2026-05-21, 00:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det skiter väl jag i, jag betalar bara vad vi kommit överens om som också är ett avtal som är undertecknat av båda parter, hur många tror du vill lägga ned 2-3 timmar gratis!
Men många jobb kommer inte bli mer än de 5 timmarna det kostar. Varför skulle jag vilja betala 3 timmar extra?
Citera
2026-05-21, 00:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Men många jobb kommer inte bli mer än de 5 timmarna det kostar. Varför skulle jag vilja betala 3 timmar extra?

Det gör du inte med ett skrivit avtal!
Citera
2026-05-21, 00:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det gör du inte med ett skrivit avtal!
Jo hantverkaren lägger ju till 3 timmar? Ser du inte vad jag skriver?
Citera
2026-05-21, 00:32
Medlem
hesten303s avatar
Citat:
Jo hantverkaren lägger ju till 3 timmar? Ser du inte vad jag skriver?
Båda parterna är redan överens om att jobbet ska ta x antal timmar. Om hantverkaren blir på klar färre så är det ju jättekul för hantverkaren. Om hantverkaren inte blir klar på timmarna ni var överens om, så blir det inte så jättekul för hantverkaren.
Citera
2026-05-21, 01:53
Medlem
Citat:

Det gör du inte, dom extra timmarna är vad du (eventuellt) betalar för att på förhand få ett fast pris.

Försök sätta dig in i snickarens sits, om han på förhand avtalar 5 timmars tid men det visar sig ta 8 timmar, då är det 3 timmar han jobbar gratis plus att han förlorar inkomst han skulle ha fått av att jobba dom 3 timmarna någon annanstans.
Fast pris är alltid en risk för den som utför jobbet, ibland vinner man på det och ibland förlorar man. Fördelen för kunden är att han vet vad det kommer att kosta, det blir vare sig mer eller mindre.
Citera
2026-05-21, 05:50
Medlem
Jag skulle vilja dra det ännu längre och påstå att det är sjukt mkt klåpare överallt.
Det spelar ingen roll om jag har hål i en tand, en trasig drivknut på bilen, ett kylskåp som inte fungerar, eller en internetuppkoppling som strular.
När jag försöker få tag på någon som kan hjälpa mig måste jag alltid vara på min vakt då risken att råka ut för en klåpare är mycket stor.
Har folk generellt sett blivit sämre på sitt jobb?
Citera
2026-05-21, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Bra snickare (eller hantverkare överlag) jobbar sällan mot privatpersoner, det är oftast där man hittar klåparna som inte kan få anställning hos större firmor.
Du är precis lika värdelös som alla andra hantverkare, tprecis som mot privatpersoner är alla byggen över budget för att ni går och drar fötterna efter er och gör fel, men det märks inte lika väl då de ökade kostnaderna för bygget bara flyttas ned ett led mot slutkunden.

Ett tecken på en klåpare är någon som tar överpriser för undermåligt utfört arbete och skyller på kunden, "resekostnader 900:-" fick jag på fskturan en gång av en elektriker som bodde ca 1km från mig.
Citera
2026-05-21, 06:27
Medlem
Tropicalss avatar
Det är viktigt att komma ihåg vilka dessa människor är. Vilka var de på gymnasiet till exempel? Det är gamla mobbare och för högljudda barn det rör sig om. Det är inte samhällseliten vi pratar om direkt.

Men ja, de flesta hantverkare som arbetar mot privatpersoner har bara ett mål i sina yrkesliv och det är att lura kunden så mycket det bara går. Det vill säga utföra minimal mängd arbete som är möjligt på så kort (arbetstid) som möjligt. Själva faktureringstiden är ofta tre gånger så lång som arbetstiden. Sällan något görs rätt, och då bara när det syns. Dagen spenderas gärna i de vita plåtlådorna där de inbillar sig själva att de är rallyvärldsmästare.

Trots att de utfört ett arbete ungefär en miljon gånger så kommer det givetvis saknas delar för just ditt arbete. Det gick absolut inte att förutsäga. Sen är de borta i en halv dag trots att byggmarknaden ligger runt hörnet, gratis kaffe i solen med efterföljande privata ärenden betalar så klart kunden.
Citera
2026-05-21, 07:20
Medlem
De bra snickarna är och jobbar åt bra kunder

Man känner vibbarna direkt när det är någon knepig jävel som läst på något forum om hur lätt det är - tar max 2 dar och virke finns i skogen!
Citera
2026-05-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Du är precis lika värdelös som alla andra hantverkare, tprecis som mot privatpersoner är alla byggen över budget för att ni går och drar fötterna efter er och gör fel, men det märks inte lika väl då de ökade kostnaderna för bygget bara flyttas ned ett led mot slutkunden.

Ett tecken på en klåpare är någon som tar överpriser för undermåligt utfört arbete och skyller på kunden, "resekostnader 900:-" fick jag på fskturan en gång av en elektriker som bodde ca 1km från mig.

Jag är själv hantverkare och resonerar som så att jag försöker ta på mig sånt jag behärskar och klarar av att utföra. När jag väl jobbar så jobbar jag och "drar inte fötterna efter mig" då jag tycker dagarna blir så långa och sega om man bara ska lalla runt och inte är schysst mot betalande kund

Kan berätta att privatpersoner som tar in yrkesfolk också är idioter. Jag har ett färskt exempel från en månad tillbaka på ett projekt jag påbörjade i november men hade uppehåll över vintern. Jag gjorde en uppskattning på priset då jag inte vill låsa mig helt vid fasta priser om jag absolut inte måste, då det kan dyka upp hundratals saker som gör att det tar längre tid än man tänkt sig. Kommer under resans gång på att jag glömt att räkna på en grej i priset och tar med kunden och pekar och visar och han är positiv och vill att jag fixar det också. Påminde även om ett minskat rotavdrag efter årsskiftet som skulle öka priset.

När jobbet är klart och fakturan är skickad är kunden helt oförstående till varför det blivit dyrare än ursprungsbudet, trots påminnelse om ett mindre rotavdrag och extra kostnader för material och jobb som personen godkänt. Det tjafsas fram och tillbaka och vi kommer tillslut överens om att jag skickar en ny faktura där jag drar av lite på arbetskostnad och resor.

Jag skulle vid ett sånt här tillfälle kunna safta i hårdare på priset jag kom med från början, men min erfarenhet är att folk då bara väljer nån annan om jag tagit lite höjd i priset för eventuella missar, saker som kan uppkomma osv för då är man ju för dyr. Så det är inte helt lätt det där.
Citera
2026-05-21, 07:39
Medlem
Tydligen kan man starta en byggfirma
utan att kunna bygga och snickra

Men jag upplever ändå att de flesta är väldigt duktiga
Det beror kanske på vem man anlitar och är beredd att betala
Citera
2026-05-21, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamGreken
Jag är själv hantverkare och resonerar som så att jag försöker ta på mig sånt jag behärskar och klarar av att utföra. När jag väl jobbar så jobbar jag och "drar inte fötterna efter mig" då jag tycker dagarna blir så långa och sega om man bara ska lalla runt och inte är schysst mot betalande kund

Kan berätta att privatpersoner som tar in yrkesfolk också är idioter. Jag har ett färskt exempel från en månad tillbaka på ett projekt jag påbörjade i november men hade uppehåll över vintern. Jag gjorde en uppskattning på priset då jag inte vill låsa mig helt vid fasta priser om jag absolut inte måste, då det kan dyka upp hundratals saker som gör att det tar längre tid än man tänkt sig. Kommer under resans gång på att jag glömt att räkna på en grej i priset och tar med kunden och pekar och visar och han är positiv och vill att jag fixar det också. Påminde även om ett minskat rotavdrag efter årsskiftet som skulle öka priset.

När jobbet är klart och fakturan är skickad är kunden helt oförstående till varför det blivit dyrare än ursprungsbudet, trots påminnelse om ett mindre rotavdrag och extra kostnader för material och jobb som personen godkänt. Det tjafsas fram och tillbaka och vi kommer tillslut överens om att jag skickar en ny faktura där jag drar av lite på arbetskostnad och resor.

Jag skulle vid ett sånt här tillfälle kunna safta i hårdare på priset jag kom med från början, men min erfarenhet är att folk då bara väljer nån annan om jag tagit lite höjd i priset för eventuella missar, saker som kan uppkomma osv för då är man ju för dyr. Så det är inte helt lätt det där.
Som kund ser vi att du underbudade medvetet för att "upptäcka något du glömt".
Korrekt förfarande hade såklart varit att uppdatera din offert med den nya totalsumman för det du glömde så kunden får godkänna och skriva på.
Rot/rutavdraget är för övrigt det största myglet som existerar i branschen, som alla andra bidrag gör det bara att tjänsteutövaren lägger på motsvarande pris, men det är ju ingen inblandads fel egentligen, det är bara så det alltid blir med bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in