2026-05-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Finns det rehabiliteringsmöjligheter kvar, skall du givetvis ta dessa. Du vill väl bli frisk, lika mycket som vi inte vill betala för en slaker som du?

/AI

Jag skulle jättegärna vilja jobba. Men hade ju blivit tufft efter 8 år och ingenting på cvet.

Samtidigt så har nog 2-3 överläkare som har mer erfarenhet än Försäkringskassan och denna läkare sakt att mina diagnoser är kroniska och förmodligen inte kommer kunna botas.
Citera
2026-05-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?

Samhället blir tuffare och tuffare
Är detta vad dom kräver
Bara att acceptera

Jag får inte vara inskriven på AF för jag kan inte ta mig till ett jobb. Jag får inte in mina hjälpmedel i bilen.
Jag får inte heller sjukersättning då det anses att Rehab ej är uttömt.
Jag har rullstol och elrullstol.
Väntar på sjukskrivning ska godkännas.
Men jag räknar med nej.
Då blir det sjukskrivning med socialbidrag
Citera
2026-05-18, 18:59
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kronisk EIPS och ADHD ska väl inte vara något problem från att jobba!? Hört att de flesta mår bra av tydliga rutiner och arbete med dessa diagnoser. Ge det en chans… börja plugga först vänj dig vid ansvar och sysselsättning.

Många långtidssjuka har ofta en underliggande rädsla och osäkerhet för jobb och krav. Det vill vara kvar i tryggheten i hemmet.

TS är självklart medveten om detta, men är iom att hen är ett manipulativt lowlife lyckats manipulera någon godtrogen läkare att hen har "ångest" (inte heller en godtagbar diagnos för permanent arbetsbefriad på Svenssons bekostnad) och därigenom fått sitta hemma i åtta år, smaskat i sig benzo (utan uppföljande kontroller eller drogtester, wtf) och periodat med alkohol så till den milda grad att hen lyckas bli LOBad två gånger på ett halvår.

Men nu har FK fått upp ögonen för TS simulant fasoner och vill sätta igång med diverse uppföljningar för att komma till roten av vad som faktiskt är "problemet", och TS känner att snaran dras åt. Snart är det slut på att få skrota runt med försörjning och dricka bärs när lusten faller på med resten av pundarna, och TS vill i det längsta sätta sig på tvären för att slippa vardagsångesten över att behöva jobba för sina pengar.
Citera
2026-05-18, 19:01
Medlem
Citat:
Och var står där att man har för höga värden eller har ett alkoholmissbruk att man kan bli av med körkortet ? Det är en stor skillnad på alkoholmissbruk och alkoholberoende.

Alkoholmissbruk eller alkoholbruk som inte är tillfälligt och ur medicinsk synpunkt skadligt ska inte längre leda till körkortsåterkallelse. PEth-tester kommer endast användas av läkarkåren för rapportering till Transportstyrelsen kopplat till diagnosen alkoholberoende. De förändrade reglerna träder i kraft den 15 januari 2026.

Tidigare har ett körkort kunnat återkallas om en person har ett alkoholberoende, alkoholmissbruk eller ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och ur medicinsk synpunkt skadligt. De två sistnämnda kategorierna är svenska så kallade särkrav som är mer långtgående än reglerna som finns i EU:s körkortsdirektiv. Transportstyrelsen har nu beslutat att avskaffa de svenska särkraven och att reglerna endast ska omfatta alkoholberoende i likhet med övriga EU.

Man följer PEth värderna, dessa är ännu det samma som innan, dvs enda som har förändrats är att man inte får återkalla körkort enbart via PEth tester, man måste göra en samlad diagnos av dig.

Och du som redan är under utredning förstår att när läkaren även nu lyfter fram PEth test klart o tydligt för dig.
Nu heter det en samlad klinisk läkardiagnos, varav den hamnar under medicinsk utredning.

Mer nytta för PEth test lär han inte ha än just för transportstyrelsen.
Citera
2026-05-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
TS är självklart medveten om detta, men är iom att hen är ett manipulativt lowlife lyckats manipulera någon godtrogen läkare att hen har "ångest" (inte heller en godtagbar diagnos för permanent arbetsbefriad på Svenssons bekostnad) och därigenom fått sitta hemma i åtta år, smaskat i sig benzo (utan uppföljande kontroller eller drogtester, wtf) och periodat med alkohol så till den milda grad att hen lyckas bli LOBad två gånger på ett halvår.

Men nu har FK fått upp ögonen för TS simulant fasoner och vill sätta igång med diverse uppföljningar för att komma till roten av vad som faktiskt är "problemet", och TS känner att snaran dras åt. Snart är det slut på att få skrota runt med försörjning och dricka bärs när lusten faller på med resten av pundarna, och TS vill i det längsta sätta sig på tvären för att slippa vardagsångesten över att behöva jobba för sina pengar.

Har jag lobats på ett halvår? Varför sitter du och ljuger ?

Läs tråden själv och sluta ljug. ”Ej drogtestats” de har jag gjort flertalet gånger och de har varit negativt. Jävla troll.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 19:05.
Citera
2026-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man följer PEth värderna, dessa är ännu det samma som innan, dvs enda som har förändrats är att man inte enbart får återkalla körkort enbart via PEth tester, man måste göra en samlad diagnos av dig.

Och du som redan är under utredning förstår att när läkaren även nu lyfter fram PEth test klart o tydligt för dig.
Nu heter det en samlad klinisk läkardiagnos, varav den hamnar under medicinsk utredning.

Mer nytta för PEth test lär han inte ha än just för transportstyrelsen.

Och var ser du det nånstans ?

Det ska krävas mycket för att få en alkoholberoende diagnos. Det är folk som dricker varje dag ju.

Sen var det för sjukskrivningen inte för något körkort detta gällde.
Citera
2026-05-18, 19:09
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Har jag lobats på ett halvår? Varför sitter du och ljuger ?

Läs tråden själv och sluta ljug. ”Ej drogtestats” de har jag gjort flertalet gånger och de har varit negativt.

En viktigare fråga är, varför ljuger du, ditt lilla äckel?

(FB) Vitvarumontör eller truckförare?

Här har du fått två jobberbjudanden, september förra året.

(FB) Gäller ett svenskt truckkort utomlands?

Här ska du söka jobb som truckförare utomlands med ditt svenska truckkort

(FB) Får man köra elsparkcykel berusad?

Här undrar du om du får köra elspark berusad, du som inte har problem med spriten men som tydligen super så ofta så det här ens är aktuellt att fråga.

(FB) Får Kronofogden utmäta skadestånd?

Och här blir det extra kul, när du har pågående löneutmätning hos KF, trots att du varit sjukskriven i åtta år.

Lägg ner ditt trollande, din skuldsatta pissalkis.
Citera
2026-05-18, 19:10
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Så alla invandrare är kriminella menar du också?

Bara för folk med BPD är duktiga på manipulera betyder de ju inte att jag är det? Du drar alla över en kam.

Jag har inte gett en ordentlig förklaring varför dom kräver det utav mig men nu ska jag ge dig en.

Min läkare har i flertalet månader frågat efter mina alkoholvanor och då har jag sakt att jag ”dricker vid festtillfälle och med kompisar”

Därav hen ville alkoholtesta mig.

Läkaren har varit allmän dryg och hittat på andra grejer därav jag gör en ”stor” grej utav det.

Och nej jag har inte lämnat något blodprov, förutom på akutpsykiatrin där jag blåst 0.00 eller lämnat negativa drogtest.

Var lite streetsmart nu. Tagga ner på drickandet i ett halvår, gå och pissa, så att du behåller dina bidrag. Du kan säkert tjata till dig extra benzo av din läkare för att dämpa abstinensen, med din utmärkta manipulationsförmåga.

Och under tiden så tycker jag att du kan glädja dig åt att vi inte längre ägnar oss åt häxbränningar.

Senast redigerad av busy-signal 2026-05-18 kl. 19:55.
Citera
2026-05-18, 19:10
Medlem
Citat:
Och var ser du det nånstans ?

Det ska krävas mycket för att få en alkoholberoende diagnos. Det är folk som dricker varje dag ju.
Man utgår från din sjukdom, om alkoholen försämrar ditt tillstånd trots läkarvård o medicinering kan läkaren kräva detta, det är även vad du nu upplever.

Gör det enkelt, varför tror du läkaren berätta vi ska ta PEth tester på dig, det kommer ta några månader, dvs han vill se om det utgör en föränding för din hälsa, kan du inte sluta dricka anses det vara ett problem, samt man ser som sagt 4 veckor bak i tiden.

Tar du sedan Lin Gustavsson, hon i som torska via PEth, hon fick ingen upprättelse, hon fick göra vanliga tester i flera månader för att återfå körkortet.
Citera
2026-05-18, 19:11
Medlem
Lite krav krävs det av läkare för att bli sjukskriven. Har du inget att dölja är det väl bara att lämna prov. Då får läkaren se hur fel hon hade. Eftersom du ogillar läkaren skulle jag se det som en vinst "rätt åt läkaren som har så fel".
Citera
2026-05-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
En viktigare fråga är, varför ljuger du, ditt lilla äckel?

(FB) Vitvarumontör eller truckförare?

Här har du fått två jobberbjudanden, september förra året.

(FB) Gäller ett svenskt truckkort utomlands?

Här ska du söka jobb som truckförare utomlands med ditt svenska truckkort

(FB) Får man köra elsparkcykel berusad?

Här undrar du om du får köra elspark berusad, du som inte har problem med spriten men som tydligen super så ofta så det här ens är aktuellt att fråga.

(FB) Får Kronofogden utmäta skadestånd?

Och här blir det extra kul, när du har pågående löneutmätning hos KF, trots att du varit sjukskriven i åtta år.

Lägg ner ditt trollande, din skuldsatta pissalkis.

Glömde du lägga till den viktigaste tråden av dom alla ? När jag satt oskyldigt häktad och fick skadestånd?

Jag har sökt jobb ja och det får man lov och göra när man är under sjukskrivning ditt jävla troll eller det har du inte koll på ? dom gick tyvärr vidare med andra kandidater.
Citera
2026-05-18, 19:15
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Glömde du lägga till den viktigaste tråden av dom alla ? När jag satt oskyldigt häktad och fick skadestånd?

Jag har sökt jobb ja och det får man lov och göra när man är under sjukskrivning ditt jävla troll och dom gick tyvärr vidare med andra kandidater.

"Oskyldigt" häktad, jo men tjena.

Du är ett skuldsatt, nedsupet lowlife på försörjningsstöd som konstant hamnar i trubbel för att du driver runt påtänd och begår brott.

Och nu har verkligheten kommit ikapp, underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in