Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Jag skriver om det jag upplevt i en frikyrka och där indoktrineras du från barnsben. Jag är inte ensam om detta. I all välmening dock, de vuxna vill ju det bästa för sina barn och då ingår det att varna för evigt helvete.
Svenska kyrkan går inte jämföra med frikyrkor. Den särskiljer sig från kristna tolkningar världen över och klassisk kristen tro.
Det är en av orsakerna att många frikyrkor och sekter både historiskt och än idag ses som avfällingar från kristna tron, oberoende av vad de själva kallar sig.
Och det är givetvis helt förkastligt, att indoktrinera sina egna barn. Helt förtappat, faktiskt, för att använda ett kristet ord. Om man indoktrinerar sina egna barn i vilken tro som helst så har man, enligt mig, frånsagt sig sin rätt att kalla sig förälder.
Däremot håller jag inte med dig om att det skulle vara "i välmening". Också om det är den överlägset vanligaste ursäkten barn till sådana föräldrar tar till. De gör det, rent psykologiskt sett, för att förstärka sin egen tro. Det är samma psykologiska drivkraft som gör att sekter och frikyrkor i stort sett alltid landar i en kollektiv "vi mot dom"-psykos, men ur ett annat perspektiv. Att låta ens egna barn växa upp i mental och andlig frihet skulle göra dem till både ett direkt och latent hot mot det egna samfundet, därför hemfaller man till att stöpa om dem i en snäv, fastslagen form i enlighet med den egna dogmen. Det finns inget som helst välmenande i det, egentligen. Det starkaste inre drivkraften är i själva verket egoism, det handlar om föräldern och inte om barnet.
Ur ovanstående uppstår nästan alltid också en stark social kontroll inom den egna gruppen, där man tävlar i att vara from, troende och följa allt i den egna dogman. Att ens egna barn då skulle få vara fria barn och bete sig barn gör att man får "sociala minuspoäng". Tvärtom vill man skaffa sig pluspoäng genom att de är "små guds änglar" som perfekt står och rabblar den egna doktrinen, och från tidig ålder får de "rätta svaren" indoktrinerade i sig. Av sina egna föräldrar. Det finns numera hur mycket undersökningar som helst om det här, eftersom så många barn i så många länder utsatts för den typen av indoktrinering och det numera, tack och lov, är okej att både berätta om det och forska i det. Det börjar vanligtvis redan i den så viktiga "varför, varför, varför"-åldern (kring 2 år).
Jag känner bara avsky för sådana "föräldrar" och att säga att jag har noll respekt för dem som människor skulle vara en kraftig överdrift.