2026-05-21, 13:25
Medlem
CampzEhs avatar
Mycket märkliga och rent hatiska kommentarer i tråden om att en hel yrkesgrupp bara skulle ha som syfte att lura stackars privatpersoner och dra fötterna efter sig, samt att man själv minsann kan göra allting mycket bättre än yrkesfolket man tar in.
Jag stöter på den senare gruppen människor relativt sällan men allt som oftast är de ingejörer eller någon med liknande bakgrund av långa studietider. Varför de beter sig så vet jag inte riktigt men kan väl spekulera i att det kanske rör sig om att de, då de studerat så himlans mycket mer än de smutsiga hantverkarna, torde kunna ett så simpelt yrke mycket bättre. Ett annat alternativ är någon form av mindervärdeskomplex då de känner att de själva arbetar med något som inte kräver ”manliga” attribut, att sitta vid ett skrivbord kanske de känner är för kvinnor och homosexuella grekiska filosofer eller något, fan vet vad för komplex de har.

En viktig fråga i sammanhanget är dock varför hantverkaren ens är där.. om man kan allting så himlans väldigt mycket bättre och är 100% effektiv i sitt arbete hela dagen så förstår jag inte varför man inte gör det själv? Det är utan tvekan billigare för dig att avstå lön en dag än att betala en dagslön för någon annan med skatter och arbetsgivaravgifter etc.

Men alla som klagar kanske arbetar med något så pass samhällsviktigt att man helt enkelt inte får vara ledig, någonsin.
Citera
2026-05-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamGreken
Tro det eller ej, jag är bara en hantverkare med eget företag som vill göra ett så bra jobb som möjligt och sen få betalt för det. Jag har inga som helst intentioner att blåsa någon. Sen finns naturligtvis många av typerna i branschen som ni här i tråden pratar om, men långtifrån alla.

"Som kund ser vi att du underbudade medvetet för att "upptäcka något du glömt"."

Ja du skulle nog göra det, och kanske kunden jag nämnde. Men det är mänskligt att glömma saker när man räknar på ett projekt, då det kan finnas väldigt många moment som ska göras. Kan tänka mig att man inte förstår det om en person inte är van att bygga. Alternativet är ju att salta en offert rejält, men då är det ju "för dyrt".

Efter cirka 15 år i branschen är det ganska tydligt vilka som är dom värsta kunderna. Det är oftast dom som har mycket pengar, dom med dyrt hus, pool, fulla parkeringen med elbilar osv som är dom snålaste. Dom som bråkar att dom inte fått en uppdaterad offert på några tusenlappar, sånt man brukar kunna ta ett muntligt godkännade på med dom flesta normalt funtade människorna.

Några tusenlappar hit eller dit liksom... det kan de väl hosta upp
Citera
2026-05-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Hade en vvs-kille här och efter avslutat jobb så bjöd jag på kaffe å semla, den timmen fika satte han som arbetstid och jag fick betala hans fikastund.
Så går det när man ska vara vänlig.

Må han brinna i helvetet!

Hahhahhahahhahahha
Citera
2026-05-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det är viktigt att komma ihåg vilka dessa människor är. Vilka var de på gymnasiet till exempel? Det är gamla mobbare och för högljudda barn det rör sig om. Det är inte samhällseliten vi pratar om direkt.

Men ja, de flesta hantverkare som arbetar mot privatpersoner har bara ett mål i sina yrkesliv och det är att lura kunden så mycket det bara går. Det vill säga utföra minimal mängd arbete som är möjligt på så kort (arbetstid) som möjligt. Själva faktureringstiden är ofta tre gånger så lång som arbetstiden. Sällan något görs rätt, och då bara när det syns. Dagen spenderas gärna i de vita plåtlådorna där de inbillar sig själva att de är rallyvärldsmästare.

Trots att de utfört ett arbete ungefär en miljon gånger så kommer det givetvis saknas delar för just ditt arbete. Det gick absolut inte att förutsäga. Sen är de borta i en halv dag trots att byggmarknaden ligger runt hörnet, gratis kaffe i solen med efterföljande privata ärenden betalar så klart kunden.

Du har rätt i allt förutom en sak. De tror bara de är rallymästare påväg hem från jobbet. När de åker på lunch är de motsatsen mot rallymästare.
Citera
2026-05-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Mycket märkliga och rent hatiska kommentarer i tråden om att en hel yrkesgrupp bara skulle ha som syfte att lura stackars privatpersoner och dra fötterna efter sig, samt att man själv minsann kan göra allting mycket bättre än yrkesfolket man tar in.
Jag stöter på den senare gruppen människor relativt sällan men allt som oftast är de ingejörer eller någon med liknande bakgrund av långa studietider. Varför de beter sig så vet jag inte riktigt men kan väl spekulera i att det kanske rör sig om att de, då de studerat så himlans mycket mer än de smutsiga hantverkarna, torde kunna ett så simpelt yrke mycket bättre. Ett annat alternativ är någon form av mindervärdeskomplex då de känner att de själva arbetar med något som inte kräver ”manliga” attribut, att sitta vid ett skrivbord kanske de känner är för kvinnor och homosexuella grekiska filosofer eller något, fan vet vad för komplex de har.

En viktig fråga i sammanhanget är dock varför hantverkaren ens är där.. om man kan allting så himlans väldigt mycket bättre och är 100% effektiv i sitt arbete hela dagen så förstår jag inte varför man inte gör det själv? Det är utan tvekan billigare för dig att avstå lön en dag än att betala en dagslön för någon annan med skatter och arbetsgivaravgifter etc.

Men alla som klagar kanske arbetar med något så pass samhällsviktigt att man helt enkelt inte får vara ledig, någonsin.

Man klagar såklart av en anledning.
Alla som har hyrt in någon (hantverkare avvikits slag, städare, nåt annat serviceyrke) har sett hur folk sitter och slöat på arbetstid, följt av oplanerade stopp för alla möjliga anledningar, och på det sen så döljer en saltad räkning och ett ibland halvdåligt jobb.

Det är väl ändå inte så svårt att fatta att det tar emot att betala nån som slarvar och slösat tid som DU ska betala för?

Jag fattar att det säkert kan uppstå situationer på alla arbeten, men när jag missat i mitt arbete så ber jag iallafall om ursäkt när jag missar något, och jag ser till att kunden känner att de gjorde ett bra val när de anlitade mig, genom att ge liite mer än vad de räknat med från början.

Det måste va världens enklaste sak att att va snickare och leverera 5% extra på varje jobb, inte dubbelfakturera på två jobb samtidigt osv osv osv.
Du skulle aldrig få slut på kunder….
Citera
2026-05-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Detta gäller förstås hela skaran av hantverkare. Men jag vill här fokusera lite extra på snickare. Men hata givetvis på alla hantverkare. Jag godkänner även det som OT.

Jag har anlitat olika hantverkare genom åren och de flesta är ju fullkomligt hopplösa. Till och med jag som är amatör bygger fan bättre än vissa. Och många av dem är dumma i huvudet. De tar betalt men jobbar medvetet segt som fan eller så glömmer de ladda sina batterier och därför tar det för lång tid, men fakturerar för hela tiden.

Har haft två bra snickare genom åren. Den ena var svindyr, men duktig som djävulen. Man kunde ALLTID lita på honom. Den andra var en polack jag inte får tag i längre.

Vad tycker ni om snickare?

Att dom slarvar. Sen ska dom ALLTID iväg o hämta nåt verktyg och är borta i 2 h
Citera
2026-05-21, 14:05
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man klagar såklart av en anledning.
Alla som har hyrt in någon (hantverkare avvikits slag, städare, nåt annat serviceyrke) har sett hur folk sitter och slöat på arbetstid, följt av oplanerade stopp för alla möjliga anledningar, och på det sen så döljer en saltad räkning och ett ibland halvdåligt jobb.

Det är väl ändå inte så svårt att fatta att det tar emot att betala nån som slarvar och slösat tid som DU ska betala för?

Jag fattar att det säkert kan uppstå situationer på alla arbeten, men när jag missat i mitt arbete så ber jag iallafall om ursäkt när jag missar något, och jag ser till att kunden känner att de gjorde ett bra val när de anlitade mig, genom att ge liite mer än vad de räknat med från början.

Det måste va världens enklaste sak att att va snickare och leverera 5% extra på varje jobb, inte dubbelfakturera på två jobb samtidigt osv osv osv.
Du skulle aldrig få slut på kunder….

Alltså, jag kan väl tänka mig att det klagas av en anledning. Men jag måste ändå ställa mig frågande till era upplevelser av hantverkare som närmast kan liknas vid något parodiskt.
Visst stöter jag på en del dåliga hantverkare i min utövning som just snickare men några oseriösa glidare som saltar fakturor hejvilt har jag knappt mött. Jag har stött på hantverkare som jag tycker jobbat slött, men ytterst sällan att de satt det i system utan snarare att de kanske haft en dålig dagsform och inte presterat på topp, något jag kanske lite naivt tror att även alla andra människor har utan att göra några avkall på betalning.

Men för att följa den här känslan jag får av rent stereotyp kritik av hantverkare; är det så att ni alla bor i större städer där oseriösa människor försvinner lite i mängden/kan hålla på ett par år innan snacket går och man gör sig omöjlig? Eller är det bara mina egna förutfattade åsikter kring ”storstadsfolk” som spökar?
Citera
2026-05-21, 14:22
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Hade en vvs-kille här och efter avslutat jobb så bjöd jag på kaffe å semla, den timmen fika satte han som arbetstid och jag fick betala hans fikastund.
Så går det när man ska vara vänlig.

Må han brinna i helvetet!
Klassiker. Du får vara glad att han inte, i tidsenlig hantverkar-anda, sket sönder din toalett.
Citera
2026-05-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Några tusenlappar hit eller dit liksom... det kan de väl hosta upp

Ja om dom vill ha jobbet gjort så. Jag har ju frågat så det går ju att tacka nej också om man inte kan avvara dom där tusenlapparna. Det är ingen välgörenhet, antar att du inte heller jobbar grattis på ditt arbete?
Citera
2026-05-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelfors
Nej Snickare tjänar inte fett, de debiterar mellan 500-800 ink. moms. Vad tror du att du kostar själv i timmen? Mitt företag har en taxa mot kund på 1250+moms för projektledare, ingenjör någon krona mindre montör 700+moms...Går snickaren på mindre jobb åt privatpersoner kan det vara svårt att få ihop 40 debiteringsbara timmar i veckan, sedan en massa gnällspikar som klagar på fakturor inte begriper avtalshandlingar och tror att allt ska vara kompispris bara för att de skulle kunna gjort det själva. Tror det är med hantverkare som inom många branscher det finns hela skalan. Så om de inte ska behöva köra 60h i veckan så blir det inte så fett. Glöm inte bort att det tar tid med redovisning, tid för materialinköp(Sånt som inte kan debiteras kund, verktyg, bilar osv). Sedan kan jag hålla med att det är svårt att hitta bra hantverkare, men hittar man en duktig så ser man till att behålla den kontakten.

Nej men sådär kan du ju inte säga….. Är du helt störd….? Fattar du inte att ”pöbeln” här på FB och andra forum alla är doktorander i företagsekonomi och vet hur alla jobb ska göras och själva skulle göra allt mycket bättre, på halva tiden och till en bråkdel av priset… De skulle lätt kunna dra igång en firma och snabbt växa till en koncern world wide…. Men vad gör de….? Jo sitter och häckar på FB med all sin expertis om allt möjligt….
Citera
2026-05-21, 15:33
Medlem
Olduvais avatar
Unga, svenska hantverkare brukar vara dryga som fan. Äldre snickare är asgoa
Citera
2026-05-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh

Spot on. Mycket bra sammanfattat. Jag tror det finns en illa dold missunnsamhet mot hantverkare här i tråden. Själv sitter dom förmodligen på ett kontor och kan slöa hur mycket som helst och skulle dom göra fel så märks det inte. En gissning är också att dom är snåla och därför alltid tar det billigaste alternativet och då blir det som det blir.

Vore intressant om alla som kritiserade hantverkare skrev vad dom själva arbetade med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in