Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Om man inte ens kan överleva på ersättningen har man ju inget att vara tacksam för. Dessutom är det en försäkring och få vill frivilligt vara arbetslösa. Från att vi haft ett samhälle med överflöd av arbete har vi nu det motsatta. Vem som helst kan hamna på avbytarbänken och har man väl hamnat där är det svårt att åter igen få vara med. Dessutom så blir folk med ett dåligt liv mer sjuka och kommer belasta ännu mer på det viset. Ett land som Sverige borde ha råd att ge alla ett drägligt liv.
Så du tycker att det är rimligt att ALLA, oavsett motprestation, ska ha tillgång till samma levnadsstandard (eller till och med bättre) som dom sämst betalda heltidsarbetande?
Det är naturligtvis rimligt att man TVINGAS delta i dom aktiviteter man blir ålagd för att få ut sin ersättning. Man ska inte ha en massa tid över till egna aktiviteter, tack vare att man slipper gå till ett arbete varje dag!
Massor av människor går på sjukbidrag, A-kassa eller annan ersättning samtidigt som dom jobbar svart (ofta som hantverkare) eller har egen lönsam verksamhet.
Det gör att dom får en högre levnadsstandard än andra bidragstagare, stjäl arbetstillfällen från andra företagare eller löneanställda OCH ökar kontrollen av dom bidragstagare som sköter sig.
Även om jag inte uppskattar ALLT som Tidö står för, så är det helt riktigt att det ska löna sig att gå till arbetet varje dag. Allt annat är horribelt.
Nedtrappningen av A-kassan känner jag mig tveksam till i det här läget, andra åtgärder borde klara den uppgiften bättre än att straffa någon som arbetat i många år och oförskyllt förlorar sitt arbete.