erbjöds i personalmatsalen, de vägrade äta vid samma bord som chauffören! En då mycket korrekt man som tom bar en chaufför-uniform.

Bara detta, den skillnaden i kultur, var på vippen att hindra finnarna från vad som idag skulle vara nära en miljardaffär.

Soulmates, you wish.
Svenskars förebild av en Machoman är ju som hämtad ifrån en village people läderbög

Den här videon förklarar en del.

https://youtu.be/mtCWX6HxbC0?si=8Vzxt3Yx7SQkKKFA
Citera
2026-05-21, 12:36
Medlem
En karlakarl var/är väl i det närmaste en dräng? Någon stark vars handslag man kan lita på och som rensar latrin utan att sjåpa.
Citera
2026-05-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Soulmates, you wish.
Svenskars förebild av en Machoman är ju som hämtad ifrån en village people läderbög

Den här videon förklarar en del.

https://youtu.be/mtCWX6HxbC0?si=8Vzxt3Yx7SQkKKFA
Haha.. den sterotypen funkar på norra norrland också. Minns filmen Jägarna som när den kom fick många kvinns att bli till sig. Medan vi boendes här uppe mest tyckte den var lite tragisk.

Eller minns hur tv-serien Pistvakt drev med stereotyper..
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAbbzrAv5vxsr4-kpv_hMAICJEP4ch5g_80geDCdKSZqkrD5MsdgJlpoQ&s=10

Danmark å Norge är våra syskon. Danmark den äldre som vi bråkat nåt jävulskt med. Världsrekordet i antal krig mellan två länder innehas av Sverige/Danmark. Men finnarna har vi inte bråkat med på tusen år, vi har alltid kommit överens. Även då Finland var närmast ett svenskt landskap, trots vitt skilda språk så var finnarna rätt okej med det. Lite som att Ålänningarna är rätt okej med att tillhöra Finland trots svenska som huvudspråk.

Soulmate var kanske dåligt uttryckt, kanske bättre med vår bästa vän. Även ett djupt sår i det svenska att vi förlorade dem till ryssarna, men vi hade krigat oss närmast konkursmässiga då.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-05-21 kl. 13:03. Anledning: Tillägg
Citera
2026-05-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du skriver nästan på versform. Finns det någon anledning till att du gör det?

Det ryktas om att ju längre från storstäderna man kommer desto hårdare är livet och så också människorna. Således hittas de flesta karlakarlarna i Norrbotten och mer specifikt i Kiruna. Om det är sant är svårt att veta.
Förlodligen sant det !
Citera
2026-05-21, 13:07
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Vad gäller tapetsera och byta blöjor så är min poäng att det inte är nåt problem för en karlakarl, och att det skulle ha nåt med hans "manlighet" att göra registrerar inte på radarn. En karlaklar från 1700-talet är nämligen noll upphakad på att han skulle behöva framstå som "manlig", i rak motsats till en modern macho-man.

Vi kan också ta det ur ett sånt här perspektiv: om vi skulle plocka hit en riktig karlakarl från 1700-talet (eller varför inte 1800-talet, eller t.o.m. 1900-talet) och förklara för honom att det i vår tid pågår en diskussion om vad en "karlakarl" är, och att den hör hemma under "Manosfärer, maskulinism och mansrörelser" som i sin tur hör hemma under "Livsstil", vad tror du han skulle säga om det? Förutsatt att han lyckades klämma fram nåt innan han skrattade ihjäl sig.

Det skulle anses direkt komiskt att en man ägnade sig åt en massa kvinnosysslor,
Passar inte frun barnen så är mannens uppgift att tukta henne så hon kommer på bättre tankar.

Vi pratar om en tid då minsta mus till man förväntas aga sin fru om hon inte fogar sig.

Eller menar du kanske att en riktig karlakarl inte skulle göra sin plikt och tukta sina underordnade?
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-05-21 kl. 13:09.
Citera
2026-05-21, 13:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Haha.. den sterotypen funkar på norra norrland också. Minns filmen Jägarna som när den kom fick många kvinns att bli till sig. Medan vi boendes här uppe mest tyckte den var lite tragisk.

Danmark å Norge är våra syskon. Danmark den äldre som vi bråkat nåt jävulskt med. Världsrekordet i antal krig mellan två länder innehas av Sverige/Danmark. Men finnarna har vi inte bråkat med på tusen år, vi har alltid kommit överens. Även då Finland var närmast ett svenskt landskap, trots vitt skilda språk så var finnarna rätt okej med det. Lite som att Ålänningarna är rätt okej med att tillhöra Finland trots svenska som huvudspråk.

Soulmate var kanske dåligt uttryckt, kanske bättre med vår bästa vän. Även ett djupt sår i det svenska att vi förlorade dem till ryssarna, men vi hade krigat oss närmast konkursmässiga då.
Grejjen är att Sverige behandlade Finland under sitt styre som slavar och deras skogar som bommullsfält.

Inte förräns Tsar Alexander som gjorde landet till ett furstendömen, som lade grunden till Finlands självständighet, så blomstrande det.
Det var de ryska Tsarerna som byggde ut järnvägen, grundade det moderna Helsinki.
Skapade universitet i världsklass. Byggde upp skolväsendet osv,.

Det sket svenskarna i helt och hållet

Finnarna har räddat Sverige åtskilliga gånger. Inte bara under boljevikernas revolution i det som blev Sovjet. Utan även grundläggande i att skapa det svenska folkhemmet. Vilket alla tunga industrinamn ifrån den tiden skriver under på.

Men den svenska stormaktstiden kan till stor del äras till de finska legoknektarna som kallades Hakkapeliter.

Sverige på den tiden bestod främst av inavlade bönder och ett kungahus som får Trump att hamna i skuggan.

Finländarna gjorde Sverige till en stormakt
Citat:
Utan de finländska soldaterna hade Sverige aldrig blivit en europeisk stormakt. Deras okuvlighet och kyliga överblick gjorde att svenskarna kunde erövra Östersjön på 1600-talet.
https://varldenshistoria.se/krig/finlandarna-gjorde-sverige-till-en-stormakt

Nu är det dock slutgullat, och se hur snabbt förfallet återgår
Citera
2026-05-21, 13:47
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Det där inlägget är fel på så många sätt att det knappt går att kommentera. Marciano dels växte inte upp i någon lantlig gruvmiljö som Dempsey utan en industristad.Ser inte varför det skulle vara tuffare än Tysons uppväxt i Brownsville. Sedan vek ju knappast Tyson ned sig ..tog stryket som en man ända till Kevin McBride i sista proffsmatchen. Undantaget att diskutera vore Holyfield 2. Om man drar in Ali i den där diskussionen hade han ju ingen "tuff" uppväxt överhuvudaget , bortsett från dåtidens rasism.. Sonny Liston hade förrövrigt en tuffare uppväxt än alla de nämnde tillsammans men kan samtidigt bli kritiserad för läggmatcher.

On topic skulle jag säga många karlar och även rejela kvinnor har försvunnit successivt med åren efter kriget. Många av de klokaste människorna jag har träffat (både män och kvinnor) var födda på 10-20 talet. Sedan började det gå utför . Jag hade gärna sagt att den bortskämda babyboomgeneration var största tappet men trots att deras möjligheter var större än för nutida generationer tror jag framgångarna ledde till större självsäkerhet hos männen. De hade liksom en bra mix av oberoende (innan statsapparater , arbetsmiljölagar och konkurrens blivit alltför stor) och möjligheter till ekonomisk framgång. En manlig karl är trygg och självsäker. Idag är den ekonomiska osäkerheten alldeles för stor hos många män. Antingen det eller så blir de försörjda av sina föräldrar. Ingetdera skapar trygga ,oberoende karlakarlar.

Haha ja på FB spelar det ingen roll vad man skriver om för det finns alltid någon gubbjävel som tycker sig veta bättre

Nåväl i fallet med de aktuella boxarna har det inte så mycket med plats och uppväxt att göra som med tidsandan. Det var hårdare tider rent allmänt och hårdare tider skapade hårdare människor. Det är egentligen inte svårare än så. Men ok det var lite OT.

Håller ändå med dig om att folk som var födda på 10- och 20-talet var betydligt hårdare, och kanske även klokare, än dagens människor. Min morfar som var av den generationen var betydligt hårdare än jag är. Det om den positiva sidan av karlakarlar men det finns såklart en negativ sida i detta också. Kvinnorna var ofta nedtryckta av den som var "Karlen i sitt eget hus". Så i min värld är inte uttrycket karlakarl något odelat positivt, absolut inte.
Citera
2026-05-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?

En och annan på landsbygden och några bland juggarna. Annars är det väl rätt tunt?
Citera
2026-05-21, 14:10
Medlem
Vilken funktion fyller de i dagens samhälle?
Tröttnar de inte någonstans på vägen?
Citera
2026-05-21, 16:36
Medlem
De finns ute på landet. I städerna finns nu bara små veganska sojapojkar kvar.
Citera
2026-05-21, 17:57
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ett stabilt förhållande som håller ihop långsiktigt är nog ett av kännetecknen för en karlakarl enligt mig.

Precis min tanke. Och det känns inte så konstigt heller. Ett heteropar ska givetvis bestå av en man och en kvinna, inte en kvinna och en feminiserad pojke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in