2026-05-20, 13:05
Medlem
Nej det är han ju inte alls, men hela kristendommen reformerades ju och uppdaterades i NT.

Hans profeter knullar iaf inte barn och uppmanar att ljuga och döda andra.
Citera
2026-05-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Nej det är han ju inte alls, men hela kristendommen reformerades ju och uppdaterades i NT.

Hans profeter knullar iaf inte barn och uppmanar att ljuga och döda andra.
Man kan ju undra varför den allsmäktiga, allvetande Gudens religion behövde reformeras och uppdateras.
Citera
2026-05-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Man kan ju undra varför den allsmäktiga, allvetande Gudens religion behövde reformeras och uppdateras.

Jesus uppstod ju inte ens förrän NT. Det var inte guden som reformerades, men själva religionen och händelserna. Det är bara en tidslinjen och utveckling.

Det mesta reformeras, utvecklas och förbättras. Precis som vetenskapen.

Även islam utvecklades en gång i tiden. Allt uppstod inte på en gång. Men sedan dess har det stått still. Det är därför ni forfarande knullar barn, sysslar med kusingifte och ljuger medvetet. Ni visste tydligen inte bättre då. Men väljer att forsätta med det fast ni vet att det är fel.

Resultatet av islam i hela den muslimska världen är underutvecklade samhällen, en enorm frekvens av inavel, i princip noll export annat än kriminella våldtäktsmän, smutsigt, sexuellt våld överallt och kvinnoförtryck och hedersvåld. Enormt värdelösa samhällen.

För att ni ”måste” följa en bok skriven för 1400 år sedan. Som redan då visste mindre än de kristna trotts att bibeln skrevs 600 år tidigare. Kristna visste iaf redan då att knulla barn, ljuga och att gifta sig med sina kusiner var omoraliskt och helt förkastligt.

Islam är religionen för de med låg IQ.
Citera
2026-05-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jesus uppstod ju inte ens förrän NT. Det var inte guden som reformerades, men själva religionen och händelserna. Det är bara en tidslinjen och utveckling.

Det mesta reformeras, utvecklas och förbättras. Precis som vetenskapen.

Även islam utvecklades en gång i tiden. Allt uppstod inte på en gång. Men sedan dess har det stått still. Det är därför ni forfarande knullar barn, sysslar med kusingifte och ljuger medvetet. Ni visste tydligen inte bättre då. Men väljer att forsätta med det fast ni vet att det är fel.

Resultatet av islam i hela den muslimska världen är underutvecklade samhällen, en enorm frekvens av inavel, i princip noll export annat än kriminella våldtäktsmän, smutsigt, sexuellt våld överallt och kvinnoförtryck och hedersvåld. Enormt värdelösa samhällen.

För att ni ”måste” följa en bok skriven för 1400 år sedan. Som redan då visste mindre än de kristna trotts att bibeln skrevs 600 år tidigare. Kristna visste iaf redan då att knulla barn, ljuga och att gifta sig med sina kusiner var omoraliskt och helt förkastligt.

Islam är religionen för de med låg IQ.
Ni?

Kristendomens Gud är både den i gamla och nya testamentet.

Tråden handlar inte om Islam
Citera
2026-05-20, 14:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus förtydligade budorden och rensade bort de felaktigheter som människor lagt till.
Citera
2026-05-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus förtydligade budorden och rensade bort de felaktigheter som människor lagt till.
Och jag tycker det är konstigt att Gud ska behöva hålla på så när han själv skapat allt.

Hela grejen med att skicka ner sig själv i en annan form för att rädda det man själv skapat tycker jag också är konstigt.
Citera
2026-05-20, 14:53
Medlem
Den kristna guden är den muslimska och judiska guden. Det är alltså samma gud för alla dessa religioner
Citera
2026-05-20, 14:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och jag tycker det är konstigt att Gud ska behöva hålla på så när han själv skapat allt.

Hela grejen med att skicka ner sig själv i en annan form för att rädda det man själv skapat tycker jag också är konstigt.
Vi är fast i synd och ofullkomlighet men han har inte gett upp oss och vi får fortsätta att ge uttryck för vår egen vilja.
Citera
2026-05-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vi är fast i synd och ofullkomlighet men han har inte gett upp oss och vi får fortsätta att ge uttryck för vår egen vilja.
Jag ser inte mig själv som syndare men helt ok om du ser dig som syndare.

Ofullkomlig kan jag hålla med om.
Citera
2026-05-20, 15:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag ser inte mig själv som syndare men helt ok om du ser dig som syndare.

Ofullkomlig kan jag hålla med om.
Han vill hjälp alla.
Citera
2026-05-20, 15:48
Medlem
Citat:
Vi påverkas såklart av allt som händer oss och utifrån det formar vår världsbild.

Jag håller inte med dig annars.

Låt säga att jag får stryk dagligen av en man och lyckas bryta mig loss från det och hittar en inre styrka.

Då get jag jag inte mannen cred för min nya inre styrka och han har fortfarande betett sig ondskefullt mot mig.

Att jag lyckats lämna kristendomen och har tankar om Gud idag gör inte en nyckfull tyrannisk Gud god.

Det goda kom ur att jag lyckades se igenom slöjan och det tackar jag mig själv och några andra människor för.
inget ont som inte har något gott med sig” - ett ordspråk

Bibeln vill visa om vår dualistiska verklighet, och vägleda hur att bemästra/finna ro i denna. Vi ser ont och gott som rena motpoler, medans de egentligen är i beroende av varandra, de definierar varandra, knutna till varandra. som sprungna ur en och samma punkt där de var ett, varken gott eller ont.
Citera
2026-05-20, 15:57
Medlem
Citat:
Jag ser inte mig själv som syndare
Ja så träffande, att du kastar ”Gud är (all)ond” stenen på Gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto