2026-05-20, 15:03
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har valt vanliga namn ur bibeln. Det finns ingen som mobbar mina barn för deras namn och namnet fungerar även på dem när de är 20 40 och 80 år. Nu har jag skrivit det tre gånger.
Om folk kunde lägga lite mindre tid på vad andras ungar heter kanske ungarna slapp bli mobbade.
Citera
2026-05-20, 15:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Om folk kunde lägga lite mindre tid på vad andras ungar heter kanske ungarna slapp bli mobbade.
Du har själv gjort just detta i 10 inlägg på raken.
Citera
2026-05-20, 15:07
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Du har själv gjort just detta i 10 inlägg på raken.
Jag har inte sagt något om dina ungars namn. Det är du som sagt att Nova är helt fel och allt är fel och dumt med allas val utom att döpa ungarna till Salomon, Rebecca, David och Sara. Det är du som har åsikter om andras barns namn, jag skiter i det men tycker det är fjantigt att vuxna människor håller på och tjafsar om att Liam och Nova är white trash och samtidigt surar över att Liam och Nova blir mobbade.
Citera
2026-05-20, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om dina ungars namn. Det är du som sagt att Nova är helt fel och allt är fel och dumt med allas val utom att döpa ungarna till Salomon, Rebecca, David och Sara. Det är du som har åsikter om andras barns namn, jag skiter i det men tycker det är fjantigt att vuxna människor håller på och tjafsar om att Liam och Nova är white trash och samtidigt surar över att Liam och Nova blir mobbade.
Jag konstaterar att barn med namnet Nova kan bli mobbade av andra barn och det räcker för mig som bevis att man inte döper sitt barn till Nova. Medans du tycker att barnmobbaren är fjantig. Och det löser ju verkligen Novas aktuella problem. Hon som har sitt namn i 84 år.
Citera
2026-05-20, 15:16
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Trodde du skämtade om Decibell/Decibel, men finns tydligen 23 personer i Sverige med namnet, enligt Ratsit. Olika stavningar och både som tilltalsnamn och mellannamn. Känner naturligtvis till sången Miss Decibel, men trodde det var ett totalt påhittat namn och inte att någon anammat namnet då det är märkligt. Lyckligtvis har de flesta av dessa 23 namnet som mellannamn.

Yo-El finns ingen i Sverige som heter enligt Ratsit. Däremot Yoel som verkar vara ett utländskt namn är det 110 personer som heter.
Möjligt, har sett stavning just Yo-El vilket var sjukt. Decibel är som gjort för att sluta i en husvagnscamping.

Lennox är för övrigt ett namn som passar in på listan.
Citera
2026-05-20, 15:17
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Nej. Offentlig skamning är det som behövs. Bästa vore om skolgårdsmobbarna kom tillbaka och gav sig på de som betedde sig antisocialt.
Citera
2026-05-20, 15:23
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Jag har valt vanliga namn ur bibeln. Det finns ingen som mobbar mina barn för deras namn och namnet fungerar även på dem när de är 20 40 och 80 år. Nu har jag skrivit det tre gånger.

Gud vad poänglöst... så en massa Peter, Marcus, Maria och Runk-Jonny (den tredje boende i Edens Lustgård)?

Men visst om du tyckte dom namnen var fina så är väl det ok? Jag tycker det känns litet åldriga namn, men alla tycker olika och det är kul.
Citera
2026-05-20, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Gud vad poänglöst... så en massa Peter, Marcus, Maria och Runk-Jonny (den tredje boende i Edens Lustgård)?

Men visst om du tyckte dom namnen var fina så är väl det ok? Jag tycker det känns litet åldriga namn, men alla tycker olika och det är kul.
Att du känner att dina barn inte ska ha ett "åldrigt" namn är just exakt felet som diskuteras i TS. Namn är "åldriga" för att de är väl uttestade och inte ger problem, och ett litet barn ska inte vara en testbänk när du får feeling att vara "poppig". Med någon annans liv. I hela hans liv. 25 år efter din död.
Citera
2026-05-20, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Lennox är för övrigt ett namn som passar in på listan.
Hehe extremt kul när jag själv ser mina Göteborgs-kunder som fått namn efter den allra senaste boxaren, idrottsmannen, eller sångaren. För 25 år sedan... Det är som om de WT-föräldrarna tror de kan överföra en superkraft till sina barn via namnet. Som var poppigt i tre år eller så och sedan åkte tyvärr Lennox på en KO och glömdes bort.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-20 kl. 15:35.
Citera
2026-05-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nu verkar det ju lyckligtvis vara så att antal idiotföräldrar är många till antalet, vilket gör att många ungar får samma idiotnamn och då uppstår ju inte samma problem.

Från topp-50 mest populära pojknamnen i Sverige:

6. Alfred
7. August
15. Charlie
22. Tage
24. Arvid
27. Ebbe
35. Dante
45. Melker
49. Hjalmar

Men detta lär ju avspeglar av vart i landet man bor.

På vissa dagis kanske 3 ungar heter Hjalmar, medans på andra orter bara en.

Det verkar heller inte som föräldrar bryr sig om namnets ursprung eller vilka kända personer man förknippar det med.

Ebbe för ju tankarna till Ebbe Carlsson affären. Charlie till Chaplin. Dante till helvetet. Melker till Saltkråkan osv.

Varför vill man att ens barn ska förknippas med dessa?
Om det är dina bästa alternativ på dåliga namn så ligger nog problemet mer hos dig än hos föräldrarna.
Vem ens dagens föräldrar vad Ebbe Carlsson affären var?
Chaplin är bortglömd hos barn och barn läser inte böcker längre. Absolut inte Dantes inferno.
Melker och Saltkråkan. Ja kanske. Speciellt nu som SVT har släppt en ny wokenpassad Saltktåka.
Citera
2026-05-20, 15:40
Medlem
Anita, Janita, Marita, Rita, Sarita - skita
Kajsa - bajsa
Nora - hora
Noa - toa

Nästan alla namn kan man vrida till nåt fult.

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
När den är 18 så lär ingen mobba en pga namn, det sker snanare i 10 års åldern. Men håller med dig sluta normalisera onormala knäppa namn
Jag minns en snubbe som hette Bilbo och läraren som var i 50-årsåldern retade honom för det. Nästan hela klassen skrattade - allihop över 18. Folk är inte särskilt sofistikerade när det kommer till humor.

Harmlöst men i den åldern är det känsligt och det kan hänga med långt upp i åldrarna. Vet ett par gubbar som retar folk för deras namn. Efterblivet - särskilt med tanke på att deras namn inte är några höjdare.
Citera
2026-05-20, 15:42
Medlem
AndersPersson99s avatar
Charlie

Vilken kulturellt vanställd parallell verklighet lever man i då? Vad tror man namnet signalerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in