2026-05-21, 13:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Nej i Skåne. Föredrar mattant namn i stället för nova, Tindra osv!

Skulle vilja hävda att det är wanna-be-hipsters som ger sina ungar namn som Nova, Tindra, Galadriel osv medan riktiga hipsters ger sina ungar mattants-namn.
Citera
2026-05-21, 13:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du kanske hade glasögon? Det brukar trigga mobbare och är något som kantas av stereotyper.
Själv hade jag också ett väldigt vanligt tråkigt namn som jag delade med 3 andra tjejer i klassen som mest och minst med en. Det hindrade inte andra från att kalla en fula saker i alla fall.

Nope, jag fick glasögon efter det.

Konstigt förresten att ingen någonsin startat en tråd om fula barnnamn....

En sak är lite lustigt, att i Sverige får man inte döpa barn till vadsomhelst men en invandrare får ha kvar sitt anstötliga namn på sin 1-åring. De borde tvingas att byta deras namn. Sedan de invandrarbarn som föds här, där verkar man ju inte kolla deras namn, man bara förutsätter att deras namn är traditionellt t ex arabiska. Fast de kanske betyder något äckligt på deras språk. Man får säkert döpa svenska barn till långa, outtalbara invandrarnamn, fast reglerna egentligen säger att man inte får ge barn namn som vållar obehag.
Citera
2026-05-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Titt som tätt stöter man på föräldrar som gett sina barn ett idiotnamn. Ofta något som är gammaldags eller som kanske låter sött på en 3-åring men knappast på en 18-åring.

Varför gör dom på detta viset?

Vill man inte att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt i livet? Att ett barn ska passa in bland andra barn? Att minimera risken för mobbning och bli retad?

Alla i en fålla? typiskt jävla följa john beteende.
Citera
2026-05-21, 14:55
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Wilma är bara en version av Vilhelmina så det var fulnamn på 1800-talet.

Ja nu när det säger det. Då hade jag döpt ungen till Vilhelmina och bara kallat henne för Wilma. Som med Nils och Nisse eller Karl och Kalle.
Citera
2026-05-21, 14:57
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
https://www.mff.se/lag/herr/stabsmedlemmar/greger-andrijevski/

Inte så svart. Mamma svensk, pappa från Jugoslavien. Vad borde en svensk neg*r heta?

Hubba eller Bubba kanske?
Citera
2026-05-21, 15:46
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Varför skulle hon?

Namnet låter som någon väldigt gay person har kommit på.
Behövde jag verkligen förklara det?
Citera
2026-05-21, 15:56
Medlem
sfrges avatar
Man skall aldrig döpa sin sån till Kent i alla fall. Då kommer han att börja kallas Kenta i skolan. Vid 12 års ålder så börjar han röka marijuana och innan han fyllt 30 så har han dött av en överdos.

Inga personer som kallas Kenta dör av ålderdom.
Senast redigerad av sfrge 2026-05-21 kl. 15:58.
Citera
2026-05-21, 15:58
Medlem
Citat:
Nej precis, och om man inte är 100 procent säker så bör man sikta på att vara 0 procent säker, istället för att minska risken för mobbning etc bör man skita i det helt och hållet.

Jättebra råd verkligen.
Man kan undvika de värsta avarterna, men det är INTE namnet det beror på. Tror du det har du inte haft mycket med barn att göra.. en självsäker skitstövel kan heta jonny eller lisafisa och ändå vara skolans kung/drottning, det är i självsäkerhet och personligheten det sitter. Skulle inte ta råd från dig iaf.

Citat:
Men det kan ju ändå ställa till det när man t ex ska dejta osv.
Så du skulle inte dejta någon med konstigt namn? Du verkar vara en fruktansvärd människa.
Senast redigerad av Villekulla90 2026-05-21 kl. 16:02.
Citera
2026-05-21, 16:32
Medlem
Gamla svenska klassiska namn är nog bättre än moderna, amerika-inspirerade sådana tror jag.
Det är bättre att döpa barnen till Sigrid, Alfred, Emil, Tage, Elsa och Astrid än att döpa dem till Hailey, Liam, Texas, Chanelle eller Novalie.
Citera
2026-05-21, 16:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Arbetarklassen är ju numera nationalkonservativa, så det kanske inte är så konstigt att de döper sina barn till Johan eller Carl. Vänsterliberala akademiker däremot väljer "hippa" namn, som Charlie (...Manson).

Jo. Heter inte äcklet Schulmans dotter "Charlie"..??? Observera dotter. Kanske jätte-hippt när hon/hen lämnas av på ett genusneutralt dagis på Söder. Inte sedan...

Obs! Dissar inte av tradition könsneutrala namn som "Kim" etc - men "Charlie"...
Citera
2026-05-21, 17:02
Medlem
Ida - slida
Kalle - balle

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om du kallar ditt barn Björn Freja eller Liv så är du alltså hednisk viking?

Svenska kyrkans huvudbok är judisk? OK. Läs på lite om du inte vill framstå som dum.
De namnen är svenska och svenska barn bör heta svenska namn. Tänk att namnge sina barn efter de omskurna medan man ignorerar sina egna rötter. De måste skratta gott. Snart kommer väl svenska barn heta Mehmet och Fatima.

Svenska kyrkan är infiltrerad. Kristna ska följa NT. Nu kackar de hela dagarna om GT och judeo-kristendom. Rena teatern.
Citera
2026-05-21, 17:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ida - slida
Kalle - balle

De namnen är svenska och svenska barn bör heta svenska namn. Tänk att namnge sina barn efter de omskurna medan man ignorerar sina egna rötter. De måste skratta gott. Snart kommer väl svenska barn heta Mehmet och Fatima.

Svenska kyrkan är infiltrerad. Kristna ska följa NT. Nu kackar de hela dagarna om GT och judeo-kristendom. Rena teatern.
Det du kallar Infiltrerad kallar jag Förbättrad.

Det du kallar teater kallar jag mänsklighetens största ideologi och allt du gör, varje dag, är påverkat av böcker och tankar nerskrivna för 2500 år sedan.

Klart man inte döper sitt barn till Ulla. Vare sig det är med i bibeln eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in