2026-05-20, 22:01
Medlem
Rumpkorvens avatar
Detta gäller förstås hela skaran av hantverkare. Men jag vill här fokusera lite extra på snickare. Men hata givetvis på alla hantverkare. Jag godkänner även det som OT.

Jag har anlitat olika hantverkare genom åren och de flesta är ju fullkomligt hopplösa. Till och med jag som är amatör bygger fan bättre än vissa. Och många av dem är dumma i huvudet. De tar betalt men jobbar medvetet segt som fan eller så glömmer de ladda sina batterier och därför tar det för lång tid, men fakturerar för hela tiden.

Har haft två bra snickare genom åren. Den ena var svindyr, men duktig som djävulen. Man kunde ALLTID lita på honom. Den andra var en polack jag inte får tag i längre.

Vad tycker ni om snickare?
Citera
2026-05-20, 22:11
Medlem
Klandalfs avatar
Bra snickare (eller hantverkare överlag) jobbar sällan mot privatpersoner, det är oftast där man hittar klåparna som inte kan få anställning hos större firmor.
Citera
2026-05-20, 22:14
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Bra snickare (eller hantverkare överlag) jobbar sällan mot privatpersoner, det är oftast där man hittar klåparna som inte kan få anställning hos större firmor.
Jag tänker att det är tvärt om. De som är duktiga snickrar själva och drar in degen istället för företag.. Men kanske har fel.
Citera
2026-05-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Ja precis.
Är själv hantverkare.
Jag gör inte jobb åt privatpersoner.
Inte längre i alla fall.
Folk har blivit helt galna, gör vad som helst för att betala mindre eller inte alls.
Citera
2026-05-20, 22:37
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja precis.
Är själv hantverkare.
Jag gör inte jobb åt privatpersoner.
Inte längre i alla fall.
Folk har blivit helt galna, gör vad som helst för att betala mindre eller inte alls.
Fast en snickare tjänar FETING idag. De behöver inte ta överpriser.
Citera
2026-05-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Detta gäller förstås hela skaran av hantverkare. Men jag vill här fokusera lite extra på snickare. Men hata givetvis på alla hantverkare. Jag godkänner även det som OT.

Jag har anlitat olika hantverkare genom åren och de flesta är ju fullkomligt hopplösa. Till och med jag som är amatör bygger fan bättre än vissa. Och många av dem är dumma i huvudet. De tar betalt men jobbar medvetet segt som fan eller så glömmer de ladda sina batterier och därför tar det för lång tid, men fakturerar för hela tiden.

Har haft två bra snickare genom åren. Den ena var svindyr, men duktig som djävulen. Man kunde ALLTID lita på honom. Den andra var en polack jag inte får tag i längre.

Vad tycker ni om snickare?

Jag har aldrig haft några problem med snickare, rörmokare eller andra hantverkare, jag kollar upp de först och gör upp om ett fast pris då blir det inga problem!
Citera
2026-05-20, 23:38
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har aldrig haft några problem med snickare, rörmokare eller andra hantverkare, jag kollar upp de först och gör upp om ett fast pris då blir det inga problem!
Fast pris på saker som inte tar så lång tid? Varför? Då lägger de ju på ett påslag.
Citera
2026-05-20, 23:41
Medlem
Citat:
Fast pris på saker som inte tar så lång tid? Varför? Då lägger de ju på ett påslag.

Fast pris är ett fast pris, det blir inga mer pengar, är du helt bakom flötet?
Citera
2026-05-20, 23:43
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fast pris är ett fast pris, det blir inga mer pengar, är du helt bakom flötet?
Ja men om snickaren tänker att jobbet ska ta 5 timmar och du vill ha fast pris så lägger de på så 2 eller 3 timmar så att de har lite extra tid om något inte går som tänkt. Fattar do?
Citera
2026-05-20, 23:46
Medlem
otellos avatar
Jag håller med. För mig har det varit mer regel än undantag att jag får plocka ner och göra om när snickaren/elektrikern/plåtslagaren varit i farten.
Efter många år har jag dock hittat ett gäng hantverkare som jag litar på till den grad att dom, under min uppsyn, får gå lös på fasad och dylikt.
Citera
2026-05-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ja men om snickaren tänker att jobbet ska ta 5 timmar och du vill ha fast pris så lägger de på så 2 eller 3 timmar så att de har lite extra tid om något inte går som tänkt. Fattar do?

Det skiter väl jag i, jag betalar bara vad vi kommit överens om som också är ett avtal som är undertecknat av båda parter, hur många tror du vill lägga ned 2-3 timmar gratis!
Citera
2026-05-20, 23:57
Medlem
Påfallande många "snickare" är inte utbildade snickare utan kallar sig för hantverkare/snickare ändå. En anledning till att många "snickare" är värdelösa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in