2026-05-20, 11:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är inte religiös och kan inte argumentationen, men kristendom är ju både en lära (du kommer till helvetet om du gör fel) OCH vill sprida sig till så många som möjligt (kyrkor präster predikningar osv).
Ja. Men du skrev ju att allt var en stor konspiration av kyrkan. Håller det verkligen?
Citera
2026-05-20, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja. Men du skrev ju att allt var en stor konspiration av kyrkan. Håller det verkligen?
Helvetet är en av de mindre konspirationerna bland protestanter. Katoliker har det väl värre vad jag förstår.

Så du tror helvetet finns på riktigt? Ja, det får du göra. Någon som vet hur många % svenska präster som tror att himmel och helvete finns på riktigt? Min killgissning är 10%.

Vi som tänker mer naturalistiskt inser att det inte är någon skillnad om man tror att helvetet finns eller inte. Man är ändå död. Däremot tänker jag tro på Himmelriket när jag är gammal. Det känns som en feelgood-tanke. Religion är till för att man ska må bra och ha ett bra liv, inget annat.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-20 kl. 11:15.
Citera
2026-05-20, 11:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du tror helvetet finns på riktigt? Ja, det får du göra. Någon som vet hur många % svenska präster tror att himmel och helvete finns på riktigt?

Vi som tänker mer naturalistiskt inser att det inte är någon skillnad om man tror att helvetet finns eller inte. Man är ändå död.
Tvärtom, himlen och helvetet är mycket verkliga. Vad du gör i det här livet avgör allt.

Vet du vad nära döden upplevelser är? Det är när folk 'dör', och har noll hjärnaktivitet eller hjärtrytm under en tid, och sedan blir återupplivade. Dessa personer kommer sen tillbaka med berättelser om vad de upplevde på 'andra sidan'.

https://www.noeticmap.com/explore
Här kan du läsa sådana upplevelser från medicinska studier. Riktigt intressant och ögonöppnande.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Här har du en peer-reviewad studie som bevisar att de omöjligen kan vara drömmar eller någonting som händer i hjärnan, med andra ord, att de är verkliga.
Citera
2026-05-20, 11:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tvärtom, himlen och helvetet är mycket verkliga. Vad du gör i det här livet avgör allt.

Vet du vad nära döden upplevelser är? Det är när folk 'dör', och har noll hjärnaktivitet eller hjärtrytm under en tid, och sedan blir återupplivade. Dessa personer kommer sen tillbaka med berättelser om vad de upplevde på 'andra sidan'.

https://www.noeticmap.com/explore
Här kan du läsa sådana upplevelser från medicinska studier. Riktigt intressant och ögonöppnande.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Här har du en peer-reviewad studie som bevisar att de omöjligen kan vara drömmar eller någonting som händer i hjärnan, med andra ord, att de är verkliga.
Om du mår bra av denna tanke så är kristendom bra för dig. Själv tänker jag aldrig på vad som händer när jag dör.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-20 kl. 11:20.
Citera
2026-05-20, 11:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du mår bra av denna tanke så är kristendom bra för dig. Själv tänker jag aldrig på vad som händer när jag dör.
Det är mer än en tanke, du kan själv se vad forskningen säger. Det kanske vore bra om du började tänka på det, det är mycket som står på spel.
Citera
2026-05-20, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är mer än en tanke, du kan själv se vad forskningen säger. Det kanske vore bra om du började tänka på det, det är mycket som står på spel.
Ingenting alls står på spel för mig.

För dig står massor på spel. Om Gud inte finns.

Jag är matematiker. Det finns enkla kemiska och biologiska förklaringar till visioner och syner, när kroppen och hjärnan löper havok precis innan du kan dö. Det är inget konstigt. Tankar och känslor är bara kemikalier i din hjärna.

Oops där fick jag en vision. Hoppsan jag hade visst glömt äta frukost och kroppen är lite i olag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-20 kl. 11:23.
Citera
2026-05-20, 11:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ingenting alls står på spel.

Jag är matematiker. Det finns massor av kemiska och biologiska förklaringar till visioner och syner, när kroppen och hjärnan löper havok precis innan du kan dö. Det är inget konstigt. Tankar och känslor är bara kemikalier i din hjärna.
Att folk kan beskriva vad som hänt i andra rum och byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet är svårt att förklara med hjärnkemikalier. Också att barn beskrivit släktingar som dog innan de föddes som de aldrig hört om. Att blinda sen födseln har kunnat korrekt beskriva händelser de sett under sin upplevelse. Att de kommit tillbaka med alla möjlig typ av information som de omöjligen borde kunnat veta.
Citera
2026-05-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den Gud som beskrivs i bibeln ser jag som ond.

Jag har inte hittat nån god Gud, jag har en idé om en god Gud och om den finns är upp till bevis.
Så du har en idé om en god Gud som grundar sig i något som måste upp till bevis. Du har ju ”bevisat”(konstaterat) för dig själv att den kristna Guden är ond, det är ju därur du fått en idé om en god Gud, sålunda har den kristna Guden på sätt o vis gjort dig en god gärning.
Citera
2026-05-20, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Att folk kan beskriva vad som hänt i andra rum och byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet är svårt att förklara med hjärnkemikalier. Också att barn beskrivit släktingar som dog innan de föddes som de aldrig hört om. Att blinda sen födseln har kunnat korrekt beskriva händelser de sett under sin upplevelse. Att de kommit tillbaka med alla möjlig typ av information som de omöjligen borde kunnat veta.
Man kan även tro på UFOs.

Du behöver inte försöka förklara kristendom med vetenskap. Det leder ingenstans. Det behövs inte. Det är själva tanken på himmel och helvete som är bra för människan.
Citera
2026-05-20, 11:26
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Citat:
För rasister vill utrota invandrare med kristendomen medan de själva liknar Adolf Hitler i exakt allting. Sen att invandrare liknar den där genomsnitts-Jesus gör folkmordet blixtsnabbt säkert.
Citera
2026-05-20, 11:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Så du har en idé om en god Gud som grundar sig i något som måste upp till bevis. Du har ju ”bevisat”(konstaterat) för dig själv att den kristna Guden är ond, det är ju därur du fått en idé om en god Gud, sålunda har den kristna Guden på sätt o vis gjort dig en god gärning.
Bara att hjärnan bollar lite med olika tankar om gud eller djävulen gör människans liv lite lite mer meningsfullt. Religion är skapad för att våra hjärnor har för lite att göra. Men när vi tänker får vi ro och trygghet.
Citera
2026-05-20, 11:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man kan även tro på UFOs.

Du behöver inte försöka förklara kristendom med vetenskap. Det leder ingenstans. Det behövs inte. Det är själva tanken på himmel och helvete som är bra för människan.
Du är matematiker, låt inte dina föreställningar om hur du tror saker är påverka din logiska analys av informationen som finns tillgänglig. Dessa saker som jag beskrev finns i den peer-reviewade studien jag skickade.

Du kan själv konfirmera allt, det finns dessutom fler studier och forskare som lagt mycket tid på detta. Jag ber dig inte att tro någonting, utan helt enkelt att gå igenom bevisen, informationen och komma till din egen ovinklade slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in