Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Blir nog svårt för köparen att komma någonstans. En 20 år gammal gräsklippare kan man inte förvänta sig så mycket av. Men är inte 10k dyrt för en så pass gammal åkgräsklippare?
Jag har kollat diverse köp och sälj sidor och la mig mitt emellan dom lägsta och hösta priserna alltså marknadsvärdet.
Och utöver det har jag alltid fascinerats av att man mäter skick genom årsmodell.
För att börja med är Äldre maskiner är robustare byggda och utöver det så kan ju en maskin från te.x 2025 bli totalt misshandlad över en sommar av en människa som kör på sten, kör in i buskar åtgärdar inte läckage och avslutligen förvarar den utomhus över vintern och gör ingen service.
Eller som i mitt fall äldre herre som tidigare ägare som sett sitt köp som en investering och tagit hand om den i alla år förvarad inomhus regelbundna oljebyten kort sagt tagit hand om den under åren.
Sen kan ju självklart specefika delar utgått men det är oftast dom kosmetiska delarna plastkåpor karosser osv motordelar remmar och knivar m.m finns ju till dom flesta modeller även om maskin har många år på nacken