Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Det finns inget cherrypicking. Bostadsmarknaden har krashat. Sen att du vill klänga fast vid cope för att några populära adresser i Stockholm och Göteborg rusar ändrar inte på det faktum att bostadsmarknaden för den stora majoriteten av befolkningen har krashat. Sen kan man fundera på definitionen av krasch. Detta säger ChatGPT:
Prisras: Bostadspriserna faller mycket snabbt och markant, ofta med 20–30 % eller mer under en kort period.
Marknadsstiltje: Antalet försäljningar minskar kraftigt och det tar betydligt längre tid att få en bostad såld.
Minskad nyproduktion: Byggandet av nya bostäder avstannar ofta på grund av minskad lönsamhet och efterfrågan.
Allt ovanstående stämmer in mycket bra på majoriteten av landet. Sen som sagt att Kungsholmen i Stockholm peakar på 130k/kvm påverkar inte kreti/pleti som sitter i sina maxbelånade bostäder som de köpte 2022 i någon Göteborgsförort, eller ännu värre Borås. Tråden heter trots allt "Bostadsmarknaden i Sverige", inte "Bostadsmarknaden på Södermalm".
Jag har inget egenintresse av ”cope”. Däremot kan jag objektivt analysera prisbilden för vad den är.
Sedan 2022, är det generellt stiltje i riket. Vissa oattraktiva adresser ner i källaren, vissa attraktiva flyger, för Taco-Svenne i Örebro, Kristianstad, Jönköping och Sundsvall stillastående. Vilket är sunt, kan jag tycka. Står priserna nominellt stilla till säg 2030, är det bra imho.
Nu är ett sundare läge. Det var 2010-2022 (med undantag av 2017-18) som var ”sjukt”. Då kunde du köpa en 1 rok i Kålltorp, Gbg, bo i under ett eller två år och sedan sälja med 500 tkr vinst, utan att ha dragit så mkt som ett penseldrag. Det är sjukt. Skulle t.o.m. drista mig till att kalla det ”bubbla”, på samma sätt som spekbubblor uppstår i andra tillgångsslag som guld och BTC.
Nu är läget mer ”normalt”. Så någon krasch är det inte. Det har gått från ”sjukt” till ”normalt”, vilket är bra.