2026-05-21, 16:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hade nog bjussat köparen på 1000 kr så blev han gladare? Till en helservicve, vad nu den kan kosta. Men den behöver ju inte bli nyskick, den var beg när han köpte.

Kanske att hans hemförsäkring täcker en så udda skada? Om han t.ex har en drulleförsäkring/allrisk.

Ingen som helst returrätt på privat köpta varor i folks hem vad jag förstår. Så köparen har inget att hämta. Men man vill ju göra rätt för sig ändå.

För säkerhets skull kanske man alltid ska skriva ett köpekontrakt "Säljes i befintligt skick" om det är maskiner och större belopp. Då är man hel-skyddad juridiskt.

Jag sålde en villa i Danderyd. Veckan efter gick hela värmeåtervinningen sönder och de krävde mig på 10.000 kr. Det fick inte en krona efter domstolsutslag. De har ju undersökningsplikt själva.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-21 kl. 16:29.
Citera
2026-05-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Sälja till privatperson

Säljer du som privatperson något till en annan privatperson gäller inte konsumentlagstiftningen. Istället är det köplagen som gäller. Men köplagen är inte tvingande. Det betyder att du och köparen kan göra en egen överenskommelse som gäller över lagen.

Tänk på det här när du säljer som privatperson
Ett skriftligt avtal gör det tydligt vad du och köparen kommit överens om.

Även om du friskriver dig från ansvar för fel på det du säljer så kan köparen ha rätt att klaga och reklamera varan.

Du måste informera köparen om eventuella fel på varan.

Det är många år sen friskrivning som "befintligt skick" togs bort, vilket många gamla stötar här verkar hänvisa till

Jag tycker ifall du visste om felen men inget sa eftersom du ville bli av med den och få en peng, så borde du låta köpet gå tillbaka!! Det är fult och lura på ärliga människor trasiga saker

Vad bygger du påståendet att jag skulle ”sålt” en defekt maskin avsiktligt någonstans ?

Jag kan inte sia in i framtiden om hur något utspelar sig ang något jag själv använt problemfritt sen bara för att den byter ägare så går den sönder och dessutom bekräftar med en bild att högst troligt blivit vält omkull på sidan då man med lätthet kan se spår av olja där den inte kunnat hamna av ett vanligt läckage.
Citera
2026-05-21, 16:29
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det kan absolut vara värt att säga: "Jag har absolut inga som helst skyldigheter att ge dig några pengar eller rätta några fel, men det kan vara värt 2000 spänn för mig att slippa höra ditt tjat. Skall vi säga så? Du ger upp alla framtida anspråk för 2000. Alternativet är att jag blockerar ditt nummer och vi tar det här via tingsrätten"

Om det inte är så att du verkligen behöver pengarna.
Tycker det är helt fel väg att gå. Köparen har av vad som framkommit från TS förstört klipparen och försöker nu lura honom att det var ett ursprungligt fel, vilket det av tråden framkommit att det inte var. Ska det beteendet premieras?

TS. Det finns folk som inte drar sig för något, avsluta med den här stollen och betala inte en krona. Meddela att han får ta det via tingsrätten och blockera numret.
Citera
2026-05-21, 16:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tycker det är helt fel väg att gå. Köparen har av vad som framkommit från TS förstört klipparen och försöker nu lura honom att det var ett ursprungligt fel, vilket det av tråden framkommit att det inte var. Ska det beteendet premieras?

TS. Det finns folk som inte drar sig för något, avsluta med den här stollen och betala inte en krona. Meddela att han får ta det via tingsrätten och blockera numret.
Bäst är att inte göra säga påtala någonting. Särskilt inte "du har fel", "du är en idiot", "skyll dig själv", "du ska inte ha en krona". Om man gör någon arg genom att kränka så blir allting mycket mer utdraget, kränkningen blir viktigare än skadan. Man säger ingenting utöver "du köpte den i befintligt skick, jag är ledsen". Tystnad är bäst.
Citera
2026-05-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Blir nog svårt för köparen att komma någonstans. En 20 år gammal gräsklippare kan man inte förvänta sig så mycket av. Men är inte 10k dyrt för en så pass gammal åkgräsklippare?

Jag har kollat diverse köp och sälj sidor och la mig mitt emellan dom lägsta och hösta priserna alltså marknadsvärdet.

Och utöver det har jag alltid fascinerats av att man mäter skick genom årsmodell.

För att börja med är Äldre maskiner är robustare byggda och utöver det så kan ju en maskin från te.x 2025 bli totalt misshandlad över en sommar av en människa som kör på sten, kör in i buskar åtgärdar inte läckage och avslutligen förvarar den utomhus över vintern och gör ingen service.

Eller som i mitt fall äldre herre som tidigare ägare som sett sitt köp som en investering och tagit hand om den i alla år förvarad inomhus regelbundna oljebyten kort sagt tagit hand om den under åren.

Sen kan ju självklart specefika delar utgått men det är oftast dom kosmetiska delarna plastkåpor karosser osv motordelar remmar och knivar m.m finns ju till dom flesta modeller även om maskin har många år på nacken
Citera
2026-05-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam
Inte för att det påverkar det juridiska, men är det ens säkert att oljan kommer från motorn? Om det är hydrostat så kan det lika gärna vara någon slang från transmissionen som läcker så att det sprutar åt alla möjliga håll.

Skulle det vara motorn som läckt för att han lagt den på sidan så är det bara att torka rent och fylla på ny olja. Inget som går sönder så länge han inte kör med för lite olja.

Knivarna är för övrigt en slitdel som det ligger i köparens eget intresse att undersöka innan köpet. Att klaga på dåliga knivar är ungefär som att klaga på slitna däck om man köpt en begagnad bil.
Citera
2026-05-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag hade nog bjussat köparen på 1000 kr så blev han gladare? Till en helservicve, vad nu den kan kosta. Men den behöver ju inte bli nyskick, den var beg när han köpte.

Kanske att hans hemförsäkring täcker en så udda skada? Om han t.ex har en drulleförsäkring/allrisk.

Ingen som helst returrätt på privat köpta varor i folks hem vad jag förstår. Så köparen har inget att hämta. Men man vill ju göra rätt för sig ändå.

För säkerhets skull kanske man alltid ska skriva ett köpekontrakt "Säljes i befintligt skick" om det är maskiner och större belopp. Då är man hel-skyddad juridiskt.

Jag sålde en villa i Danderyd. Veckan efter gick hela värmeåtervinningen sönder och de krävde mig på 10.000 kr. Det fick inte en krona efter domstolsutslag. De har ju undersökningsplikt själva.
Hade det gällt knivarna tex även om han var införstådd med att dom inte var nya utan slipade så kanske jag hade kunnat tänka mig att betala för dom.

Men eftersom han högst troligen har tippat omkull maskin på helt egen hand så anser jag inte att jag ska behöva betala för någon service.

Dessutom vet jag inte om oljan rann ur före han försökte köra iväg med den och då är motorn skrot och då räcker ingen vanlig service iallafall
Citera
2026-05-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Jag är helt med på din linje, hade jag fått en bild där den haft ett normalt läckage längst motorn pga gammal packning eller något hade det hamnat i ett helt annat läge men nu har han avslöjat sig själv genom att skicka bilden
Citera
2026-05-21, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hade det gällt knivarna tex även om han var införstådd med att dom inte var nya utan slipade så kanske jag hade kunnat tänka mig att betala för dom.

Men eftersom han högst troligen har tippat omkull maskin på helt egen hand så anser jag inte att jag ska behöva betala för någon service.

Dessutom vet jag inte om oljan rann ur före han försökte köra iväg med den och då är motorn skrot och då räcker ingen vanlig service iallafall
Nä, det där är spekulationer när du tror han ljuger för dig. Det slutar aldrig bra, bättre att tro gott om folk. Jag har butik och stöter på massor med folk med frågor och klagomål, det fungerar överlägset bäst att tro att alla talar sanning. Jag tror aldrig jag efteråt kommit på någon som lurades. Vi pratar 40 års historik här.
Citera
2026-05-21, 16:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ehh.. Nej, det är knappast något konstigt. Ovanligt ja, men inte konstigt. Vevstaken gick av.

Saken är att med småmotorer, ofta av lite sämre/billigare kvalitet, som sitter i de vanligaste hobbymodellerna av åkgräsklippare så kan ett totalras ske i princip när som helst. De går på höga varv, ofta lite bristfälligt underhåll/service, och mer underdimensionerade än premiummodeller.
Så att inte ha med totalras i ekvationen vid köp av en 10 000-kronorsmaskin är extremt naivt
Att en kolv skulle ta sig ut ur cylindern och sedan vidare ut i friska luften bedömer jag som, högst osannolikt.
En vevstake eller delar av densamma , ja. Men en kolv, nej knappast.
Citera
2026-05-21, 16:47
Medlem
Citat:
Vad bygger du påståendet att jag skulle ”sålt” en defekt maskin avsiktligt någonstans ?

Jag kan inte sia in i framtiden om hur något utspelar sig ang något jag själv använt problemfritt sen bara för att den byter ägare så går den sönder och dessutom bekräftar med en bild att högst troligt blivit vält omkull på sidan då man med lätthet kan se spår av olja där den inte kunnat hamna av ett vanligt läckage.

Jag skrev ifall!!

Men nu är jag rätt så övertygad om att du gjort en fuling och försökt krängt en trasig maskin, antagligen till någon invandrare som du trodde skulle svälja och ta stöten....

Jag tror inte den var problemfri i 3650 dagar och precis samma dag du råkade sälja den så kraschade den ihop totalt och knivarna blev dåliga under transporten

Sluta lura människor och sen sitta här på flashback och försöka vara oskyldig
Citera
2026-05-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Inte för att det påverkar det juridiska, men är det ens säkert att oljan kommer från motorn? Om det är hydrostat så kan det lika gärna vara någon slang från transmissionen som läcker så att det sprutar åt alla möjliga håll.

Skulle det vara motorn som läckt för att han lagt den på sidan så är det bara att torka rent och fylla på ny olja. Inget som går sönder så länge han inte kör med för lite olja.

Knivarna är för övrigt en slitdel som det ligger i köparens eget intresse att undersöka innan köpet. Att klaga på dåliga knivar är ungefär som att klaga på slitna däck om man köpt en begagnad bil.
Manuell låda så det är tyvärr inte troligt

Jag kan med största säkerhet säga att olja har runnit ur vevhusventilationen och dom som vet vart den sitter på en briggs motor vet att den sitter högt upp på blocket.

Det är typ 1,5 liter olja i motorn på dessa och den går bara upp en liten liten bit inuti motorn så för att få den att läcka måste maskin vara tippad nästan 90 grader.

Vad det gäller knivarna så ska man hårddra det så klipper den jämt och fint, inga ränder ingenting att anmärka på så oavsett om dom är ”helt slut” så kan dom inte vara så dåliga för då hade det märkts på resultatet då det märks fort när det är dax för nya
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in