• 1
  • 2
2025-05-19, 13:38
Medlem
Hej! Ska få skadestånd för jag låg inspärrad oskyldig.

Har nämligen skulder hos KF och nu undrar jag om dom kommer utmäta mitt skadestånd eller går de till mig ?

Har pågående löneutmätning hos dom.

Hittar inget vettigt svar på nätet.
Citera
2025-05-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58

Har nämligen skulder hos KF och nu undrar jag om dom kommer utmäta mitt skadestånd eller går de till mig ?

Läs utsökningsbalken, 5e kapitlet paragraf 7

Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får inte utmätas
Citera
2025-05-19, 13:43
Medlem
sebastian66s avatar
Ring fogden som anonym det kostar ett enda samtal.
Här kommer du mest troligen få olika svar så du blir mer förvirrad.
Ingen på KFM kommer att kolla upp vem som skulle kunna tänkas få skadestånd i framtiden.
Ring: 0771-73 73 00.
Citera
2025-05-19, 13:44
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Varför inte ringa kronofogden o fråga?
Citera
2025-05-19, 13:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Läs utsökningsbalken, 5e kapitlet paragraf 7

Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får inte utmätas
Hur blir det om TS köper t ex en bil för skadeståndspengarna? Då borde väl bilen kunna utmätas?
Citera
2025-05-19, 13:47
Medlem
Citat:

En vän sa att han inte kunde få utmätning eller skuldsanering på skadestånd som han skulle ha betalat som hamnat på kronofogden.

Men skulle säkert tro att dom går med på att ta ditt skadestånd.
Citera
2025-05-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hur blir det om TS köper t ex en bil för skadeståndspengarna? Då borde väl bilen kunna utmätas?

Bra fråga

När skadeståndet har betalats ut får det som hålls avskilt inte utmätas, om skadeståndet ska tillgodose ett kvarstående försörjningsbehov eller, i annat fall, om mindre än två år har gått från utbetalningen.

Är bilköpet att räkna som fortfarande avskilt om man kan härleda köpet till skadeståndspengarna?
Citera
2025-05-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Bra fråga

När skadeståndet har betalats ut får det som hålls avskilt inte utmätas, om skadeståndet ska tillgodose ett kvarstående försörjningsbehov eller, i annat fall, om mindre än två år har gått från utbetalningen.

Är bilköpet att räkna som fortfarande avskilt om man kan härleda köpet till skadeståndspengarna?

Så med andra ord går de till mig ? Jag ska slänga in en slant till dom ändå o se till o lösa lite på mitt skuldsaldo.
Citera
2025-05-19, 14:16
Medlem
Enligt 5 kap 7 § 3 st UB då gäller 1 och 2 st (som redogjort för av övriga skribenter) inte vid ersättning enligt 2-4 §§ lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder om utmätningsfordringen avser skadestånd på grund av brott . Så har du skulder som gäller skadestånd och ska få ersättning för att du suttit felaktigt frihetsberövad går det numera till att betala dina skadestånd.

Citat:

Citera
2025-05-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Enligt 5 kap 7 § 3 st UB då gäller 1 och 2 st (som redogjort för av övriga skribenter) inte vid ersättning enligt 2-4 §§ lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder om utmätningsfordringen avser skadestånd på grund av brott . Så har du skulder som gäller skadestånd och ska få ersättning för att du suttit felaktigt frihetsberövad går det numera till att betala dina skadestånd.

Nej jag har inga skadestånd hos Kronofogden som ska betalas utan enbart privata skulder. Som jag har en pågående löneutmätning för.
Citera
2025-05-19, 14:28
Medlem
profanity101s avatar
Nej
Citera
2025-05-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Hittade ett rättsfall

https://lagen.nu/dom/nja/2018s966

HD satte ner foten och kom fram till att det var fel av KFM att utmäta motoryckeln som var köpt för skadeståndspengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in