Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Tvärtom blir det kanske svårare att delta i aktiviteter man kräver att den arbetslösa deltar i. Aktiviteter, möte, praktik och utbildning där maten blir kostsam samt även resorna väldigt betungande.
Från en långtidsarbetslös person så kan jag säga att varken mat eller resor är ett problem under praktiken (om de inte har ändrat regler nyligen). När man gör praktik och behöver pendla till t.ex. en grannkommun, så betalar AF för resorna. Jag fick betalt för resor till en praktik som jag gjorde i Kungsbacka under några månader. Mat måste du äta oavsett vilket, så det är ett ickeargument.
Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
[...] att tvinga i tiotusentals arbetslösa att börja studera något lär inte fungera om jobben inte finns när vi nu redan idag har rekordmånga arbetslösa akedemiker..
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror inte att det är så många akademiker som håller på så. Möjligen en del som har läst slappa humanistiska ämnen mest för att få CSN några år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
[...] vara med på en utbildning eller annan kurs.
Det är inte bara humaniora där det är slappt, även om konst och humaniora troligen är värst av alla (mest baserat på mina fördomar om att det är så få som ändå jobbar med det). Även på ekonomilinjen kan du slappa dig igenom till en examen. I praktiken om du bara vill bli godkänd så räcker det med att lägga kanske 20-25 timmar i veckan på studierna i snitt. Då är det inte konstigt att det är så många ekonomer som inte hittar jobb sen, allt handlar bara om att pumpa ut så många som möjligt för att få examenspeng från staten (från skolans sida alltså).
Jag håller med Jan Emanuel här. Är det brist på betongare, så är det det som skolorna ska lära ut. Tyvärr lär väl de som tvingas till att gå dessa kurser bara fjanta runt och dra ned ambitionsnivån för alla andra. Det bästa kanske vore att bara ge dem en kvast och tvinga dem att sopa gator och plocka hundbajs i parker mot tre mål mat om dagen och existensminimum.