Citat:
Ursprungligen postat av
CampzEh
Mycket märkliga och rent hatiska kommentarer i tråden om att en hel yrkesgrupp bara skulle ha som syfte att lura stackars privatpersoner och dra fötterna efter sig, samt att man själv minsann kan göra allting mycket bättre än yrkesfolket man tar in.
Jag stöter på den senare gruppen människor relativt sällan men allt som oftast är de ingejörer eller någon med liknande bakgrund av långa studietider. Varför de beter sig så vet jag inte riktigt men kan väl spekulera i att det kanske rör sig om att de, då de studerat så himlans mycket mer än de smutsiga hantverkarna, torde kunna ett så simpelt yrke mycket bättre. Ett annat alternativ är någon form av mindervärdeskomplex då de känner att de själva arbetar med något som inte kräver ”manliga” attribut, att sitta vid ett skrivbord kanske de känner är för kvinnor och homosexuella grekiska filosofer eller något, fan vet vad för komplex de har.
En viktig fråga i sammanhanget är dock varför hantverkaren ens är där.. om man kan allting så himlans väldigt mycket bättre och är 100% effektiv i sitt arbete hela dagen så förstår jag inte varför man inte gör det själv? Det är utan tvekan billigare för dig att avstå lön en dag än att betala en dagslön för någon annan med skatter och arbetsgivaravgifter etc.
Men alla som klagar kanske arbetar med något så pass samhällsviktigt att man helt enkelt inte får vara ledig, någonsin.
Man klagar såklart av en anledning.
Alla som har hyrt in någon (hantverkare avvikits slag, städare, nåt annat serviceyrke) har sett hur folk sitter och slöat på arbetstid, följt av oplanerade stopp för alla möjliga anledningar, och på det sen så döljer en saltad räkning och ett ibland halvdåligt jobb.
Det är väl ändå inte så svårt att fatta att det tar emot att betala nån som slarvar och slösat tid som DU ska betala för?
Jag fattar att det säkert kan uppstå situationer på alla arbeten, men när jag missat i mitt arbete så ber jag iallafall om ursäkt när jag missar något, och jag ser till att kunden känner att de gjorde ett bra val när de anlitade mig, genom att ge liite mer än vad de räknat med från början.
Det måste va världens enklaste sak att att va snickare och leverera 5% extra på varje jobb, inte dubbelfakturera på två jobb samtidigt osv osv osv.
Du skulle aldrig få slut på kunder….