Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Handlar det verkligen bara om 'rädsla'? Jag själv har skickat många bevis till dig förut tror jag att jag minns, medans du kanske kan om du vill försöka komma med motargument, så finns ju faktiskt sanningen att det finns anledningar som gör att folk tror, utöver bara rädsla.
Även om rädsla spelar en roll, skulle jag, om jag rangordnar de psykologiska beskaffenheter som påverkar den mänskliga psykologiska konditioneringen, det vill säga våra perspektiv, trosföreställningar och värderingar, placera rädsla på en lägre ”rang” eller ”grad”, medan ignorans intar en högre position.
Samtidigt är det relevant att göra en avgörande distinktion inom begreppet ignorans: mellan ignorans i form av det man inte vet eller inte förstår, och ignorans i form av inte veta eller förstå att man inte vet vad man inte vet det man inte förstår eller inte vet.
Det är här Sokrates i viss mening blir en av våra främsta vägledare inom det västerländska filosofiska arvet.
Citat:
Bibeln, och Jesus, kom fram utav anledningar, anledningen till att dessa saker inte fanns vid en tid, och sen vid en senare tid fanns dom att tro på, kan llnog inte i ärlighetens namn bara reduceras till rädsla, det var ju faktiskt saker som hände som gör atlt vi nu har bibeln och kristendom.
Som påpekats spelar rädsla en roll, men det finns fler psykologiska faktorer som tar sig uttryck både i det individuella psyket och i det kollektiva.
Om du tittar på rädsla, tittar du på "tredje platsen".