2026-05-20, 13:44
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så är det, många socialtanter är någon slags lill-Hitler med maktambitioner, det kan ses i reportage på tv t.ex Uppdrag Granskning om pappan i Landskrona som inte fick se sitt lilla barn på 3 år. Hans hatiska fru vräkte in anmälningar om jag inte minns fel.
😥 Ja tyvärr så är det så. Å det finns ett ex antal som inte kommit ut i ljuset även.
Citera
2026-05-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357

Sen har vi det här med influencers som lägger ut barn och vardag i sociala medier. Där tror jag att det förekommer en hel del orosanmälningar. Både från närstående och från människor som aldrig ens träffat familjerna i fråga. De anmäler med innehållet i deras sociala medier som grund. Detta är ett fenomen som troligtvis också ökat på statistiken i att orosanmälningarna ökat.

Det här tror jag stämmer bra! Många influencers får en anmälan av totala främlingar för att det är så lätt att göra, på gott och ont.

Lägg därtill att många på internet och i samhället anser att de vet precis hur ett barn ska ha det, det ska vara Clean Girl och spotless och allt annat är misshandel…
Citera
2026-05-20, 14:09
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rimligen samma barn som får många anmälningar? Så "ett barn av 10" kanske mer är 1 av 100?

Min kompis glömde byta blöjan på sin lilla när han tog honom till dagis. Dagisfrökarna såg naturligtvis detta och anmälde honom till sociala. Så det kom hem en socialtant och kollade hur de bodde. Min kompis var inte helt normal men tillräckligt bra för att uppfostra barn.

Men hur fungerar det med statisken? Räknar man egentligen per anmälning även om det gäller samma barn/familj eller slås det ihop när det gäller samma barn/familj om det inkommer fler anmälningar?

Ja men precis, man kan bli anmäld för så lite. Det går till överdrift.
Citera
2026-05-20, 14:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det handlar inte sällan om grannar som stör sig på barn. Särskilt barn med NPF-diagnoser som nån grinig pensionär tycker är föräldrarnas fel att de är understimulerade.

Dessa avskrivs på en gång. Antalet anmälningar är därmed rätt ointressant. Antalet insatser är vad som talar om huruvida det är en faktiskt ökning av problem.

Vet man om antalet insatser också har ökat då eller är det bara antalet anmälningar?
Citera
2026-05-20, 14:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.

Detta tror jag också på!

I kombination med att folk också har blivit sämre föräldrar. Empatin överlag på planeten har sjunkit.
Citera
2026-05-20, 14:15
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det här tror jag stämmer bra! Många influencers får en anmälan av totala främlingar för att det är så lätt att göra, på gott och ont.

Lägg därtill att många på internet och i samhället anser att de vet precis hur ett barn ska ha det, det ska vara Clean Girl och spotless och allt annat är misshandel…

Läskigt egentligen. Man borde egentligen kunna lägga ut saker i sociala medier utan att andra ska jäklas eller oroa sig för att något är fel. Samtidigt exploateras barn och familjers vardagar alldeles för mycket i sociala medier. Alldeles för många familjer som är offentliga och låter barnen växa upp i ett liv där det är "normalt" att synas offentligt dagligen och alldeles för många föräldrar som drar fördel av att barnen syns på olika sätt. Sånt är naturligtvis fel samtidigt som utomstående naturligtvis inte ska anmäla till höger och vänster för något de ser i ett klipp eller på en sketen bild. Man ser ändå inte hälften av deras liv och många är otroligt lättkränkta och/eller moraltanter som alltid vet vad som är rätt och fel, utifrån en bild på okända människor som definitivt kan vara en arrangerad situation.
Citera
2026-05-20, 14:40
Medlem
En stor del av problematiken med anmälningar utan grund är att folk får vara anonyma.

Det har varit en väldigt massa snack om anonyma vittnen mot gängledare osv. men barnfamiljer får folk trakassera hur mycket de vill.

Skola, polis eller andra är inte anonyma så då får man vända sig dit då. Om man är feg
Citera
2026-05-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Läskigt egentligen. Man borde egentligen kunna lägga ut saker i sociala medier utan att andra ska jäklas eller oroa sig för att något är fel. Samtidigt exploateras barn och familjers vardagar alldeles för mycket i sociala medier. Alldeles för många familjer som är offentliga och låter barnen växa upp i ett liv där det är "normalt" att synas offentligt dagligen och alldeles för många föräldrar som drar fördel av att barnen syns på olika sätt. Sånt är naturligtvis fel samtidigt som utomstående naturligtvis inte ska anmäla till höger och vänster för något de ser i ett klipp eller på en sketen bild. Man ser ändå inte hälften av deras liv och många är otroligt lättkränkta och/eller moraltanter som alltid vet vad som är rätt och fel, utifrån en bild på okända människor som definitivt kan vara en arrangerad situation.

Tyvärr får man ju ofta många fler följare (vilket generar pengar) när man blir gravid och börjar sin ”barnresa”. Lägg därtill att staten kommer med olika ofta godtyckliga föreskrifter för hur man ska leva, städa, äta och dricka… att äta kräftor eller ta ett glas vin när man ammar blir då helt och hållet försvarsbart att anmäla. Staten har ju gett direktiv!
Citera
2026-05-20, 15:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Folk har förstått att man kan använda det som vapen.
Blir du ovän med någon eller vill att någon ska få det jobbigt, orosanmäl deras barn.
Folk som gör så borde dömas för försök till övergrepp mot barn.
Citera
2026-05-20, 15:05
Medlem
INGEN SÅG DET KOMMA

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1466785

Var 10e barn anmäls till socialtjänsten varje år. En halv miljon anmälningar. 250 tusen socialtjänstutredningar av varierande kvalitet och rättssäkerhet.

Hur har det blivit så här?

Tror många barn och föräldrar känner en enorm psykisk press av det här. God användning av skattemedel?

Behöver inte arbete och process runt det här kraftigt reformeras? Tycker man hört många skräckhistorier.
Citera
2026-05-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Tror du verkligen att glömd smörgås eller cider i parken osv är det stora flertalet av anmälningarna?
Har jag sagt det?
https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/anmalningar-om-barn-som-far-illa-eller-misstanks-fara-illa-2021--uppfoljning-och-analys-av-utvecklin gen-2022-11-8197/
Faktum är att 75% av alla orosanmälningar kommer från personer som i sitt yrke har anmälningsplikt..
Skolan utgör 19%, polisen 24%. Och i sin yrkesutövning gör dom hellre en orosanmälan för mycket, än en för lite..
Ta reda på lite fakta innan du uttalar dig..
Citera
2026-05-20, 15:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vet man om antalet insatser också har ökat då eller är det bara antalet anmälningar?
Det är väl det jag efterfrågar, tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in