2026-05-19, 12:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men i ditt svar säger du att det är det baserades på kommunism, med sin grund i Marx. Man bytte ut en tro mot en annan. Ateism är avsaknad av tro. Så det handlade egentligen om att de förbjöd människor att ha en annan tro. Samma som i många länder som har en statsreligion. Samma som här tidigare.

Men om du i din totala enfald tror att ateism är kommunism är du förstås helt efterbliven. Problemet där var inte ateism, utan kommunism. Likadant i alla länder där den djävulska ideologin får makt. Precis som Iran och Afghanistan, gäller det att straffa alla som inte följer tron. Det är där ondskan finns.

Sen undrar jag varför de inte är här och försvarar kristendomen mot kritik på samma sätt som de gör med kritik mot Islam. Men de är förstås helt inkonsekventa rasister.
Även om de var kommunister så var de ateister. Ateism leder ofta till kommunism. Du kan se det delvis bland rabiata vänstergalningar, oftast är de hårda ateister också. Speciellt det där kristendomshatet är vanligt bland vänsterfolk. Högern kanske också kan vara ateister, men jag får känslan av mindre religionshat, mer acceptans på något sätt.

Men det jag menar är det här med att bland kristendom så beskylls det för allt dåligt som någonsin hänt, medans bra saker glöms bort. Bland ateism är det tvärtom, bra saker skjuts upp bortom proportion, och folkmord sopas under mattan.

Det handlar egentligen inte om någon statistisk analys där man avgör vilket trosystem som lett till mest bra, utan det är helt enkelt smutskastning utan eftertanke för de hatar gud.
Citera
2026-05-19, 12:33
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
The Soviet Union did not completely ban Christianity outright across its entire history, but it heavily restricted, persecuted, and controlled it — especially under Joseph Stalin and earlier Bolshevik leaders.

What happened in practice:

Churches were closed, destroyed, or converted to other uses.
Many priests, monks, and bishops were arrested, executed, or sent to Gulag camps.
Religious education was restricted.
Public religious activity was discouraged or punished in many periods.
The state promoted atheism through schools and propaganda.

For example, the Russian Orthodox Church had tens of thousands of churches before the revolution, but by the late 1930s only a small fraction remained open.
Jag har hört historier om där de tvingade studenter att avsäga sig sin tro eller skickas till arbetsläger.

Nu försöker du säga "nä det var inte vi, det där var nåt annat", men samtidigt så vill ateister ofta att kristna ska ta ansvar för varje minsta lilla sak som någon kristen gjort i hela världshistorien.

Som jag skrev förut, 10 avrättningar per år i halvkrigstillstånd under medeltiden är "I religionens namn!", men 350 000 avrättningar per år under statsateism är "det var inte ateismens fel". Det blir en väldig dubbelmoral.
Inom Islam är det dödsstraff för att lämna sin tro. Hädelse bestraffades med döden här förr.

Vilka jävla vi. Jag är förstås inte ett kommunistäckel. Var det kommunister eller ateister? Sverige är ett sekulärt land. Menar du att ateisterna här vill avrätta kristna eller är du stendum. Menar du att jag vill avrätta kristna? Kan du visa när jag sagt att jag vill det eller någonsin ansett att det var rätt av kommunistsvinen att göra det.

Så sluta påstå att ateism är kommunism, som du försöker vränga det till. Du beter dig själv som marxisterna. Hittar på saker och försöker förvränga verkligheten. Falska och lögnaktiga.
Citera
2026-05-19, 12:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inom Islam är det dödsstraff för att lämna sin tro. Hädelse bestraffades med döden här förr.

Vilka jävla vi. Jag är förstås inte ett kommunistäckel. Var det kommunister eller ateister? Sverige är ett sekulärt land. Menar du att ateisterna här vill avrätta kristna eller är du stendum. Menar du att jag vill avrätta kristna? Kan du visa när jag sagt att jag vill det eller någonsin ansett att det var rätt av kommunistsvinen att göra det.

Så sluta påstå att ateism är kommunism, som du försöker vränga det till. Du beter dig själv som marxisterna. Hittar på saker och försöker förvränga verkligheten. Falska och lögnaktiga.
Skulle du någonsin skilja på olika typer av kristendom? Typ om det var ett massivt folkmord med miljoner döda, och någon kristen gav försvaret "men det var ju ortodoxa, jag är inte ortodox" hade du köpt det? För det är så som det känns för mig som kristen när du kör med "jag är ju inte kommunist".
Citera
2026-05-19, 12:43
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vad har det klippet för koppling till den brinnande busken?
Bara rena fantasier rakt av.

Brinnande busken gav Moses krafter från helvetet och läran med ritualer
Citera
2026-05-19, 12:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Skulle du någonsin skilja på olika typer av kristendom? Typ om det var ett massivt folkmord med miljoner döda, och någon kristen gav försvaret "men det var ju ortodoxa, jag är inte ortodox" hade du köpt det? För det är så som det känns för mig som kristen när du kör med "jag är ju inte kommunist".
Jag är helt för religionsfrihet och gillar inte massmord på några. Du verkar vara helt vilsen i världen. Du försöker skapa hat mot ateister och det är väl mer troligt, att det var du som skulle svara så om det hände mot dem, utifrån ditt ingrodda hat mot dem, för de inte tycker som dig. På samma sätt som kommunister hatade kristna för de inte delade deras åsikter.
Citera
2026-05-19, 12:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag är helt för religionsfrihet och gillar inte massmord på några. Du verkar vara helt vilsen i världen. Du försöker skapa hat mot ateister och det är väl mer troligt, att det var du som skulle svara så om det hände mot dem, utifrån ditt ingrodda hat mot dem, för de inte tycker som dig. På samma sätt som kommunister hatade kristna för de inte delade deras åsikter.
Jag försöker att inte hata ateister, men jag är ganska säker på att om man jämför hur mycket kristna dödat ateister, och ateister dödat kristna, så är det antagligen typ 1000 gånger fler bland ateister som dödat kristna. Också ateister som dödat andra ateister.

Ändå så kommer hela det här med "religion är källan till de flesta krig" och "religionsförtryck och våld" när det inte är sant. Jag försöker inte sprida hat mot ateister, men när ateister börjar köra det spelet, vad ska jag göra då? Inte slå tillbaka med fakta för det är "hat"?

Detta med att kristendom lett till mycket lidande är inte sant, när någon påstår det vill jag visa sanningen.

Det var inte jag som började det här spåret, jag bara svarade.
Citera
2026-05-19, 12:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag försöker att inte hata ateister, men jag är ganska säker på att om man jämför hur mycket kristna dödat ateister, och ateister dödat kristna, så är det antagligen typ 1000 gånger fler bland ateister som dödat kristna. Också ateister som dödat andra ateister.

Ändå så kommer hela det här med "religion är källan till de flesta krig" och "religionsförtryck och våld" när det inte är sant. Jag försöker inte sprida hat mot ateister, men när ateister börjar köra det spelet, vad ska jag göra då? Inte slå tillbaka med fakta för det är "hat"?

Detta med att kristendom lett till mycket lidande är inte sant, när någon påstår det vill jag visa sanningen.

Det var inte jag som började det här spåret, jag bara svarade.
Nej så är det inte. Du anklagar alla ateister, för det kommunister gjorde utifrån sin ideologi. Du förvränger verklighet och försöker sprida hat mot ateister. Du är bara en äcklig hatare. Det var kommunister som gjorde det, utifrån sin marxistiska tro. Men du försöker förvränga det. För du är inte en ärlig människa.
Senast redigerad av EnCarte 2026-05-19 kl. 12:59.
Citera
2026-05-19, 14:14
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Nej så är det inte. Du anklagar alla ateister, för det kommunister gjorde utifrån sin ideologi. Du förvränger verklighet och försöker sprida hat mot ateister. Du är bara en äcklig hatare. Det var kommunister som gjorde det, utifrån sin marxistiska tro. Men du försöker förvränga det. För du är inte en ärlig människa.

Har för mig att det är du som är Ateisten, alltså brottslingen i detta sammanhang.
Citera
2026-05-19, 14:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, egentligen så är det ju fel att göra så. Jag skulle inte bara börja anklaga ateism för det som hände i soviet från ingenstans, jag vet att det är oärligt, men samtidigt kan det vara bra att ateister får kännas på hur det känns när ens trosystem blir attackerat på det sättet.

Ofta kör ateister med sitt "religion leder till våld" och allt sånt och så får den kristna vara på försvaret, medans ateisten känner ingen skam. I bästa fall slutar det med "det var ju inte illa i alla fall", och så får ateisten ändå nån slags vinnarkänsla.

Hur ofta händer det att situationen vänds och det istället är den kristna som går på offensiven och börjar attackera? Det känns ganska sällsynt, och faktiskt kan det kanske vara så att det är enbart då som ateister förstår att det sättet att resonera på är oärligt, när de får uppleva det själva.

En ateist som får uppleva det en gång kanske aldrig attackerar kristendom med den metoden igen, då fyllde det ändå ett syfte, även om det var oärligt på sätt och vis. Det fick ateisten att förstå.
Citera
2026-05-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag skulle faktiskt önska att du lämnade tråden.

Du har med många av dina inlägg bevisat att Gud är ond och det är det tråden handlar om.

Du gör som du vill
Vill du mena att Gud är allond ?
Citera
2026-05-19, 15:11
Medlem
Citat:
Bara titta på trådens rubrik, den är en trigger att få igång hat, och du föll för det. Vi rättfärdiga är här för att balansera upp påståendet att Gud skulle vara ond, medans du är i tråden med att kalla folk för svin och lögnare.
Citera
2026-05-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vill du mena att Gud är allond ?
Den Gud som beskrivs i bibeln ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto