Men inte ännu fler av dessa läseberättelser om ”det finaste som hänt mig på senaste tiden”! HUR kan man tycka att det är intressant eller ”fint” att en anonym, total främling är förälskad och det känns som ”kolsyra i blodet” eller vad det nu stod!? Sandras målgrupp är väl kvinnor runt 40-årsåldern som hon själv? Självklart kan man bli förälskad både som tonåring och 100-åring men så infantilt med detta tonårstjafs som alla ska sitta och gråta av rördhet över. Ja, djur är gulliga lyckospridare, det är exalterande härligt att vara lyckligt förälskad. Alla vet. Snälla.
Förstår inte heller hennes ”fästmans” (ja, han är ju väldigt förtjust i att omnämna Sandra som sin ”fästmö”) raljerande om ”performativ läsning”. Har inte han varit kulturchef? En kulturchef som tycker att folk som läser när de pendlar till och från jobb är ”performativa”? Litteraturen är alltså en accessoar för honom?
För övrigt tänker han sluta åka elsparkcykel för att VD:n för ett av företagen tydligen röstar på SD. Skrivet från en vindsvåning för 40 000 i månaden (eller vad var det den kostade) i Paris, överfylld med ”fästmöns” designerväskor, snart på väg till sommarhuset på Franska rivieran eller i Stockholms skärgård. Walk the talk eller knip.
(Sorry. PMS.)
(Man kan ju iofs argumentera att han delvis gör det eftersom han tydligen ska strunta i elsparkcyklar från och med nu men kanske även har med, som han själv skriver, hans midjemått att göra. Har ju varit en del artiklar i SvD om hans hårfäste, men det här var nog första gången han nämnde övervikt.)
https://www.svd.se/a/0p9Ry2/bjorn-werner-har-andrat-mig-om-elsparkcyklarna-ar-ett-felsteg
(Ja. Jag vet. Som alltid påpekas av vissa ”man kan faktiskt vilja ha en samhällsförändring fastän man själv lever ett liv på yttersta högerkanten”. Detta är väl performativt om något. Tror inte ett dugg på att Sandra och company vill ha en förändring om det innebär att de själva inte kommer att ha råd med flygresor flera gånger om året, innerstadslägenheter, sommarhus på lyxhotspots. Flora en annan som hela tiden predikar vänster men lever ett yttest borgerligt, bekvämt högerliv själv. Elsa har väl skapat sin förmögenhet själv men har fått ett stort kulturellt kapital från föräldrarna som säkrat hennes platsen från början.)