Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men i ditt svar säger du att det är det baserades på kommunism, med sin grund i Marx. Man bytte ut en tro mot en annan. Ateism är avsaknad av tro. Så det handlade egentligen om att de förbjöd människor att ha en annan tro. Samma som i många länder som har en statsreligion. Samma som här tidigare.
Men om du i din totala enfald tror att ateism är kommunism är du förstås helt efterbliven. Problemet där var inte ateism, utan kommunism. Likadant i alla länder där den djävulska ideologin får makt. Precis som Iran och Afghanistan, gäller det att straffa alla som inte följer tron. Det är där ondskan finns.
Sen undrar jag varför de inte är här och försvarar kristendomen mot kritik på samma sätt som de gör med kritik mot Islam. Men de är förstås helt inkonsekventa rasister.
The Soviet Union did not completely ban Christianity outright across its entire history, but it heavily restricted, persecuted, and controlled it — especially under Joseph Stalin and earlier Bolshevik leaders.
What happened in practice:
Churches were closed, destroyed, or converted to other uses.
Many priests, monks, and bishops were arrested, executed, or sent to Gulag camps.
Religious education was restricted.
Public religious activity was discouraged or punished in many periods.
The state promoted atheism through schools and propaganda.
For example, the Russian Orthodox Church had tens of thousands of churches before the revolution, but by the late 1930s only a small fraction remained open.
Jag har hört historier om där de tvingade studenter att avsäga sig sin tro eller skickas till arbetsläger.
Nu försöker du säga "nä det var inte vi, det där var nåt annat", men samtidigt så vill ateister ofta att kristna ska ta ansvar för varje minsta lilla sak som någon kristen gjort i hela världshistorien.
Som jag skrev förut, 10 avrättningar per år i halvkrigstillstånd under medeltiden är "I religionens namn!", men 350 000 avrättningar per år under statsateism är "det var inte ateismens fel". Det blir en väldig dubbelmoral.
edit: förlåt jag läste fel. du höll med om att de förbjöd annan tro.