2026-05-19, 20:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Dussinstäder som "Köpingarna", Borås, och liknande byar är brutalt utsatta för detta. De är inte bara tillbaka till 2018 års nivåer nominellt, utan troligtvis 2015. Bostadsbubblan sprack till slut. Det blev ingen smäll utan snarare en slags pyspunka som långsamt plågar tusentals svenska familjer som nu sitter fast i sina bostäder, alternativt måste sälja till stora förluster.
Ändå lite förvånad att Norrköping är så hårt drabbat. Ostlänken upp till Södertälje är ett prioriterat infrastrukturprojekt som kommer sänka pendlingstiden till Stockholm och SAAB/Linköping har minst sagt fått sig en boost av nuvarande världssituation. Dessutom är Norrköping en av få städer utanför Stockholm där det faktiskt finns en hel del myndighetsjobb i form av Kriminalvården och Migrationsverket som ändå sväljer en hel del anställda. Har väl dessutom Sjöfartsverket, SMHI och några fler? Flygplats i Linköping som flyger på Holland också. Tycker verkligen inte staden är så off som ex. Borås där det verkligen inte finns ett skit förutom Ellos.
Citera
2026-05-20, 04:01
Medlem
Citat:
Dussinstäder som "Köpingarna", Borås, och liknande byar är brutalt utsatta för detta. De är inte bara tillbaka till 2018 års nivåer nominellt, utan troligtvis 2015. Bostadsbubblan sprack till slut. Det blev ingen smäll utan snarare en slags pyspunka som långsamt plågar tusentals svenska familjer som nu sitter fast i sina bostäder, alternativt måste sälja till stora förluster.

Fy fan vad brutalt. Vi hann ut i tid alltså. Bor utomlands sen ett tag tillbaka och vi hann göra lite plus och sen sälja när tid ännu fanns. Nu funderar vi över hur vi ska planera vår framtid och ifall vi bör investera i fonder/aktier eller kanske skaffa liten, billig lägenhet som vi kan landa i den dagen vi kommer hem. Stockholm/Göteborg så det borde vara lugnt. Men man märker ju på priserna att något enormt skett.
Citera
2026-05-20, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ändå lite förvånad att Norrköping är så hårt drabbat. Ostlänken upp till Södertälje är ett prioriterat infrastrukturprojekt som kommer sänka pendlingstiden till Stockholm och SAAB/Linköping har minst sagt fått sig en boost av nuvarande världssituation. Dessutom är Norrköping en av få städer utanför Stockholm där det faktiskt finns en hel del myndighetsjobb i form av Kriminalvården och Migrationsverket som ändå sväljer en hel del anställda. Har väl dessutom Sjöfartsverket, SMHI och några fler? Flygplats i Linköping som flyger på Holland också. Tycker verkligen inte staden är så off som ex. Borås där det verkligen inte finns ett skit förutom Ellos.

Borås är inte världens lyckligaste plats men det är bara 3 mil till Landvetter och 6 mil till Göteborg. 100.000+ i kommunen. Det är den enda riktiga staden runt Göteborg så den lever på de arbetsplatser som finns + pendling. Skulle tåget en dag komma (nåja, nå väl) så borde det gå att åka in på så lite som 20 minuter jämfört med dagens 60. Men det tror jag på den dagen jag ser det, mycket snack och lite verkstad.

Annars är det väl knappt 15 mil till Halmstad respektive Jönköping från Göteborg. Räknar inte med Uddevalla, Trollhättan, Varberg här som alla svävar kring 50.000-70.000. Alldeles oavsett ligger de lika långt eller ännu längre bort från Göteborg än Borås räknat i mil och tid.
Citera
2026-05-20, 10:01
Medlem
https://www.di.se/nyheter/storbanken-spar-fortsatta-prislyft-pa-bostadsmarknaden/

Storbanken spår fortsatta prislyft på bostadsmarknaden
Sveriges låga inflation talar för stillastående boräntor under året. Det bäddar för fortsatta prislyft på bostadsmarknaden, spår Handelsbanken i sin senaste rapport.

Ytterligare en bank som har stigande bostadspriser i sin prognos.

Men nu stundar ljusare tider, spår Handelsbanken i sin senaste fastighetsrapport. Oförändrad styrränta kommer att minska hushållens oro för ökade utgifter – och därmed stärka köpkraften, är bankens uppfattning.

Handelsbanken spår fortsatt draghjälp av regelförändringarna och att prisuppgången kommer att landa på mellan 4-5 procents för året, vilket är i nivå med tidigare prognos.

”Det som stärker bostadsmarknaden är dels att hushållens reala inkomster stiger och att räntorna ligger still. Men vi ser fortfarande en osäkerhet på marknaden och att priserna hålls tillbaka på olika håll. Det är framför allt storstäderna som drar.”

Nordea låg på 4.1% för i år och SHB då på 4-5%.
Citera
2026-05-20, 11:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Marknaden går som sirap förutom några ytterst få populära adresser kring storstäderna. Och tillochmed i storstäderna så är priserna (nominellt!) nere på 2018 år nivåer. De som köpte vid ATH 2021-2022 får inte sina pengar tillbaka om de säljer idag, förutom som sagt ett par populära adresser i Stockholm och Göteborg.
Detta gäller väl inte Stockholms innerstad? Hörde att Vasastan snittar på 130k/kvm nu. Vet inte hur det står sig med tidigare värden dock, med hänsyn till inflationen.
Citera
2026-05-20, 11:41
Medlem
FlashbackWojaks avatar
Någon riktig krasch tror inte jag på. Jag har följt bostadspriserna de senaste 15 åren och det har gått uppåt i en hyffsad stadig linje. Gick upp extremt mycket under pandemin för att sedan gå ner efter, då kallades det krash. Men jag håller inte med. priserna var fortfarande högre än innan den extrema uppgången. Märkte även nu att under år 24-25 var det trögsålt speciellt 25. Men det verkar ha vänt nu och priserna är högre än någonsin igen. Det är villor jag talar om.

Lägenheterna har jag igen koll kan hända det är anorlunda för de som bor i dem tänker inte lika långsiktigt. Många som röstar för högre belåningen för att lägenheten ska bli mer värd så de kan låna mer eller sälja för mer. Sen när räntorna går upp är det inte lika roligt men så långt har inte alla tänkt. Det var ju fett med en ny schysst inglasad balkong. Vad det kostar i längden spelar ingen roll. Ska ju endå sälja med vinst inom 5-10 år. Känns som villaägarna tänker lite mer långsiktigt.

Köp det man vill ha ifrån början. Vårda bostaden och jag kan lova att du kommer inte gå back när du säljer om 40+år
Citera
2026-05-20, 13:02
Medlem
Krasch och krasch. Det var en nedgång hösten 2017 och en våren 2022. Båda efter ganska kraftiga uppgångar.

Sedan 2022 har prisbilden spretat där oattraktivt läge / tomträtt / högt belånad förening / renoveringsbehov tankat, medan dess motsats hållit emot bättre och på senare tid även stigit något.

Det är den verkliga bilden enl. min uppfattning. Sedan kan man cherrypicka och diskutera utifrån att bomarknaden rasat eller rusat utifrån ens cherrypickade korg, och även blanda in nominella eller reala värden.

Men det är vad det är.
Citera
2026-05-20, 16:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Borås är inte världens lyckligaste plats men det är bara 3 mil till Landvetter och 6 mil till Göteborg. 100.000+ i kommunen. Det är den enda riktiga staden runt Göteborg så den lever på de arbetsplatser som finns + pendling. Skulle tåget en dag komma (nåja, nå väl) så borde det gå att åka in på så lite som 20 minuter jämfört med dagens 60. Men det tror jag på den dagen jag ser det, mycket snack och lite verkstad.

Annars är det väl knappt 15 mil till Halmstad respektive Jönköping från Göteborg. Räknar inte med Uddevalla, Trollhättan, Varberg här som alla svävar kring 50.000-70.000. Alldeles oavsett ligger de lika långt eller ännu längre bort från Göteborg än Borås räknat i mil och tid.

Jag har rätt bra koll på västkusten men även borås pga anhöriga.
Skulle säga att Borås senaste tiden 2024/2025 haft samma nominella priser som 2018 för att under 2026 öka marginellt.
Lägenheter har stor prutmån, där ligger det nog närmare 2015 års nivå. Stor skillnad beroende på läget förstås.

Borås har bra pendlingsavstånd mellan gbg och jkpg, men även alingsås och ned mot kinna.
Citera
2026-05-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Fy fan vad brutalt. Vi hann ut i tid alltså. Bor utomlands sen ett tag tillbaka och vi hann göra lite plus och sen sälja när tid ännu fanns. Nu funderar vi över hur vi ska planera vår framtid och ifall vi bör investera i fonder/aktier eller kanske skaffa liten, billig lägenhet som vi kan landa i den dagen vi kommer hem. Stockholm/Göteborg så det borde vara lugnt. Men man märker ju på priserna att något enormt skett.
Eftersom det tydligen är extremt billigt just nu så borde ni passa på att köpa en riktig bostad.
Det går ju att hyra ut under tiden och sen totalrenovera när ni vill flytta hem.
Citera
2026-05-21, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Krasch och krasch. Det var en nedgång hösten 2017 och en våren 2022. Båda efter ganska kraftiga uppgångar.

Sedan 2022 har prisbilden spretat där oattraktivt läge / tomträtt / högt belånad förening / renoveringsbehov tankat, medan dess motsats hållit emot bättre och på senare tid även stigit något.

Det är den verkliga bilden enl. min uppfattning. Sedan kan man cherrypicka och diskutera utifrån att bomarknaden rasat eller rusat utifrån ens cherrypickade korg, och även blanda in nominella eller reala värden.

Men det är vad det är.

Det finns inget cherrypicking. Bostadsmarknaden har krashat. Sen att du vill klänga fast vid cope för att några populära adresser i Stockholm och Göteborg rusar ändrar inte på det faktum att bostadsmarknaden för den stora majoriteten av befolkningen har krashat. Sen kan man fundera på definitionen av krasch. Detta säger ChatGPT:

Prisras: Bostadspriserna faller mycket snabbt och markant, ofta med 20–30 % eller mer under en kort period.

Marknadsstiltje: Antalet försäljningar minskar kraftigt och det tar betydligt längre tid att få en bostad såld.

Minskad nyproduktion: Byggandet av nya bostäder avstannar ofta på grund av minskad lönsamhet och efterfrågan.

Allt ovanstående stämmer in mycket bra på majoriteten av landet. Sen som sagt att Kungsholmen i Stockholm peakar på 130k/kvm påverkar inte kreti/pleti som sitter i sina maxbelånade bostäder som de köpte 2022 i någon Göteborgsförort, eller ännu värre Borås. Tråden heter trots allt "Bostadsmarknaden i Sverige", inte "Bostadsmarknaden på Södermalm".
Citera
2026-05-21, 10:18
Medlem
Citat:
Det finns inget cherrypicking. Bostadsmarknaden har krashat. Sen att du vill klänga fast vid cope för att några populära adresser i Stockholm och Göteborg rusar ändrar inte på det faktum att bostadsmarknaden för den stora majoriteten av befolkningen har krashat. Sen kan man fundera på definitionen av krasch. Detta säger ChatGPT:

Prisras: Bostadspriserna faller mycket snabbt och markant, ofta med 20–30 % eller mer under en kort period.

Marknadsstiltje: Antalet försäljningar minskar kraftigt och det tar betydligt längre tid att få en bostad såld.

Minskad nyproduktion: Byggandet av nya bostäder avstannar ofta på grund av minskad lönsamhet och efterfrågan.

Allt ovanstående stämmer in mycket bra på majoriteten av landet. Sen som sagt att Kungsholmen i Stockholm peakar på 130k/kvm påverkar inte kreti/pleti som sitter i sina maxbelånade bostäder som de köpte 2022 i någon Göteborgsförort, eller ännu värre Borås. Tråden heter trots allt "Bostadsmarknaden i Sverige", inte "Bostadsmarknaden på Södermalm".

Jag har inget egenintresse av ”cope”. Däremot kan jag objektivt analysera prisbilden för vad den är.

Sedan 2022, är det generellt stiltje i riket. Vissa oattraktiva adresser ner i källaren, vissa attraktiva flyger, för Taco-Svenne i Örebro, Kristianstad, Jönköping och Sundsvall stillastående. Vilket är sunt, kan jag tycka. Står priserna nominellt stilla till säg 2030, är det bra imho.

Nu är ett sundare läge. Det var 2010-2022 (med undantag av 2017-18) som var ”sjukt”. Då kunde du köpa en 1 rok i Kålltorp, Gbg, bo i under ett eller två år och sedan sälja med 500 tkr vinst, utan att ha dragit så mkt som ett penseldrag. Det är sjukt. Skulle t.o.m. drista mig till att kalla det ”bubbla”, på samma sätt som spekbubblor uppstår i andra tillgångsslag som guld och BTC.

Nu är läget mer ”normalt”. Så någon krasch är det inte. Det har gått från ”sjukt” till ”normalt”, vilket är bra.
Citera
2026-05-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Eftersom det tydligen är extremt billigt just nu så borde ni passa på att köpa en riktig bostad.
Det går ju att hyra ut under tiden och sen totalrenovera när ni vill flytta hem.

Alltså extremt billigt är ju att ta i. Det kostar förstås. Men jag kollar på bostäder i kvarteren i landets större städer där vi tidigare har bott och ser att något hänt. Och sen kollade jag exempelvis även för skojs skull vad det skulle kosta att köpa en mindre bostad i min gamla studentstad. Det är väldigt, väldigt mycket billigare idag än 2021 som verkar ha varit peaken. Det är förstås ett litet urval men jag blev förvånad. Och ja, stämmer tesen kan det mycket väl bli som du säger - affär och hyra ut tills vi kommer hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in