Citat:
Precis så, fult att ljuga.
Personligen skiter jag (och säkert många med mig) fullkomligt i om den innehåller 2-4% nöt, det är en falukorv, då är det gris, vill man ha nötkorv köper man det.
Så varför ens ha det stå på innehållsdeklarationen undrar man ju, tror ingen reagerat om man bara plockat bort och ändrat texten.
Så som sagt, fult att ljuga, alla som köper korven hade fortsatt med det om man bara ändrat innehåll och förteckning, nu ska folk hata på lögnaren 😊
Personligen skiter jag (och säkert många med mig) fullkomligt i om den innehåller 2-4% nöt, det är en falukorv, då är det gris, vill man ha nötkorv köper man det.
Så varför ens ha det stå på innehållsdeklarationen undrar man ju, tror ingen reagerat om man bara plockat bort och ändrat texten.
Så som sagt, fult att ljuga, alla som köper korven hade fortsatt med det om man bara ändrat innehåll och förteckning, nu ska folk hata på lögnaren 😊
Dom 2 procenten är för att överhuvudtaget få rätten att kalla den för Falukorv:
Citat:
Så det är viktigt att det står nötkött i innehållsdeklarationen, annars får han hitta på ett annat namn på korven, som inte är lika välkänt och förmodligen säljer sämre.
Falukorv är sedan 2001 skyddat inom EU med kvalitetsmärkningen Garanterad traditionell specialitet (GTS). Detta innebär att namnet är skyddat och att korven måste tillverkas enligt en fastställd specifikation och ett traditionellt recept för att få kallas falukorv.Vad innebär GTS-skyddet för falukorv?Skyddet är inte geografiskt knutet (korven behöver alltså inte tillverkas i Falun), utan garanterar i stället att produkten har en specifik sammansättning och följer ett traditionellt recept.För att få kallas falukorv måste produkten uppfylla följande strikta krav:Kötthalt: Minst \(45\text{ \%}\) av färdig produkt måste bestå av kött från nöt, gris eller häst.Fettinnehåll: Max \(23\text{ \%}\) fett.Bindemedel: Traditionellt sett används endast potatismjöl som bindemedel.Tillsatser: Endast vissa specifika tillsatser är tillåtna. Ett exempel är att konserveringsmedlet natriumnitrit (E250) är obligatoriskt för att ge korven dess karaktäristiska rosa färg.Varför skyddet finnsSyftet med EU-märkningen är att värna om matkulturen och förhindra att termen "falukorv" urvattnas genom att tillverkare ersätter de traditionella köttråvarorna med billigare alternativ. Detta innebär exempelvis att en tillverkare som säljer en korv märkt som falukorv inte kan ta bort nötköttet ur receptet utan att bryta mot märkningen.
En jävla bedragare är vad han är, koka klister av den jävla grisen.