Citat:
Ursprungligen postat av
HORSVERIGE
Varför avskrivs de direkt?
För att majoriteten av alla anmälningar aldrig leder til något. Det med "utredningar" är generellt ett enda samtal i hemmiljö.
Antalet anmälningar låter otroligt högt men jag gissar attndet är samma familjer som får flera anmälningar och gällande flera barn. Hur många familjer som anmäls hade varit en bättre sak att uppge.
Sedan det med att folk skulle använda det som vapen är något befängt att det skulle sitta vad då, tusentals människor och göra anmälningar endast för att jävlas? Serieanmälare eller en halv miljon människor som helt random utan skäl till oro anmäler?
Jag kallade polis nyligen på en man. Mitt syfte var att försäkra mig om att polisen verkligen skulle ta hans uppgifter för att jag ville ha en anmälan till socialtjänsten. Jag hade sett honom utdela ett slag emot ett barn som inte landade så extremt men som fick barnet att bryta samman och gråta över. Jag akulle aldrig göra en anonym anmälan mot någon men hade knappast karlns kontaktuppgifter. Jag
sparkade ut min låtsaspappa för att han var våldsam när jag var 17 efter att i flera år hoppat emellan hans jävla våldsbeteenden. Jag tolererar inte våld mot barn även om barnet inte ramlar ihop. Hade sparkat ut en egen karl också om han måttat ett slag mot min unge, då jag inte har egna hade jag gjort detsamma om det varit hans egen men inte mitt biologiska.
Jag vet hur extremt
lite en orosanmälan innebär. Jag vet även att samhället aldrig ingriper hur mycket du än berättar. I tråden här sitter en massa människor som snackar skit om att folk använder det som vapen när det inte är något som ens leder någonstans när barn verkligen far illa.
Det är viktigt att vi alla tar ansvar för barns situation då de själva inte kan göra det. Och många föräldrar kan behöva hjälpinsatser av olika slag. Problemet med dessa anmälningar är att
det är frivilligt för föräldrar att delta i utredningsr och samtal. Det finns inget tvång vilket är fel.
Om barn far illa av anmälningar beror det på galna vuxna som skriker och pressar barnen inför möten och samtal. Du som vuxen ska kunna hålla käften och agera som en nykter vuxen som inte låter barnen påverkas illa.
Allt människor gör handlar inte om elakheter. Det finns även sammanhang där man kan uppfatta att allt kanske inte är bra men i vågskålen inte anmäler för att man inte verkligen har belägg för att en orosanmälan är på sin plats. I slutet blir det, vilka barn skyddar man och vilka sviker man?
Min förhoppning med karln jag såg, är att han ska fått en tankeställare och inte upprepar det beteende jag blev vittne till. Sannolikt kommer det inte leda till åtal för det gör aldrig något men några tusenlappar till barnet som plåster på såren i form av skadestånd, hade varit på sin plats.