Citat:
So what? Trådstartaren syftade förmodligen på manliga män, inte specifikt på ordet "karlakarls" etymologiska historia...
Och som du har en alldeles egen tolkning på. "Macho" kan förvisso syfta på dålig eller påklistrad manlighet, men måste inte göra det. Även "karlakarl" kan användas sarkastiskt.
För tredje eller fjärde gången - det har jag inte alls sagt. Jag har inte ens nämnt ordet "modern" i den här diskussionen. Manlighet är tidlöst och har funnits i tusentals år. Även för tusen år sedan existerade såklart några män som ville vara manliga men inte lyckades. Det är liksom inget nytt.
Att jag krigar mot er i woke beror på att jag är individualist och jämställdist. Jag kritiserar er vänsterfeminister ungefär lika ofta som jag kritiserar incels.
Du själv däremot verkar vara språk-autist.
Och mässingskruvar är inget problem för mjölk. Vet du ens vad du vill ha sagt?
Förstår du inte att det är du själv som byggt upp en bild av någon "karlakarl" på 1700-talet som du gjort till ett ideal, och sedan när du försöker försvara denna fiktiva idealman så låter du i andras öron som om det inte på 1700-talet existerade pretentiösa män? SJÄLVKLART GJORDE DET DET ÄVEN DÅ!
Alla macho-män är inte påklistrade, kan jag lika gärna säga. Det är ni i vänstern som bestämt att "macho" ska vara ett ord med negativ laddning.
Tror du det är JAG som bestämt att Flashback ska kategorisera denna grupp så? Knappast, jag är nog tvärtom Flashbacks största fiende med tanke på alla gånger de bannat mig.
Och som du har en alldeles egen tolkning på. "Macho" kan förvisso syfta på dålig eller påklistrad manlighet, men måste inte göra det. Även "karlakarl" kan användas sarkastiskt.
För tredje eller fjärde gången - det har jag inte alls sagt. Jag har inte ens nämnt ordet "modern" i den här diskussionen. Manlighet är tidlöst och har funnits i tusentals år. Även för tusen år sedan existerade såklart några män som ville vara manliga men inte lyckades. Det är liksom inget nytt.
Att jag krigar mot er i woke beror på att jag är individualist och jämställdist. Jag kritiserar er vänsterfeminister ungefär lika ofta som jag kritiserar incels.
Du själv däremot verkar vara språk-autist.
Och mässingskruvar är inget problem för mjölk. Vet du ens vad du vill ha sagt?
Förstår du inte att det är du själv som byggt upp en bild av någon "karlakarl" på 1700-talet som du gjort till ett ideal, och sedan när du försöker försvara denna fiktiva idealman så låter du i andras öron som om det inte på 1700-talet existerade pretentiösa män? SJÄLVKLART GJORDE DET DET ÄVEN DÅ!
Alla macho-män är inte påklistrade, kan jag lika gärna säga. Det är ni i vänstern som bestämt att "macho" ska vara ett ord med negativ laddning.
Tror du det är JAG som bestämt att Flashback ska kategorisera denna grupp så? Knappast, jag är nog tvärtom Flashbacks största fiende med tanke på alla gånger de bannat mig.
Okej då, "anti-woke"-krigare ska det vara. Fantastiskt!
Men så här då, o du manlighetens och "anti-woke"-hetens försvarare. Vi lämnar etymologin därhän och försöker oss på en mer praktisk diskussion:
- hur många rum har du tapetserat? (jag är väl uppe i 12-15)
- hur många blöjor har du bytt? (tja, tusentals...)
- läst sagor för dina barn (hundratals timmar...)
- hur många hus har du byggt med dina egna händer? (3)
- hur många gånger har du käkat tillväxthormoner? (0)
- hur ofta rakar du din pung? (aldrig, herregud...)
- öppnar du dörren för kvinnor (alltid, om jag kan)
- vet du hur förbränningsmotorn fungerar? (japp, har plockat ett par isär i minsta beståndsdelar och ihop igen)
- byter du själv mellan vinterdäck/sommardäck? (dum fråga, finns det nåt annat sätt?)
- kan du köra traktor, frontlastare, grävmaskin, tung lastbil? (självklart, lagligt med cert/körkort dessutom)
- hur många motoriserade hantverkarverktyg har du hemma (över 30)
- kan du flå och stycka ett större djur? (javisst, brukar köpa hela får, största djuret hittills är en gråsäl på 155 kg)
- kan du segla, dyka, surfa, snowboarda, fotvandra...? (japp, hatar dock längdskidning i spår)
- använda motorsåg & hugga ved? (inga problem, senast i höstas, 3,5 kubik)
- kan du slåss? (lagom, om det skulle behövas, bälten i judo, aikido och karate/Goju-ryo)
- programmera? (C++, Python & VBA)
- byggt egen dator? (sedan 486)
- officer? (japp)
- laga mat? (vilken kokbok som helst, men ogillar onödigt struliga recept och ingredienser)
- grilla kött? (hela sommaren igenom, men: kol är för män, allt annat är för sissies
)- hatar du kvinnor? (nej, fyra av mina fem bästa vänner är kvinnor)
- hatar du feminism? (självklart inte, en fungerande jämlikhet förutsätter starka kvinnor)
Nu kommer jag i hastigheten inte på mer som skulle kunna belysa varför jag "idoliserar ett gammaldags" karlakarl-begrepp (och ser litet ner på mer "moderna macho-män"). Så nu kan du ju svara på samma frågor, i egenskap av den moderna macho-mannens och anti-wokehetens försvarare. Och du får förstås jättegärna lägga till ytterligare frågor om du känner att det behövs för att definiera en mer modern "macho-manlighet". För där är jag helt tydligt litet lost...
Senast redigerad av Graavarg 2026-05-21 kl. 12:35.
Senast redigerad av Graavarg 2026-05-21 kl. 12:35.
Förutsatt att han lyckades klämma fram nåt innan han skrattade ihjäl sig.