2026-05-19, 15:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Din argumentation visar väl snarare att lönerna är löjligt låga?

Att en person som jobbar heltid får ut en lön som bara precis gör det möjligt att hålla näsan över vattnet så att man kan fortsätta komma till jobbet en månad till, är inte värdigt.
Ja, det kan jag hålla med om. Framför allt produktionsarbete dagtid utanför storstäderna och vård och omsorgsjobb är sorgligt dåligt betalda.

Genomsnittliga månadslönen (medellönen) i Sverige på 41 600 kronor. Eller medianlönen på 37 100 kronor, är ju något som väldigt många inte ens är i närheten av. Så väldig många måste ju tjäna betydligt mycket mer än dom sämst betalda.
Citera
2026-05-19, 15:52
Medlem
Dom vill stressa folk,dom tror folk mår bra av krav och dåligt ekonomi och skit dåliga utbildningar.
Här jobbar vi för att läraren ska lön inte för att eleverna ska lära sig något speciellt.

Här har du 10 000 kr i månaden och då har vi krav på att du utbildar dig och söker jobb på heltid.
Det är okej .

Min situation ,

Här får du 4 000 kr men då vill vi att då får en utbildning och söker jobb och köper ett busskort 1000 kr kvar 3000kr glömde du rapportera i din hemska situation en dag fel 45 dagar avstängning 6 000 kr bort konto nu med två hyror inbetalt kont minus 7000 kr ett busskort till 8000 kr minus ja dom första månarna gick ju bra, vill du ha en utbildning ett år på 4000 kr i ersättning? Vad är din hyra då 4500 kr aha visst men visst tar jag utbildningen på minus 5000 kr i månaden efter som jag måste äta åxå haha nä har man krav har man åxå skyldigheter att ge drägligt bidrag man överlever på.

Bara för man jobbar halvtid i 5 år har man dom här fina ersättningarna.

Utbilda sig till sicalbidragstagar , nej tack jag mår redan dålig
Senast redigerad av troligengud 2026-05-19 kl. 16:27.
Citera
2026-05-19, 15:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bra, det krävs hårdare tag mot arbetslösheten.
Det finns 94.000 lediga jobb i skrivande stund bara på platsbanken, finns betydligt fler än så genom andra kanaler.
Det är bara att utbilda sig eller skola om sig om man inte lyckas landa en anställning.

Tror du det finns fler eller färre än 94.000 som är arbetslösa? Och hur många jobb av dessa 94.000 tror du att en arbetslös är kvalificerad till?
Citera
2026-05-19, 16:02
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Eller flytta !! det är största motståndet , inte skall jag behöva flytta till jobben !! jobben flyttar väl till mig ??

Har aldrig förstått mig på det där argumentet att man ska tvingas flytta. Det är lätt för politikerna att säga som får en gratis övernattningslägenhet i centrala Stockholm, men för folk som inte har samma gräddfiler är det inte lika enkelt. Dels så måste man ha en bostad, dels måste man anlita en flyttfirma, vilket kostar en del. Sedan kanske ens partner redan har fast jobb där man bor nu. Ska den då tvingas säga upp sig för att man kanske fått jobb i Stockholm om man bor i Göteborg. Ska ens barn tvingas byta skola och ryckas upp från kompisar osv?
Citera
2026-05-19, 16:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vad är din lösning på problemet? De som har en lön som knappt täcker deras utgifter är sällan såna som la ner sin själ i ungdomsåren för att plugga. De var ganska kaxiga i sen tonår då de hade ett jobb som gav fan så mycket mer än deras klasskompisar som pluggade vidare via CSN. Nu har klasskompisarna i regel betydligt högre lön. Tycker du det är fel?

Det rådet jag ger till en lågavlönad är ju helt enkelt att söka andra jobb som ger högre betalt. Och de som inte har ett jobb alls så är det väl bara att försöka bredda sig tills man får ett jobb.
Eller tycker du att vi som slet lite i ungdomen ska betala för alla som valde en lättare väg då?
Du inser inte att inte ALLA har förutsättningar att genomföra akademiska studier, men mycket väl kan utföra praktiska arbetsuppgifter som ett samhälle också har stort behov av?

Varför ska akademiker värderas så mycket högre, än den som utför ett ofta nödvändigt arbete som dom flesta akademiker aldrig skulle nedlåta sig till att ta i?

Och varför ser du det som en "lättare väg" att arbeta, än att studera för den som har läggning och intresse för att studera?

Om tillgång och efterfrågan styrde detta skulle välutbildad och erfaren vård och omsorgspersonal uppvärderas, men det sker inte eftersom dom är en kostnad för kommunerna, som gör allt för att hålla nere "vissa kostnader" samtidigt som annat får kosta hur mycket som helst.
Att fler "överflödiga " akademiker börjar gå arbetslösa ser jag som positivt, då många utbildar sig för en förväntad inkomst och inte efter ett behov som finns i samhället.
Citera
2026-05-19, 16:06
Medlem
Citat:
Vad är din lösning på problemet? De som har en lön som knappt täcker deras utgifter är sällan såna som la ner sin själ i ungdomsåren för att plugga. De var ganska kaxiga i sen tonår då de hade ett jobb som gav fan så mycket mer än deras klasskompisar som pluggade vidare via CSN. Nu har klasskompisarna i regel betydligt högre lön. Tycker du det är fel?

Det rådet jag ger till en lågavlönad är ju helt enkelt att söka andra jobb som ger högre betalt. Och de som inte har ett jobb alls så är det väl bara att försöka bredda sig tills man får ett jobb.
Eller tycker du att vi som slet lite i ungdomen ska betala för alla som valde en lättare väg då?

Ah, ja det har dom säkert inte tänkt på, dom lågavlönade.

Ta ett högavlönat jobb istället.

Jobbar man heltid och knappt har råd till hyran har man för lite lön.

På sjuttiotalet, på Ddr-sveriges tid hade en industriarbetare råd att försörja en hel familj, med bil och sommarstuga.

Och vi hade företag som blomstrade och miljardärer som växte fram. Men dom var tvugna att bidra, precis som alla andra.

Idag fjäskar man för överklassen och dom fattiga skambeläggs.
Citera
2026-05-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du inser inte att inte ALLA har förutsättningar att genomföra akademiska studier, men mycket väl kan utföra praktiska arbetsuppgifter som ett samhälle också har stort behov av?

Varför ska akademiker värderas så mycket högre, än den som utför ett ofta nödvändigt arbete som dom flesta akademiker aldrig skulle nedlåta sig till att ta i?

Och varför ser du det som en "lättare väg" att arbeta, än att studera för den som har läggning och intresse för att studera?

Om tillgång och efterfrågan styrde detta skulle välutbildad och erfaren vård och omsorgspersonal uppvärderas, men det sker inte eftersom dom är en kostnad för kommunerna, som gör allt för att hålla nere "vissa kostnader" samtidigt som annat får kosta hur mycket som helst.
Att fler "överflödiga " akademiker börjar gå arbetslösa ser jag som positivt, då många utbildar sig för en förväntad inkomst och inte efter ett behov som finns i samhället.

Jag håller med dig,, att gå i skråskola vore det bästa för många men nu är det ju inte så längre så ska de som lägger x antal år på studier betala för de som inte riktigt klarar av det?
Citera
2026-05-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ah, ja det har dom säkert inte tänkt på, dom lågavlönade.

Ta ett högavlönat jobb istället.

Jobbar man heltid och knappt har råd till hyran har man för lite lön.

På sjuttiotalet, på Ddr-sveriges tid hade en industriarbetare råd att försörja en hel familj, med bil och sommarstuga.

Och vi hade företag som blomstrade och miljardärer som växte fram. Men dom var tvugna att bidra, precis som alla andra.

Idag fjäskar man för överklassen och dom fattiga skambeläggs.
Så ditt tips är att de som har lite skalle pluggar och de som är lite praktiska gör det som de är bra på och sen så delar vi på lönen?
Citera
2026-05-19, 16:17
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Äntligen inte en dag för tidigt
Nä,det är ju länge sen Reinfeldt startade jakten på de sjuka nu, så varför dröjde det så kan man undra.
Citera
2026-05-19, 16:19
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har aldrig förstått mig på det där argumentet att man ska tvingas flytta. Det är lätt för politikerna att säga som får en gratis övernattningslägenhet i centrala Stockholm, men för folk som inte har samma gräddfiler är det inte lika enkelt. Dels så måste man ha en bostad, dels måste man anlita en flyttfirma, vilket kostar en del. Sedan kanske ens partner redan har fast jobb där man bor nu. Ska den då tvingas säga upp sig för att man kanske fått jobb i Stockholm om man bor i Göteborg. Ska ens barn tvingas byta skola och ryckas upp från kompisar osv?

Har läst att politiker tycker att man ska veckopendla med argumentet flytta för ett jobb. Inte många har buffert idag för att flytta och betala extra hyra på annan ort.
Citera
2026-05-19, 16:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag håller med dig,, att gå i skråskola vore det bästa för många men nu är det ju inte så längre så ska de som lägger x antal år på studier betala för de som inte riktigt klarar av det?
"De som inte riktigt klarar av det" är ju till viss del dom som försörjer dom som studerar, under deras studietid. Det är ju inte så att någon i Sverige betalar 100% av sin akademiska utbildning själv, utan det är också en betydande kostnad för samhället.

Alla som arbetar behövs, det är orimligt stor skillnad i lön för dom som utför jobb som har "låg status" jämfört med icke avancerat akademiskt utbildade.
Den som t ex läst till civilingenjör eller läkare har så klart offrat mer och har samtidigt hög efterfrågan på arbetsmarknaden, så där är en högre lön befogad.

Politiker och tjänstemän, som ofta har fler förmåner än lönen, fallskärmar och hög pension.
Är "yrkesgrupper" som verkligen borde ifrågasättas gällande vad dom presterar för sin lön.
Dom är inte heller utsatta för dom A-kasse och bidragsregler som tråden handlar om..
Citera
2026-05-19, 16:28
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tror du det finns fler eller färre än 94.000 som är arbetslösa? Och hur många jobb av dessa 94.000 tror du att en arbetslös är kvalificerad till?

Det är väl mellan 300.000-500.000 som är arbetslösa mellan 18-65 år. Men ja läget hade varit betydligt bättre om vi inte importerat 1.3 miljoner människor på 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in