2026-05-19, 10:08
Medlem
tomyhockeys avatar
Hej jag fick både på Kivra och på mina sidor på arbetsförmedlingen följande brev har ni arbetslösa också fått det ??

Ändrade regler för dig som deltar i Arbetsförmedlingens program

Vi vill uppmärksamma dig på att regeringen har beslutat om skärpta regler från 1 juni. Du behöver inte göra något med anledning av meddelandet utan det är endast en information till dig för att du ska veta vad som gäller.

De ändrade reglerna innebär att du kan bli tillfälligt utan ersättning direkt om du inte deltar i ditt program. Om du har fått en obligatorisk aktivitet i handlingsplanen att söka utbildning och inte gör det, kan du också bli utan ersättning direkt. Under Min planering kan du se vilka aktiviteter du har.

Reglerna ändras för att fler ska söka sig till utbildning och delta i sina program eftersom det ökar möjligheten att få jobb. Därför är det viktigt att du deltar i ditt program och söker utbildning om vi har uppmanat dig att göra det.
Citera
2026-05-19, 10:16
Medlem
Vad är problemet?

Jag trodde de redan hade sådan regler? Går man inte till sin program eller utbildning, så blir man av med ersättning?

Hade man tidigare möjlighet att strunta i program och utbildning och ändå få ersättning?

Bra att Af börjar bli mer hårdare. Nu kan alla så småningom börja jobba, i sådan fall?

Om man tidigare kunnat strunta i program och utbildning, så är det inte konstigt att man haft så hög arbetslöshet?

Och vad är ditt syfte med tråden?
Citera
2026-05-19, 10:24
Medlem
Merwinnas avatar
Det var på tiden. Det är inte klokt att det har varit så slappt som det har varit. Jag vet folk som typ bara går några dagar på sina aktiviteter, sedan meddelar de sin handläggare att "det här kändes inte rätt" och då får de "vara ifred" ett halvår igen innan Arbetsförmedlingen gör ett nytt försök. Dessa personer har gjort en livsstil av att leva på A-kassa eller något annat bidrag, och bara uppfylla minimikraven hos Af.
Citera
2026-05-19, 10:28
Avstängd
Förmodligen så har alla fått det som är inskrivna hos arbetsförmedlingen..

Är det nåt problem eller tror du att bara DU fått egna regler?
Citera
2026-05-19, 10:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad är problemet?

Jag trodde de redan hade sådan regler? Går man inte till sin program eller utbildning, så blir man av med ersättning?

Hade man tidigare möjlighet att strunta i program och utbildning och ändå få ersättning?

Det här handlar om striktare regler kring det. Förr fick man en varning först sen avstängning, nu har dom ändrat reglerna så att du direkt blir avstängd och utan ersättning.
Citera
2026-05-19, 10:42
Medlem
Meningen är naturligtvis att kunna stänga av fler än att de ska komma ut i arbete. Allt är ett led i Tidö allt hårdare samhälle där man skär ner för de som har det sämst för att kunna sänka skatten för de som redan har ett överflöd. Man berättar egentligen inte vad man gjort för ändringar men är noga att samtidigt hota med avstängning. Arbetsförmedlingens brev, kallelser och anmodan att göra saker åtföljs alltid av hot om avstängning. Att man sänker ersättningen gör ju inte att man samtidigt blir erbjuden ett jobb. Tvärtom blir det kanske svårare att delta i aktiviteter man kräver att den arbetslösa deltar i. Aktiviteter, möte, praktik och utbildning där maten blir kostsam samt även resorna väldigt betungande.
Citera
2026-05-19, 10:47
Medlem
Det står ju tydligt i din handlingsplan vad du behöver göra. Det är inte ett krav riktad enbart till dig.

Och har du gått arbetslös sedan 2020, så är det väl dags för dig att ta dig vidare.

(FB) Min arbetsförmedlare skickar konstiga mail trots
Citera
2026-05-19, 10:57
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var på tiden. Det är inte klokt att det har varit så slappt som det har varit. Jag vet folk som typ bara går några dagar på sina aktiviteter, sedan meddelar de sin handläggare att "det här kändes inte rätt" och då får de "vara ifred" ett halvår igen innan Arbetsförmedlingen gör ett nytt försök. Dessa personer har gjort en livsstil av att leva på A-kassa eller något annat bidrag, och bara uppfylla minimikraven hos Af.

Fast nu idag sänks akassan med tiden för alla så ingen tjänar något på att slappa och tro man kan leva fett men visst jag förstår att dom gör detta vilket är bra men att tro att tvinga i tiotusentals arbetslösa att börja studera något lär inte fungera om jobben inte finns när vi nu redan idag har rekordmånga arbetslösa akedemiker..

Kommer bli svårt att leva för många när deras ersättning kommer hamna under riksnormen för att klara sig.
Citera
2026-05-19, 10:58
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Jag tror att väldigt få har fått brev från Arbetsförmedlingen.
Citera
2026-05-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast nu idag sänks akassan med tiden för alla så ingen tjänar något på att slappa och tro man kan leva fett men visst jag förstår att dom gör detta vilket är bra men att tro att tvinga i tiotusentals arbetslösa att börja studera något lär inte fungera om jobben inte finns när vi nu redan idag har rekordmånga arbetslösa akedemiker..

Kommer bli svårt att leva för många när deras ersättning kommer hamna under riksnormen för att klara sig.

Då får dom resten från kommunen. Det är hela tanken med reformen. Flytta kostnaden från staten till kommunen.
Citera
2026-05-19, 11:04
Medlem
tomyhockeys avatar
Varje brev jag fått från arbetsförmedlingen så står det det kan påverka din ersätttning varje brev varje informations brev så hotar dom med avstämningar och indragen ersättning är det deras viktigaste huvud uppgift att göra så ?
Citera
2026-05-19, 11:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Jag tror inte att det är så många akademiker som håller på så. Möjligen en del som har läst slappa humanistiska ämnen mest för att få CSN några år.

Hamnar de under riksnormen så kan de ju gå till soc och komplettera upp till normen, så det är inget problem. Det är inte SÅ illa, för det tillkommer ju mycket till socialbidraget utöver normen+hyran+elräkningen. T.ex. betalar soc alla patientavgifter (läkarbesök, sjukhusvistelser...), förskrivna läkemedel, tandläkarbesök (ja inte för vita fasader då, men för nödvändig tandvård), glasögon (samma där: fullt funktionella och hyfsat snygga glasögon men inte senaste modet såklart), och vid behov även t.ex. specialkost. Och när de har en aktivitet får de SL-kortet betalt. Hoppar de av efter några dagar så har de ändå SL-kortet att roa sig med resten av månaden... o.s.v..

Det är många som arbetar som inte har det så bra; de kan inte lösa ut sina mediciner för de har inte råd, kan inte gå till tandläkaren utan går med tandvärk och förlorar så småningom en tand, har inte råd med busskort utan måste cykla även vintertid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in