Kollar på statistiken från Tre Kronors snöpliga nederlag i går, som sannolikt innebär att motståndet i kvartsfinal blir Finland eller Schweiz. Och båda de lagen ser solida ut denna gång.
Tjeckien sköt 14 skott på mål, 4 av dem blev mål. 71% räddningar av Hellberg, som inte heller i denna match lyckades skapa stadga i laget. Dock blev han vid ett par av målen tämligen tillspillogiven av uteförsvaret, som tittade puck i stället för att agera helt nära motståndare i slottet.
Sverige sköt 27 skott. Tyvärr hittar jag ingen grafik som visar varifrån det sköts, men har en känsla av att rätt många skott kom från lite desperata vinklar.
Om man ser på speltiden tycker jag coachingen ser en aning snedvriden ut. Att Raymond spelade 24 minuter är som det ska, han är den främste offensive spelaren i laget. Barnen Björck och Stenberg, Raymonds kedjekamrater, över 22 minuter - och jag tyckte de visade vissa trötthetstecken i den för svenskarna frustrerande tredje perioden. Samtidigt spelade i NHL härdade typer som Grundström, Silfverberg, Sundqvist, Heineman och Linus Karlsson mellan nio och tretton minuter. Det är för lite, och kedjorna borde nog vaskas om. Dessutom anser jag att Anton Frondell borde prövas i laget. Meningslöst att ha Rasmus Asplund där, som spelade typ en halvminut som extraforward. Rimligen vore det dags att skriva in Love Härenstam i laget också, och låta honom stå mot Slovenien och/eller Italien. Vad gäller målvaktssidan får Hallam annars fundera om inte Arvid Söderblom bör prövas mot Slovakien. Magnus Hellberg har kommit fel in i turneringen, liksom Filip Gustavsson gjorde i OS.
Laget går också tungt på Ekholm (24 minuter) och NHL-backarna Ekman-Larsson och Albert Johansson (20 minuter). Det måste man göra, och de måste visa vägen med fysiskt spel och vilja att vinna om inte detta ska bli ett fiasko-VM.
https://www.iihf.com/en/events/2026/wm/gamecenter/statistics/69607/20-swe-vs-cze