2026-05-19, 12:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Japp, mer än 90% tar staten hand om, så "försäkringsdelen" är minimal när det kommer till de pengarna som betalas ut. Ingen betalar 15.000:-/mån till sin A-kassa!

...men ändå tycker A-kasse-bidragstagare ofta att de är finare än socialbidragstagare, som de kallar för "bidragsparasiter" och annat otrevligt. Det är ett fantastiskt självbedrägeri.
Citera
2026-05-19, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det märks att ni aldrig blivit ofrivilligt arbetslösa eller fast i det. När man anställer och ger favör från Arbetsförmedlingen åt ung, kvinna och invandrare har en medelålders, svensk, vit, heterosexuell, kristen, man ingen chans längre. Att man straffar mig med lägre ersättning eller t.o.m. indragen ger mig inte jobb utan försätter mig bara i en alltmer utsatt situation.

Vad menar du med detta, lönebidrag eller? De flesta arbetsgivare vill ändå inte ha anställda med lönebidrag, för de vet att det brukar bli så mycket problem med dessa personer att det inte är värt det, hur stort bidraget än är. Dock skulle man ju kunna tänka sig sänkt arbetsgivaravgift för vissa åldersgrupper som har det svårt på arbetsmarknaden, typ de allra yngsta och de allra äldsta.

Lönebidrag delas för övrigt inte ut på kriterier som kön, hudfärg, religion eller sexuell läggning, utan det är tiden i arbetslöshet som avgör tillsammans med en personlig bedömning.
Citera
2026-05-19, 12:43
Medlem
Tänk vad bättre det hade varit om regeringen hade lagt lika mycket energi och pengar på att faktiskt fixa jobb åt all arbetslösa än att jaga och lägga massor och massor utav pengar på onödiga program och aktiviteter som bara går i fickan till giriga privata aktörer.
Finns 45,00 annonser på arbetsförmedlingens hemsida för jobb, just nu finns det 570,000 arbetslösa i Sverige och i dessa inkluderas inte folk som inte är inskriven i arbetsförmedlingen och som har vissa hittepå jobb/aktiviteter. Och utav dessa jobb som är ute är en stor majoritet spökannonser som läggs upp igen och igen och aldrig anställer någon, timanställningar på 3h i veckan, deltidsjobb som kräver en huvudsaklig sysselsättning och massor utav annat trams.
Det funkar inte liksom att peka och anklaga arbetslösa i helhet för att dem inte har ett jobb när vilken idiot som helst kan se att det är omöjligt för en stor del utav populationen att få jobb just nu, åtgärder borde ligga på att fixa jobb, se över hela systemet då det inte är hållbart just nu och inte att bara skuldbelägga alla arbetslösa.

Jag kan lova dig att alla här som sitter och klagar på hur mycket pengar och lata arbetslösa är skulle aldrig klara sig en månad med hur lite pengar man får ut.
Citera
2026-05-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad är problemet?

Jag trodde de redan hade sådan regler? Går man inte till sin program eller utbildning, så blir man av med ersättning?

Hade man tidigare möjlighet att strunta i program och utbildning och ändå få ersättning?

Bra att Af börjar bli mer hårdare. Nu kan alla så småningom börja jobba, i sådan fall?

Om man tidigare kunnat strunta i program och utbildning, så är det inte konstigt att man haft så hög arbetslöshet?

Och vad är ditt syfte med tråden?

Haha ne tidigare har inte såna regler funnits utan folk kan helt skita i att gå på uppföljningssamtal, utbildningar osv och bara fortsätta få ersättning men äntligen försöker regeringen skärpa det
Citera
2026-05-19, 13:02
Medlem
Citat:
Meningen är naturligtvis att kunna stänga av fler än att de ska komma ut i arbete. Allt är ett led i Tidö allt hårdare samhälle där man skär ner för de som har det sämst för att kunna sänka skatten för de som redan har ett överflöd. Man berättar egentligen inte vad man gjort för ändringar men är noga att samtidigt hota med avstängning. Arbetsförmedlingens brev, kallelser och anmodan att göra saker åtföljs alltid av hot om avstängning. Att man sänker ersättningen gör ju inte att man samtidigt blir erbjuden ett jobb. Tvärtom blir det kanske svårare att delta i aktiviteter man kräver att den arbetslösa deltar i. Aktiviteter, möte, praktik och utbildning där maten blir kostsam samt även resorna väldigt betungande.

Det handlar om att pressa ner lönerna. Vanligt folk ska acceptera låglönejobb. Borgarna blir våta i byxan av skräplandet USA där den lilla klicken rika göder sig på vanligt folk som får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blir sjuka

Det är nästan så man undrar om tidö vill förlora valet
Citera
2026-05-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad menar du med detta, lönebidrag eller? De flesta arbetsgivare vill ändå inte ha anställda med lönebidrag, för de vet att det brukar bli så mycket problem med dessa personer att det inte är värt det, hur stort bidraget än är. Dock skulle man ju kunna tänka sig sänkt arbetsgivaravgift för vissa åldersgrupper som har det svårt på arbetsmarknaden, typ de allra yngsta och de allra äldsta.

Lönebidrag delas för övrigt inte ut på kriterier som kön, hudfärg, religion eller sexuell läggning, utan det är tiden i arbetslöshet som avgör tillsammans med en personlig bedömning.
Unga, upp till 28 år, får halva lönen betald av staten och så har det varit sedan Alliansen. Att som nu föreslagits börja tumma på arbetsgivaravgiften för yngre skulle göra det ännu värre. Sedan har i princip alla arbetsgivare inskrivit i sin värdegrund och jobbannons att de tillämpar en jämlik arbetsplats avseende ålder, kön, religion, sexuell läggning, ras osv. Ja det betalas ut miljarder i lönebidrag vid anställning av många. På detta vis så styr det även arbetsmarknaden där många företag hellre ser till sin ekonomi och värdegrund än att få kompetent personal. Ofta är det inte fast anställning utan tillfällig och/eller genom bemanningsföretag. Då är de lätta att byta ut efter behag.
Citera
2026-05-19, 13:21
Medlem
Citat:
Det märks att ni aldrig blivit ofrivilligt arbetslösa eller fast i det. När man anställer och ger favör från Arbetsförmedlingen åt ung, kvinna och invandrare har en medelålders, svensk, vit, heterosexuell, kristen, man ingen chans längre. Att man straffar mig med lägre ersättning eller t.o.m. indragen ger mig inte jobb utan försätter mig bara i en alltmer utsatt situation.

Först så gjorde man mig långtidsarbetslös, fördärvade mitt liv och nu vill man även straffa mig för detsamma. Som om det är mitt ansvar att det blivit som det blivit? Nu återstår bara att bli pensionär i förtid när jag istället velat arbeta i många år till. Men då blir åtminstone ersättningen högre än den nu blivit och de alltmer krävande aktiviteterna försvinner helt.

Staten ville spara pengar men nu får man istället ökade kostnader och en allt mer likgiltig befolkning. Får jag sen ändå jobb så kommer jag ha dubbla försörjningar men en möjlighet att bygga upp mitt liv igen som blivit totalt raserat. Jag kan inte påstå att jag varit likgiltig utan skaffat mig flera utbildningar som inte minst gemensamt borde gett mig ett drägligt arbetsliv och säker inkomst.

Klart det är synd om dig när hela världen tydligen konspirerar mot medelålders män. Imponerande CV på utbildningar du staplat men ändå sitter du här och spelar offerkortet istället för att konkurrera. Att sitta och gnälla över att staten förstört ditt liv är bekvämt när man slipper fundera på varför arbetsgivare väljer andra före dig. Du vill jobba men längtar samtidigt efter förtidspension och högre ersättning, bestäm dig. Att skylla på ung, kvinna och invandrare låter mer som bortförklaring än arbetslöshetens kärna.
Citera
2026-05-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Klart det är synd om dig när hela världen tydligen konspirerar mot medelålders män. Imponerande CV på utbildningar du staplat men ändå sitter du här och spelar offerkortet istället för att konkurrera. Att sitta och gnälla över att staten förstört ditt liv är bekvämt när man slipper fundera på varför arbetsgivare väljer andra före dig. Du vill jobba men längtar samtidigt efter förtidspension och högre ersättning, bestäm dig. Att skylla på ung, kvinna och invandrare låter mer som bortförklaring än arbetslöshetens kärna.
Mitt CV känner du inte till men många arbetsgivare blir imponerade men väljer ändå någon annan som jag förklarat. Jag måste ta pensionen för att överleva ekonomiskt då Tidö sänker ersättningen bit för bit. Alternativet vore socialbidrag och då får jag även dem att tampas med. Nu kan jag åtminstone få lugn och ro samt göra mina val själv. Jag kommer likväl fortsätta söka jobb men då bara de jag verkligen vill ha och har rimlig chans på om man ser till min erfarenhet och utbildning. Kanske ser de en pensionär som ett bra val då de även kan ge mig deltid då jag har/får annan försörjning.
Citera
2026-05-19, 13:36
Medlem
Hur då ändrade regler?
Verkar mest bara vara en påminnelse
Citera
2026-05-19, 13:36
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Det handlar om att pressa ner lönerna. Vanligt folk ska acceptera låglönejobb. Borgarna blir våta i byxan av skräplandet USA där den lilla klicken rika göder sig på vanligt folk som får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blir sjuka

Det är nästan så man undrar om tidö vill förlora valet

Tack vare den sänkta A-kassan och de nya hårda sanktioner mot arbetslösa kommer arbetsgivarna bara erbjuda minimilöner när deras motpart i löneförhandlingen - den arbetslöse riskerar att komma på obestånd om de inte får jobb.

Den här reformen hade kunnat fungera om staten satsade miljarder på infrastruktur, men det gör man inte. Så det tillkommer inga nya jobb.
Citera
2026-05-19, 13:49
Medlem
Gubbens avatar
Många arbetslösa här eller hänger ni också på Flashback under arbetstid?
Ni kan förresten ställa tillbaka champagnen för de rödgröna kommer återställa akassan.
Citera
2026-05-19, 13:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Om man inte ens kan överleva på ersättningen har man ju inget att vara tacksam för. Dessutom är det en försäkring och få vill frivilligt vara arbetslösa. Från att vi haft ett samhälle med överflöd av arbete har vi nu det motsatta. Vem som helst kan hamna på avbytarbänken och har man väl hamnat där är det svårt att åter igen få vara med. Dessutom så blir folk med ett dåligt liv mer sjuka och kommer belasta ännu mer på det viset. Ett land som Sverige borde ha råd att ge alla ett drägligt liv.
Så du tycker att det är rimligt att ALLA, oavsett motprestation, ska ha tillgång till samma levnadsstandard (eller till och med bättre) som dom sämst betalda heltidsarbetande?

Det är naturligtvis rimligt att man TVINGAS delta i dom aktiviteter man blir ålagd för att få ut sin ersättning. Man ska inte ha en massa tid över till egna aktiviteter, tack vare att man slipper gå till ett arbete varje dag!

Massor av människor går på sjukbidrag, A-kassa eller annan ersättning samtidigt som dom jobbar svart (ofta som hantverkare) eller har egen lönsam verksamhet.
Det gör att dom får en högre levnadsstandard än andra bidragstagare, stjäl arbetstillfällen från andra företagare eller löneanställda OCH ökar kontrollen av dom bidragstagare som sköter sig.

Även om jag inte uppskattar ALLT som Tidö står för, så är det helt riktigt att det ska löna sig att gå till arbetet varje dag. Allt annat är horribelt.

Nedtrappningen av A-kassan känner jag mig tveksam till i det här läget, andra åtgärder borde klara den uppgiften bättre än att straffa någon som arbetat i många år och oförskyllt förlorar sitt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in