2026-05-21, 09:00
Medlem
Kokkashugis avatar
De traditionellt manliga attributen, att vara redig och ta hand om sin familj är fortfarande den dominerande typen. Media har fått oss att tro att feminiserade "män", bögar och allehanda avvikare är normen.

Mycket av samhällets problem och den psykiska ohälsan skulle minska drastiskt om alla skärpte till sig en smula.

Stand your ground, säg vad du tycker, lev ett hedersamt liv, behandla människor respektfullt, ställ krav och stå upp för traditionella värderingar.
Citera
2026-05-21, 09:21
Medlem
De som älskar att synas och höras dras till media men de flesta ( män eller kvinnor ) gör inte det. Vi andra kommer aldrig känna igen oss i allt spektakel.
Citera
2026-05-21, 09:27
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ja det tror jag är helt sant faktiskt. Stället jag växte upp på är den hårdaste plats jag bott på. Större städer och eventuella utanförskapsområden har inte en chans vad gäller verklig hårdhet. Skillnaden är som den mellan Jack Dempsey alternativt Rocky Marciano och Mike Tyson. Tyson var en utomordentlig boxare och såg nästan oslagbar ut när han hade medgång. Dock vek han ofta ner sig om han åkte på ett par smällar och var inte i närheten av Dempseys/Marcianos mentala tuffhet. Fast det kan ha med den rådande tidseran att göra också. Folk behöver inte vara lika hårda numera. Livet kräver inte lika mycket.
Det där inlägget är fel på så många sätt att det knappt går att kommentera. Marciano dels växte inte upp i någon lantlig gruvmiljö som Dempsey utan en industristad.Ser inte varför det skulle vara tuffare än Tysons uppväxt i Brownsville. Sedan vek ju knappast Tyson ned sig ..tog stryket som en man ända till Kevin McBride i sista proffsmatchen. Undantaget att diskutera vore Holyfield 2. Om man drar in Ali i den där diskussionen hade han ju ingen "tuff" uppväxt överhuvudaget , bortsett från dåtidens rasism.. Sonny Liston hade förrövrigt en tuffare uppväxt än alla de nämnde tillsammans men kan samtidigt bli kritiserad för läggmatcher.

On topic skulle jag säga många karlar och även rejela kvinnor har försvunnit successivt med åren efter kriget. Många av de klokaste människorna jag har träffat (både män och kvinnor) var födda på 10-20 talet. Sedan började det gå utför . Jag hade gärna sagt att den bortskämda babyboomgeneration var största tappet men trots att deras möjligheter var större än för nutida generationer tror jag framgångarna ledde till större självsäkerhet hos männen. De hade liksom en bra mix av oberoende (innan statsapparater , arbetsmiljölagar och konkurrens blivit alltför stor) och möjligheter till ekonomisk framgång. En manlig karl är trygg och självsäker. Idag är den ekonomiska osäkerheten alldeles för stor hos många män. Antingen det eller så blir de försörjda av sina föräldrar. Ingetdera skapar trygga ,oberoende karlakarlar.
Citera
2026-05-21, 09:29
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?

"Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times"

Boomers levde i good times. Nu finns det bara weak men kvar. Det är svaret på din fråga vi kan stänga tråden nu.
Citera
2026-05-21, 09:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ser man på, där kom det till slut.

Inbillningen att "macho" på nåt vis skulle vara synonymt med "extra manlig", eller "manlighet" överlag.

Fakta: Macho betyder manlig på spanska.

Är du en sån som ska förneka att svart på spanska heter negro också?

Det säger något om tillståndet i Sverige, när folk börjar tro att "äh, inte ska väl män vara manliga heller, manlighet kan ju vara något annat, att ta hand om barn, att värna om naturen, att sjunga we shall overcome exempelvis. Dricka sojalatte. Är det något fel på sojalatte va??? Varför skulle inte manlighet kunna vara att sjunga såna sånger, är ni rasister eller?".

Fråga: Vad är det för sjuk ideologi som får dig att tro att macho måste vara negativt?
Citera
2026-05-21, 09:50
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fakta: Macho betyder manlig på spanska.

Är du en sån som ska förneka att svart på spanska heter negro också?

Det säger något om tillståndet i Sverige, när folk börjar tro att "äh, inte ska väl män vara manliga heller, manlighet kan ju vara något annat, att ta hand om barn, att värna om naturen, att sjunga we shall overcome exempelvis. Dricka sojalatte. Är det något fel på sojalatte va??? Varför skulle inte manlighet kunna vara att sjunga såna sånger, är ni rasister eller?".

Tja, men nu gäller det inte Spanien och spansk syn på manlighet, utan det helt helylle-svenska begreppet "karlakarl". Inte sant?

Nära besläktat med andra sådana gamla ord som t.ex. "karlamod" och "karlatal", som vi inte mera ens använder.
Citera
2026-05-21, 09:52
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
En karlakarl är ett vardagligt och ibland
lite ålderdomligt uttryck för en rejäl,
kraftfull och handlingskraftig man.

Det syftar ofta på någon som är tuff,
pålitlig, händig och som tar sig an fysiska
eller utmanande uppgifter utan att klaga.

Karlakarl används ibland kärleksfullt, men
kan också användas lätt ironiskt om någon
som överdriver sitt tuffa beteende.

Ja, finns det några kvar i dessa tider?

Krigshistorikern Victor Davis Hansen (som tyvärr dock tycks ha floppat ur på senare tid) underströk när han talade om WW2 att soldaterna ofta kom från jordbruk och industri och kunde fixa allt möjligt om det blev problem med fordon, tanks o.s.v. De var händiga och raska och kunde själva på plats avhjälpa alla möjliga fel som kunde uppstå. han tyckte uppenbarligen att det var riktiga karlakarlar, grabbar med choklad i. Inte alls så nu för tiden suckade Hansen uppgivet. Bara sillmjöljkar och slapptaskar. Woke!
Citera
2026-05-21, 09:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Den traditionella "mannen" är död. Han var en produkt av amerikansk marknadsföring från 1920-talet och framåt, gestaltad av killar som John Wayne, Don Draper och Al Bundy. Alla lika manliga fast på olika sätt.

Al Bundy? Var inte det karaktärsdrag som kännetecknade den figuren att han kände sig otillräcklig pga impotens? Kände sig utnyttjad för att han förväntades försörja hela familjen och så kunde han inte ens få sex i utbyte. Ett tidigt woke-försök att fånga upp sökande män, för att lura dem att känna igen sig och börja identifiera sig med en oduglig "förebild". Förgrundsgestalten till incel-rörelsen typ...
Citera
2026-05-21, 10:08
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
tapetsera och byta blöjor.

Om du lägger in "tapetsera och byta blöjor" i själva definitionen av manlighet, säger du automatiskt indirekt att det är något som skiljer män från kvinnor, dvs att kvinnor aldrig tapetserar och byter blöjor. Och det stämmer ju inte. Det finns väl inget mer typiskt för velkärringar med mycket hormoner att tapetsera om vartannat år istället för att (som män gör) täcka väggarna med något neutralt och tidlöst, exempelvis puts i en neutral ton såsom vitt eller capuccino.

Citat:
Fysisk kompetens, men det gäller inte att lyfta skrot med hjälp av hormoner

"Hjälp, att män är så bra på att gymma beror på hormoner!!! Larma ROKS!!!"

Citat:
Trohet och lojalitet, mot kungen,

Just det ja, jag glömde att kvinnor aldrig kan vara trogna och lojala mot en kung! Det är tvärtom något som kännetecknar män!

Citat:
En på tiotusen, en underlig kombination av nature, nurture och de livsval man gjort.

Tror du läst Tom Bombadil för mycket.

Citat:
Att man traditionellt ser upp till karlakarlar är för att de personifierar det goda hos män, de fungerar som exempel, inte som nåt slags manlighetstest som alla med penis ska klara av.

Så man ska se upp till dem, men man ska inte försöka klara av vad de klarar?

Citat:
Moderna "macho-män" är nåt helt annat, så osäkra på vad det innebär att vara man

Vem har sagt att det är macho/manligt att vara osäker? Modernitet har jag heller inte nämnt.

Citat:
att de hela tiden behöver bekräftelse

Du tolkar uppenbarligen in saker i "macho" som faktiskt inte ingår i definitionen, eller vad jag menade. Jag menar snarare motsatsen mot din tolkning. Du kan inte rimligen ha fått för dig att jag står för den halmgubbe som du gjort, så du verkar ju vara en större flamebaiter och drama queen än Alexander Bard.

Citat:
En modern macho-man är så otroligt osäker

Återigen, jag sa inte ens ordet modern. Och jag har aldrig förespråkat att man borde vara osäker, tvärtom.

Citat:
i sig själv att han inte ens kan stå upp för sin egen manlighet på sina egna ben, istället söker han sig desperat till olika grupper för att få bekräftelse,

På tal om det, vad gör du i den här gruppen?
Citera
2026-05-21, 10:09
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Tja, men nu gäller det inte Spanien och spansk syn på manlighet, utan det helt helylle-svenska begreppet "karlakarl". Inte sant?

Va? Det som hände var att jag drog synonym mellan karlakarl och macho, varpå du började skrika i falsett att jag förespråkade "moderna osäkra" män. Vilket är MOTSATSEN till vad jag i själva verket förespråkar. Du slåss mot hjärnspöken verkar det som.
Citera
2026-05-21, 10:39
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
En karlakarl representerar i stället kollektivt de egenskaper man sedan vår tidiga historia sett som positiva hos det manliga könet. En inre kompetens att tackla utmaningar (en renässansman), inklusive tapetsera och byta blöjor. Fysisk kompetens, men det gäller inte att lyfta skrot med hjälp av hormoner utan att klara av saker. Ridderlighet (ett begrepp som du sannolikt behöver googla), artighet, ödmjukhet, pålitlighet. Trohet och lojalitet, mot kungen, mot vänner, mot sin partner, t.o.m. mot sin hund, och häst.
Intressant att många unga kvinnor är den totala motsatsen till allt det där. De saknar oftast en inre kompetens att tackla utmaningar så de försöker greppa efter andra i omgivningen. Trohet och lojalitet finns bara i det självförverkligande och allt annat saknar någon form av lojalitet eller mod.

Andrew Tate och dylika personer beter sig precis som de kvinnorna gör. Opportunister som inte bygger eller skapar något.
Citera
2026-05-21, 10:42
Medlem
Cameltotems avatar
Ja de finns. Men de är inte ute och står o gräver på en åker.

De driver företag som unga och drar in massa jävla pengar, handlingskraftiga som de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in