2026-05-19, 13:59
Medlem
Ja, det är nya regler från juni så alla berörda får det.

Påverkar ju mest de som söker utbildning enligt handlingsplanen eller är i en aktiv åtgärd.
Citera
2026-05-19, 14:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Ökar chanserna till jobb om man går på ”program”? Jag är skeptisk.
Det kanske ökar motivationen till att faktiskt skaffa ett jobb, när man inte längre kan ägna sig åt valfri aktivitet varje dag och ändå ha en rimlig och stadig inkomst?

Sedan kan jag hålla med om att kvaliteten på olika "program" eller utbildningar behöver höjas och övervakas, många är ren "förvaring av arbetslösa" och slösar både med skattepengar och dom arbetslösas tid.
Citera
2026-05-19, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Många arbetslösa här eller hänger ni också på Flashback under arbetstid?
Ni kan förresten ställa tillbaka champagnen för de rödgröna kommer återställa akassan.
så klart på arbetstid, tror väl inte jag lägger tid på Flashback på ledig tid
Citera
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hade man tidigare möjlighet att strunta i program och utbildning och ändå få ersättning?

Bra att Af börjar bli mer hårdare. Nu kan alla så småningom börja jobba, i sådan fall?

Och de på vänsterkanten som ställer sig emot det här verkar inte förstå att de som inte ville jobba i Sovjet eller andra kommunistiska regimer fick en enkel biljett till ett arbetsläger. I Sovjet blev du stoppad på gatan om du var ute och drälde under arbetstid.
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...men ändå tycker A-kasse-bidragstagare ofta att de är finare än socialbidragstagare, som de kallar för "bidragsparasiter" och annat otrevligt. Det är ett fantastiskt självbedrägeri.
A-kassa är trots allt ett bättre/finare alternativ, eftersom man inte är tvingad att sälja sina tillgångar innan man beviljas ersättning.
Det förutsätter dessutom att man själv gjort sig omaket att betala en avgift, till någon A-kassa och tidigare även en fackföreningsavgift.
Citera
2026-05-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Så du tycker att det är rimligt att ALLA, oavsett motprestation, ska ha tillgång till samma levnadsstandard (eller till och med bättre) som dom sämst betalda heltidsarbetande?

Det är naturligtvis rimligt att man TVINGAS delta i dom aktiviteter man blir ålagd för att få ut sin ersättning. Man ska inte ha en massa tid över till egna aktiviteter, tack vare att man slipper gå till ett arbete varje dag!

Massor av människor går på sjukbidrag, A-kassa eller annan ersättning samtidigt som dom jobbar svart (ofta som hantverkare) eller har egen lönsam verksamhet.
Det gör att dom får en högre levnadsstandard än andra bidragstagare, stjäl arbetstillfällen från andra företagare eller löneanställda OCH ökar kontrollen av dom bidragstagare som sköter sig.

Även om jag inte uppskattar ALLT som Tidö står för, så är det helt riktigt att det ska löna sig att gå till arbetet varje dag. Allt annat är horribelt.

Nedtrappningen av A-kassan känner jag mig tveksam till i det här läget, andra åtgärder borde klara den uppgiften bättre än att straffa någon som arbetat i många år och oförskyllt förlorar sitt arbete.
Var skriver jag att man ska ha samma standard som arbetande? Jag skriver rimlig. Jag har t.ex. ingen bil idag, vilket även hindrar mig från att ta jobb där det är ett krav. Jag kan inte åka på semester, ha dyra abonnemang eller göra det många gör. På så sätt så hamnar jag även utanför då jag måste tacka nej till kostsamma nöjen. Jag gör dock det jag ska enligt Arbetsförmedlingen. Att vissa missbrukar bidrag ska inte alla andra som är beroende av dem straffas för.
Citera
2026-05-19, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
A-kassa är trots allt ett bättre/finare alternativ, eftersom man inte är tvingad att sälja sina tillgångar innan man beviljas ersättning.
Det förutsätter dessutom att man själv gjort sig omaket att betala en avgift, till någon A-kassa och tidigare även en fackföreningsavgift.

Nåja, det är bara sådant som syns i registren som behöver säljas, typ hus, lägenhet, sommarstuga, bil, båt. Ingen kommer hem till dig och kontrollerar dina möbler, smycken, tavlor eller prydnadssaker.

...och det är en oerhört stor prestation, eller..? Skillnaden kan ju bara vara att den som inte har någon A-kassa har blivit utförsäkrad för att den var hemmamamma "för länge", för att den arbetade/volontärarbetade utomlands något år, eller för att den tog examen mitt i en lågkonjunktur - utan att ha någon A-kassa vilande från tidigare arbete.
Citera
2026-05-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ytterst volatil försäkring. Blattar på FK har systematisera att neka svenskar ersättning och slänga ut det hej vilt till sina rasfränder
Citera
2026-05-19, 14:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var skriver jag att man ska ha samma standard som arbetande? Jag skriver rimlig. Jag har t.ex. ingen bil idag, vilket även hindrar mig från att ta jobb där det är ett krav. Jag kan inte åka på semester, ha dyra abonnemang eller göra det många gör. På så sätt så hamnar jag även utanför då jag måste tacka nej till kostsamma nöjen. Jag gör dock det jag ska enligt Arbetsförmedlingen. Att vissa missbrukar bidrag ska inte alla andra som är beroende av dem straffas för.
Många som som jobbar heltid, eller nära heltid, med den allra lägsta lönenivån har en lägre inkomst än dom flesta som går på A-kassa.
Så många bidragsförsörjda har faktiskt en bättre ekonomi än dom sämst betalda arbetarna, dessutom slipper dom kostnader relaterade till att sköta sitt arbete, som t ex resor.

Hur fan tänker du när du tar upp "semester, "dyra abonnemang" och "kostsamma nöjen" ?
Semester har du varje dag, till skillnad från en lågavlönad arbetare som knappast heller har råd med annan lyxkonsumtion du nämner, trots att den är tvingad att gå till ett arbete varje dag.

Det här inlägget avslöjar din inställning, att du ska ha det minst lika bra som någon som förvärvsarbetar trots att du inte gör det.
Var tänker du att motivationen till att ta ett arbete ska komma från, om man har det lika bra eller bättre utan att arbeta?
Citera
2026-05-19, 14:43
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nåja, det är bara sådant som syns i registren som behöver säljas, typ hus, lägenhet, sommarstuga, bil, båt. Ingen kommer hem till dig och kontrollerar dina möbler, smycken, tavlor eller prydnadssaker.

...och det är en oerhört stor prestation, eller..? Skillnaden kan ju bara vara att den som inte har någon A-kassa har blivit utförsäkrad för att den var hemmamamma "för länge", för att den arbetade/volontärarbetade utomlands något år, eller för att den tog examen mitt i en lågkonjunktur - utan att ha någon A-kassa vilande från tidigare arbete.
Det är inte så "bara", om man jämför A-kassa med socialbidrag. Att tvingas sälja ALLA sina värdefulla ägodelar, inklusive sin bostad, är en jävla skillnad mot att utan ifrågasättande få behålla dom.

Dom du tar upp som exempel har ofta inte hunnit skaffa sig några högt värderade ägodelar förutom möjligen bilen då.
Att man inte skulle ha A-kassa är väl det som mest tyder på det.
Att man inte har så mycket att förlora på socialbidrag relaterat till A-kassan? Eller att det till och med kan vara en vinst, enligt dina tidigare inlägg.
Citera
2026-05-19, 14:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Ytterst volatil försäkring. Blattar på FK har systematisera att neka svenskar ersättning och slänga ut det hej vilt till sina rasfränder
Och det belägger du hur då? Har du blivit utsatt bör du anmäla det med bifogad bevisande dokumentation.
Citera
2026-05-19, 14:46
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är så många akademiker som håller på så. Möjligen en del som har läst slappa humanistiska ämnen mest för att få CSN några år.

Hamnar de under riksnormen så kan de ju gå till soc och komplettera upp till normen, så det är inget problem. Det är inte SÅ illa, för det tillkommer ju mycket till socialbidraget utöver normen+hyran+elräkningen. T.ex. betalar soc alla patientavgifter (läkarbesök, sjukhusvistelser...), förskrivna läkemedel, tandläkarbesök (ja inte för vita fasader då, men för nödvändig tandvård), glasögon (samma där: fullt funktionella och hyfsat snygga glasögon men inte senaste modet såklart), och vid behov även t.ex. specialkost. Och när de har en aktivitet får de SL-kortet betalt. Hoppar de av efter några dagar så har de ändå SL-kortet att roa sig med resten av månaden... o.s.v..

Det är många som arbetar som inte har det så bra; de kan inte lösa ut sina mediciner för de har inte råd, kan inte gå till tandläkaren utan går med tandvärk och förlorar så småningom en tand, har inte råd med busskort utan måste cykla även vintertid...

Det är dåliga tider helt enkelt i sverige, och sämre lär det bli..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in