2026-05-19, 17:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadesDJxT
Den gör inte jobbet åt mig, dock.

Jag har färdiga koncept, men jag vill utforska vilka möjliigheter för implementeringar som finns.

Vissa mindre framgångsrika än andra.

Jag tror dig. Det finns individer med div. syndrom eller bokstavskombinationer som på fullt allvar tror att de har gjort en kreativ input och skapat någonting unikt ( Pratat med en maskin som sköter om resten) och tror att de har varit med om något personligt kreativt skapande värt att dela med sig .

För oss normies så är det givetvis nonsens . Personligen väntar jag på att Internet inte kommer att bli totalkvaddat (Mer än det är nu) utan att det kommer fram appar som zappar allt idiotiskt AI-content så fort de dyker upp .
Citera
2026-05-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tror dig. Det finns individer med div. syndrom eller bokstavskombinationer som på fullt allvar tror att de har gjort en kreativ input och skapat någonting unikt ( Pratat med en maskin som sköter om resten) och tror att de har varit med om något personligt kreativt skapande värt att dela med sig .

För oss normies så är det givetvis nonsens . Personligen väntar jag på att Internet inte kommer att bli totalkvaddat (Mer än det är nu) utan att det kommer fram appar som zappar allt idiotiskt AI-content så fort de dyker upp .

En normie hade dock ej utvecklat ett totalnarrativ som anspelar på invektiv antagligen grundat på att den egna förståelsen inte är fulländig.
Citera
2026-05-19, 18:15
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Det är väl nästa steg i mello nu när det är förbjudet att spela på scen, det blir förbjudet att göra musiken själv. Sedan ersätter man juryn med en ai också så kan dom bara meddela när resultatet är klart. Så slipper vi normala störas av bögfesten.
Citera
2026-05-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Det är väl nästa steg i mello nu när det är förbjudet att spela på scen, det blir förbjudet att göra musiken själv. Sedan ersätter man juryn med en ai också så kan dom bara meddela när resultatet är klart. Så slipper vi normala störas av bögfesten.

Haha, ja.

Nån finnig indie-dev från Detroit som lyckas klämma ur sig en KarenBot som får ta sig an den rollen.

Kommer bli olidligt spännnande.
Citera
2026-05-19, 20:01
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Om det är till någon form av tröst så sållar jag aggressivt. För varje låt jag har har det kanske gått 12 olika versioner.

Är selektiv för vad jag sparar.

Wow, alltså - wown Det kan ju verkligen mäta sig med någon som nynnat/plonkat/sjungit/funderat eller producerat i tusen och åter tusen timmar för att tillslut skapa sina egna unika verk. Dina tjugotvå nyckelord och tolv tryck på "Create another version" är ju ungefär samma sak.

Du är en musiker. En fantastisk sådan.

Skicka ett mail till Christer Sjögren:

Tjena Dansbandskungen,

Fixa en dansant dunderschlager - 120 BPM och en sångtext som innehåller kärlek, svek och försoning. Jag vill ha en brygga i klass med Lasse Holms största hits och ett outro som liknar det i Las Palmas låt "Missbruk Beivras".

Och det svaret du skulle fått skulle du alltså kalla för en låt som du själv skapat? Nu är ju verkligheten tyvärr många gånger mer deprimerande än exemplet jag gav.
Citera
2026-05-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Wow, alltså - wown Det kan ju verkligen mäta sig med någon som nynnat/plonkat/sjungit/funderat eller producerat i tusen och åter tusen timmar för att tillslut skapa sina egna unika verk. Dina tjugotvå nyckelord och tolv tryck på "Create another version" är ju ungefär samma sak.

Du är en musiker. En fantastisk sådan.

Skicka ett mail till Christer Sjögren:

Tjena Dansbandskungen,

Fixa en dansant dunderschlager - 120 BPM och en sångtext som innehåller kärlek, svek och försoning. Jag vill ha en brygga i klass med Lasse Holms största hits och ett outro som liknar det i Las Palmas låt "Missbruk Beivras".

Och det svaret du skulle fått skulle du alltså kalla för en låt som du själv skapat? Nu är ju verkligheten tyvärr många gånger mer deprimerande än exemplet jag gav.

Det är okej. Sarkasm och överdrifter är ett tecken på att man inte fullt ut förstår.

Min varma rekommendation är att du sätter in dig mer i det.
Citera
2026-05-19, 21:47
Medlem
Oh-be-wans avatar
AI-musik är bara rakt ner i sopen. Det är skit. Du är ingen musiker, kanske autist däremot.

Det var lite intressant typ första veckan det kom, att det går att göra. Olyssningsbart redan från första dagen.
Citera
2026-05-19, 21:51
Medlem
Som tur är börjar det komma blocklistor för div webbläsare som man får bort AI-slopet från Youtube med, har nu kommit upp i närmare 13 000 blockade.
Citera
2026-05-19, 22:30
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag håller själv på med AI, så det är inte helt otippat att jag testat göra musik med hjälp av AI.

Jag delar med mig av en del jag gjort.

https://drive.google.com/drive/folders/1d54ll7ts7NSVeN45J7zXWAiDp77pcVuw?usp=sharing
Skriver du texterna själv då och lägger in fler nyanser än en genre?

Jag har gjort några och min arbetskamrat får flippen. Jag lägger även in dem i låtarna. Gjort en del låtar som är arbetsrelaterade, en fredagslåt och nu senast fotbollslåt så slår det lite slint.

Man kan höra att en ai-röst sjunger. Speciellt när de sjunger or uttalar ord fel men för mig är det inget som jag hackar upp mig på. Min farsa hörde direkt men det kanske beror mer på texterna då texter historisk kan vara random i en topplåt som i en bottenlåt.

200 genererade ai låtar. Nynnade på en låt idag som kommit in i huvudet. Aldrig gjort på någon annan av mina låtar. Vad betyder det?
Citera
2026-05-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Skriver du texterna själv då och lägger in fler nyanser än en genre?

Jag har gjort några och min arbetskamrat får flippen. Jag lägger även in dem i låtarna. Gjort en del låtar som är arbetsrelaterade, en fredagslåt och nu senast fotbollslåt så slår det lite slint.

Man kan höra att en ai-röst sjunger. Speciellt när de sjunger or uttalar ord fel men för mig är det inget som jag hackar upp mig på. Min farsa hörde direkt men det kanske beror mer på texterna då texter historisk kan vara random i en topplåt som i en bottenlåt.

200 genererade ai låtar. Nynnade på en låt idag som kommit in i huvudet. Aldrig gjort på någon annan av mina låtar. Vad betyder det?

Vissa melodier fastnar lättare än andra.
Citera
2026-05-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, man kan tycka på vilket sätt man vill.

Men poängen förbigås.

AI förändrar skapande från direkt hantverk till selektion, styrning och iterativ estetik.
Vet inte jag skulle säga att det förändrar skapandet. Det du gör är inte att skapa.

Ditt sätt att "skapa" har funnits långt innan AI. Bara det att man då bett lite olika människor skapa lite saker enligt instruktioner, och att man sedan väljer den bästa versionen.
Citera
2026-05-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vet inte jag skulle säga att det förändrar skapandet. Det du gör är inte att skapa.

Ditt sätt att "skapa" har funnits långt innan AI. Bara det att man då bett lite olika människor skapa lite saker enligt instruktioner, och att man sedan väljer den bästa versionen.

Tja, det är väl en fråga som mer handlar om kulturell definition.

Men jag måste nog klargöra en sak så det framgår tydligt: jag har aldrig hävdat att jag skulle vara musiker.

Premissen var just AI-genererad musik och att jag TESTAT.

Och det kan man med fördel läsa som att jag utfört experiment med den tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in