2026-05-19, 16:32
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Hej jag fick både på Kivra och på mina sidor på arbetsförmedlingen följande brev har ni arbetslösa också fått det ??

Ändrade regler för dig som deltar i Arbetsförmedlingens program

Vi vill uppmärksamma dig på att regeringen har beslutat om skärpta regler från 1 juni. Du behöver inte göra något med anledning av meddelandet utan det är endast en information till dig för att du ska veta vad som gäller.

De ändrade reglerna innebär att du kan bli tillfälligt utan ersättning direkt om du inte deltar i ditt program. Om du har fått en obligatorisk aktivitet i handlingsplanen att söka utbildning och inte gör det, kan du också bli utan ersättning direkt. Under Min planering kan du se vilka aktiviteter du har.

Reglerna ändras för att fler ska söka sig till utbildning och delta i sina program eftersom det ökar möjligheten att få jobb. Därför är det viktigt att du deltar i ditt program och söker utbildning om vi har uppmanat dig att göra det.

Lyser ju massutskick långväg

Så vad är problemet ?
Citera
2026-05-19, 16:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har aldrig förstått mig på det där argumentet att man ska tvingas flytta. Det är lätt för politikerna att säga som får en gratis övernattningslägenhet i centrala Stockholm, men för folk som inte har samma gräddfiler är det inte lika enkelt. Dels så måste man ha en bostad, dels måste man anlita en flyttfirma, vilket kostar en del. Sedan kanske ens partner redan har fast jobb där man bor nu. Ska den då tvingas säga upp sig för att man kanske fått jobb i Stockholm om man bor i Göteborg. Ska ens barn tvingas byta skola och ryckas upp från kompisar osv?
Är det något nytt att ens föräldrar/familjen flyttar när man är barn? Själv flyttade jag fem gånger, varav tre gånger mellan olika län, med min familj innan jag var 16. Inte jättemycket kanske, men inte var det tal om att bo på samma ställe hela tiden för att "barnen mår bra av det".
Citera
2026-05-19, 16:44
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det här gäller bara om du har obligatoriska aktiviteter i din planering. Har du det? Jag har bara "rekommenderade" i min.

Om du inte vill studera och ändå har fått en uppmaning till det, sök nån utbildning med höga krav som du absolut inte kommer in på. Sen vid nästa avstämning med AF berättar du bara att du tyvärr inte kom in på t.ex. läkarprogrammet, men du har förstås gjort "allt du har kunnat."

Precis som det framgår i brevet från AF så är det högerregeringen som beslutat om dessa skärpta regler. Syftet är förstås att sparka ut så många arbetslösa som möjligt för att siffertrixa inför valet. Därför är det extremt viktigt att inte ställa upp på det och tillämpa lite civil olydnad istället. Skicka bluffansökningar till jobb, mygla med allt som går att mygla med och försök njuta av sommaren så länge, i väntan på höstens regeringsskifte. När en ny regering är på plats och vi får en riktig arbetsmarknadspolitik med rimliga förutsättningar, så kan vi ta nya friska tag och kavla upp ärmarna igen.

Ibland är det viktigaste jobbet man kan göra att inte göra något jobb alls.

Styrkekram! 😎

Jag ska söka astronom programmet 1a val som 2a val falafelrulle
Citera
2026-05-19, 16:51
Medlem
Firewaias avatar
Satt på möte med A-kassan för fackets räkning igår och de förklarade det som att första misstaget (mnissat möte, missat söka jobb) get en varning, andra gången 5 dagars avstängning, tredje gången 10 dagars av stängning och fjärde gången permanent avstängd. Något i den stilen, kan ha varit 1 dag, 5 dagar, 10 dagar och sen permanent, men inget om att du blir avstängd direkt.
Citera
2026-05-19, 16:54
Medlem
Rösta på nazism så får ni mer fascism idioter. Rösta bort nazitidöskiten om ni vill ha mer rimliga regler som bryr sig om människorna. Nazisterna pissar på er, sluta rövslicka sadister era töntar. Skaffa ryggrad och stake förfan. Ni har lurats totalt av lögnarna Tidö - LITA ALDRIG PÅ NAZISTER!

Dom vill pressa er och straffa er trots ni redan lider förmodligen oerhört. Hela systemet är fuckat och gynnar bara deras korrupta högersvinpolitiker.

Rödgröna leder och det är inte så konstigt när Tidö bara ljugit och hållit på med sin rasism och hat, bortförklaringar o.s.v. men deras politik drabbar vanliga Svensson som redan har det svårt, gynnar enbart korrupta och rika.
Gör rätt, rösta bort Tidö i valet!!! Dom har misslyckats TOTALT med sina uppgifter.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-19 kl. 16:58.
Citera
2026-05-19, 16:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag ska söka astronom programmet 1a val som 2a val falafelrulle

Låter klokt. I slutet av juni säger du till AF att du har reservplats #2 och är hoppfull om att komma in. Sen går din handläggare på semester och nästa avstämning blir i höst, där du beklagar att du dessvärre inte kom in.

Trevlig sommar! ⛱️
Citera
2026-05-19, 17:11
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det står ju tydligt i din handlingsplan vad du behöver göra. Det är inte ett krav riktad enbart till dig.

Och har du gått arbetslös sedan 2020, så är det väl dags för dig att ta dig vidare.

(FB) Min arbetsförmedlare skickar konstiga mail trots

Skitkorv, du kan inte veta om ts varit arbetslös sen 2020 pga en tråd från det året.
Citera
2026-05-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Så ditt tips är att de som har lite skalle pluggar och de som är lite praktiska gör det som de är bra på och sen så delar vi på lönen?

Eller att företag som Amazon inte har chefer som plockar ut miljarder i vinst varje år medan deras anställda måste pissa i flaskor och knappt kan betala hyran på en heltidslön.
Citera
2026-05-19, 17:17
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Hej jag fick både på Kivra och på mina sidor på arbetsförmedlingen följande brev har ni arbetslösa också fått det ??

Ändrade regler för dig som deltar i Arbetsförmedlingens program

Vi vill uppmärksamma dig på att regeringen har beslutat om skärpta regler från 1 juni. Du behöver inte göra något med anledning av meddelandet utan det är endast en information till dig för att du ska veta vad som gäller.

De ändrade reglerna innebär att du kan bli tillfälligt utan ersättning direkt om du inte deltar i ditt program. Om du har fått en obligatorisk aktivitet i handlingsplanen att söka utbildning och inte gör det, kan du också bli utan ersättning direkt. Under Min planering kan du se vilka aktiviteter du har.

Reglerna ändras för att fler ska söka sig till utbildning och delta i sina program eftersom det ökar möjligheten att få jobb. Därför är det viktigt att du deltar i ditt program och söker utbildning om vi har uppmanat dig att göra det.

Vad är problemet?
Citera
2026-05-19, 17:54
Medlem
Ser inget konstigt med att Arbetsförmedlingen skärper kraven i sig.

Däremot är den så kallade handlingsplanen ofta en uppdiktad historia utifrån ett enda telefonsamtal med en arbetsförmedlare.

Att då straffas om inte allt följs till punkt och pricka är rent vansinne.

Skulle inte vilja vara i den sits som arbetsförmedlarna och handläggarna hamnar i framöver, då jag gissar att avstängningarna kommer börja hagla

Känns lite uträknat av regeringen att släppa detta lagom till semestern. Men visst är väl en svensk sommar bäst?

Synd bara att Arbetsförmedlingen i sig alltid kommer ha ryggen fri och är ofelbara.
Citera
2026-05-19, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har aldrig förstått mig på det där argumentet att man ska tvingas flytta. Det är lätt för politikerna att säga som får en gratis övernattningslägenhet i centrala Stockholm, men för folk som inte har samma gräddfiler är det inte lika enkelt. Dels så måste man ha en bostad, dels måste man anlita en flyttfirma, vilket kostar en del. Sedan kanske ens partner redan har fast jobb där man bor nu. Ska den då tvingas säga upp sig för att man kanske fått jobb i Stockholm om man bor i Göteborg. Ska ens barn tvingas byta skola och ryckas upp från kompisar osv?
Svar : Ja
Citera
2026-05-19, 17:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det något nytt att ens föräldrar/familjen flyttar när man är barn? Själv flyttade jag fem gånger, varav tre gånger mellan olika län, med min familj innan jag var 16. Inte jättemycket kanske, men inte var det tal om att bo på samma ställe hela tiden för att "barnen mår bra av det".

Jag tror snarare barn mår sämre av att flytta runt så pass mycket. Att hela tiden börja om på ny kula osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in