2026-05-18, 20:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför vägrar du nämna Örebropartiet?

För att jag inte tycker att det är ett relevant parti? Jag vill försöka pressa SD med alla sätt jag kan då de sviker sina kärnväljare (även fast de låtsas som att de inte gör det) och där anser jag att ett starkt AFS gör störst skillnad.

Örebropartiet får gärna ha makt kommunalt i Örebro för min del, de verkar vettiga men nationellt tycker jag inte de passar. Har ärligt talat inte satt mig in särskilt mycket i partiet, har fokuserat mest utrikes de senaste året för jag tycker att svenska val egentligen spelar föga roll när det hela avgörs i USA (tyvärr). Men nu är det ju valtider.

Allard har alltid verkat vettig och jag önskar de all lycka. Ju mer nytt och ungt blod desto bättre.

Men nu släpper vi Örebropartiet i denna tråd. Alltid gillat dina inlägg Johan, tror du och jag vill det bästa för Sverige om du känner för Allard kör hårt.
Citera
2026-05-19, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
För att jag inte tycker att det är ett relevant parti? Jag vill försöka pressa SD med alla sätt jag kan då de sviker sina kärnväljare (även fast de låtsas som att de inte gör det) och där anser jag att ett starkt AFS gör störst skillnad.

Örebropartiet får gärna ha makt kommunalt i Örebro för min del, de verkar vettiga men nationellt tycker jag inte de passar. Har ärligt talat inte satt mig in särskilt mycket i partiet, har fokuserat mest utrikes de senaste året för jag tycker att svenska val egentligen spelar föga roll när det hela avgörs i USA (tyvärr). Men nu är det ju valtider.

Allard har alltid verkat vettig och jag önskar de all lycka. Ju mer nytt och ungt blod desto bättre.

Men nu släpper vi Örebropartiet i denna tråd. Alltid gillat dina inlägg Johan, tror du och jag vill det bästa för Sverige om du känner för Allard kör hårt.

Jag gillar Örebropartiet och Allard, men ingen kan förneka att AfS och Kasselstrand skulle orsaka en betydligt större politisk jordbävning om de skulle ta sig in i riksdagen. Vore även stort om de kom över enprocentspärren. Örebropartiet/Allard är radikala retoriskt, men AfS/Kasselstrand är radikala ideologiskt. Blotta tanken att ha ett renodlat nationalistparti i Sveriges riksdag är helt otänkbart för åttaklövern (kanske i synnerhet SD som verkar ogilla dem mest). För detta handlar inte bara om invandringsstopp och återvandring, utan även om andra överideologier så som EU-medlemskapet och NATO-samarbetet (även under den längre perioden när vi formellt stod utanför men ändå samarbetade med NATO och USA).

Visst Örebropartiet vill också gå ur EU och NATO, samt utvisa massa människor, men detta är ju som sagt inte grundat i ideologi utan om pragmatism, ekonomi och socialt, det klickar liksom inte alls lika hårt som grunden som AfS vilar på. I en bisarr verklighet där det faktiskt hade varit gynnsamt ekonomiskt och socialt att ha massinvandring och stå underordnat USA och EU, så hade förmodligen Örebropartiet varit okej med det, medan AfS fortfarande hade varit emot det av ideologiska skäl.

Jag hoppas verkligen att det kommer dyka upp opinionsmätningar snart som faktiskt redovisar övrigt-kategorin. Fattar inte varför detta inte sker oftare? Om det är svårt att mäta så är det väl bara att lägga in en fet disclaimer om att detta resultat är mindre pålitligt än för de större partierna. Knappast någon raketforskning. Om inte de större opinionsinstituten är villiga att göra detta så borde antingen AfS eller ÖP se till att undersöka detta och publicera för allmänheten, för detta är verkligen i deras eget intresse och är värt pengarna. Jag vill väldigt gärna veta ungefär hur de ligger till före valet.
Citera
2026-05-20, 10:06
Medlem
Lumbagos avatar
Det finns nu tankar om att bredda partiets verksamhet, med inledningen på något som kan bli ett ungdomsförbund.
I går kväll postade Kasselstrand en film och mer info:
Citat:
Välkommen på vår första nationella ungdomsträff!

Målet är att bygga upp en nationell ungdomsverksamhet som på sikt kan leda till att partiet bildar ett ungdomsförbund.

Vi samlas efter torgmötet i Värmdö (strax utanför Stockholm), fredag den 5 juni, och fortsätter kvällen tillsammans. Observera att mötet endast är avsett för ungdomar (upp till 25 år).
https://x.com/gustavkassel/status/2056819361558524309
Citera
2026-05-20, 10:36
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
De känner sig pressade. De vill inte ge luft eller exponering till AfS.

De vet själva att de svikit väljarna kring massinvandring och om det finns ett parti som kan locka många så är det AfS. Om de vet att de finns.
Ja, det är tydligt att de vill hålla AFS borta från all exponering.
Förmodligen har Douglas Thor fått instruktioner uppifrån, att debatten inte får genomföras.

Den avblåsta debatten är bara ett exempel ur högen. Det finns naturligtvis fler.
För en stund sedan postade AFS Kungsbacka inlägg, om skolornas agerande i samband med EU-skolvalet.
Citat:
🏫 Här i Kungsbacka ville skolorna först inte ta emot valsedlarna och hävdade att det var ett skolbesök(!) om vi kom och lämnade valsedlarna i receptionen.
📦 Vi svarade att då får vi väl posta valsedlarna och samtidigt göra JO-anmälan. Då ändrade man sig…
Citat:
I en riktig demokrati ska man inte behöva bråka för att ens demokratiska rättigheter ska gälla. Hade vi inte fått in valsedlarna på skolorna hade vi fått nära noll procent, då nästan ingen skriver partinamn på blanka valsedlar.
Citat:
Resultatet i EU-skolvalet här i Kungsbacka visade att vi hade starkt stöd. 5.7% på Elof Lindälv och 2.5% på Aranäs.
https://x.com/AfSKungsbacka/status/2057004651271041333
Citera
2026-05-20, 14:29
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Det finns nu tankar om att bredda partiets verksamhet, med inledningen på något som kan bli ett ungdomsförbund.
I går kväll postade Kasselstrand en film och mer info:

https://x.com/gustavkassel/status/2056819361558524309
Fantastiskt kul! När man tittade på livesändningarna från torgmötena i Karlstad, Örebro, Strängnäs, Katrineholm och Uppsala så såg man ju att en kraftig majoritet av de som besökte dessa torgmöten var ungdomar, så den här ungdomsträffen tror jag kan bli väldigt välbesökt och lyckad.
Citera
2026-05-20, 18:00
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Fantastiskt kul! När man tittade på livesändningarna från torgmötena i Karlstad, Örebro, Strängnäs, Katrineholm och Uppsala så såg man ju att en kraftig majoritet av de som besökte dessa torgmöten var ungdomar, så den här ungdomsträffen tror jag kan bli väldigt välbesökt och lyckad.
Ja, det är ett utmärkt initiativ!
Det är i alla fall bra, att många unga förstår att en röst på 8-klövern garanterar ett fortsatt folkutbyte.
Varför vill 8-klövern så gärna, att vi skall vara en minoritet i vårt eget vackra land?

På västkusten är partiet aktivt, och det verkar som de kommer att besöka alla gymnasieskolor i Göteborgs-området.
Här är ett exempel från Kungsbacka:
Citat:
Besök utanför Elof Lindälvs gymnasium, Kungsbacka
Alternativ för Sverige besökte Elof Lindälvs gymnasium den 19 maj för att dela ut flygblad till eleverna. På plats fanns Mattias From, förstanamn i kommunalvalet i Kungsbacka, och flera andra partiföreträdare.
https://youtu.be/wVHqwdwebbs?si=a1IPBN8WsfxvWjIC
Citera
2026-05-20, 21:18
Medlem
Kasselstrand är en bra partiledare men han har ett problem i att han inte kritiserar Ryssland med tanke på hur dom agerat de senaste åren. Skyller på Europa vilket är helt fel såklart.

Samma problem som gör att AfD i Tyskland kommer att ignoreras så länge dom inte får egen majoritet.
Citera
2026-05-20, 21:24
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Kasselstrand är en bra partiledare men han har ett problem i att han inte kritiserar Ryssland med tanke på hur dom agerat de senaste åren. Skyller på Europa vilket är helt fel såklart.

Samma problem som gör att AfD i Tyskland kommer att ignoreras så länge dom inte får egen majoritet.

Vad tycker du om att Afs vill ha platt skatt?
Citera
2026-05-20, 21:25
Medlem
Citat:
Vad tycker du om att Afs vill ha platt skatt?
Jag har svårt att se att man ska kunna ha platt skatt och samtidigt vara en välfärdsstat.
Citera
2026-05-20, 21:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag har svårt att se att man ska kunna ha platt skatt och samtidigt vara en välfärdsstat.

Afs är det parti som är mest till höger. De är mer höger än M och MED t.o.m.
Citera
2026-05-20, 21:31
Medlem
Citat:
Afs är det parti som är mest till höger. De är mer höger än M och MED t.o.m.
Ja det är ju uppenbart och det gynnar dom inte. Dom skulle kunna vara där SD var för 25 år sedan så hade man kanske på sikt kunna få över traditionella sverigedemokrater.
Citera
2026-05-21, 18:10
Medlem
Offerviljas avatar
Alternativ för Sverige är det största partiet utanför riksdagen, enligt Sentios majmätning:

https://www.youtube.com/watch?v=HBAW9mLh_gg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in