2026-05-18, 16:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vem köper dippen?
Framtida bagholders.
OBS det är ingen dipp när aktien handlas till ett PE nära 400.
Citera
2026-05-18, 18:58
Medlem
otellos avatar
Jäklar vad det kommer bli fart neråt när AI-bubblan äntligen spricker.
Citera
2026-05-18, 19:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello

Kan bli extra hårt för troligtvis kommer både Spacex och Tesla falla tillsammans.

Borde inte nån förresten inte skapa en Spacex tråd nu när den gör sin debut i Juni på Nasdaq?
Citera
2026-05-18, 20:21
Medlem
raskenss avatar
Mycket informativ video om turerna kring Cybertruck:

https://youtu.be/2q-ELMktkgY
Citera
2026-05-18, 20:34
Medlem
Citat:

När kommer det ske, kan du ange när man ska blanka?
Citera
2026-05-18, 21:16
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
När kommer det ske, kan du ange när man ska blanka?
Oklart, men det brukar generellt vara en god idé att blanka krympande bolag med ett PE nära 400.
Citera
2026-05-18, 21:20
Medlem
otellos avatar
Teslas drogberoende CEO förlorade precis sin kamp mot OpenAI. Så kan det gå.

https://finance.yahoo.com/news/elon-musk-loses-court-battle-against-openai-175338472.html
Citera
2026-05-18, 21:21
Medlem
Citat:
Oklart, men det brukar generellt vara en god idé att blanka krympande bolag med ett PE nära 400.

Jag ser fram emot att du säger till exakt när man ska blanka och sedan gå ur blankningen. Skriv varje gång du gör detta så hakar vi andra på!
Citera
2026-05-18, 21:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Jag ser fram emot att du säger till exakt när man ska blanka och sedan gå ur blankningen. Skriv varje gång du gör detta så hakar vi andra på!
Jag gjorde precis det. Det torde vara en god idé att blanka Tessler asap då aktien är groteskt övervärderad. Eller sitter du på annan/hemlig info?
Citera
2026-05-18, 21:52
Medlem
Citat:
Jag gjorde precis det. Det torde vara en god idé att blanka Tessler asap då aktien är groteskt övervärderad. Eller sitter du på annan/hemlig info?

Okej, då rekommenderade du en blankning nyss på kurs 408 kr.
Säg till när jag ska gå ur den blankningen!
Citera
2026-05-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Inte ens affären krymper längre med 16% omsättningsökning per Q1. Ni gissar bara att Tesla kommer att krympa. Om Tesla börjar göra det så syns det i eget kapital.
Jag har inte yttrat någon gissning om varken det ena eller det andra hållet. Fakta är dock att årsomsättningen har stått still sedan 2022 och resultatet har sjunkit ordentligt under samma period.

Det är felaktigt att hävda att eget kapital är direkt kopplat till tillväxt och att de två alltid rör sig åt samma håll, det finns ingen sådan automatik och de kan likväl röra sig åt helt motsatta håll. Eget kapital kommer öka så länge resultatet håller sig över nollan och överskottet inte delas ut till ägarna. Oavsett om bolaget är i tillväxt eller stagnation.
Citera
2026-05-19, 08:19
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Jag har inte yttrat någon gissning om varken det ena eller det andra hållet. Fakta är dock att årsomsättningen har stått still sedan 2022 och resultatet har sjunkit ordentligt under samma period.

Det är felaktigt att hävda att eget kapital är direkt kopplat till tillväxt och att de två alltid rör sig åt samma håll, det finns ingen sådan automatik och de kan likväl röra sig åt helt motsatta håll. Eget kapital kommer öka så länge resultatet håller sig över nollan och överskottet inte delas ut till ägarna. Oavsett om bolaget är i tillväxt eller stagnation.
Jag antar att du håller med otello eftersom du gav svar? Att svacka i affären ska leda till att Tesla krymper är en gissning idag.

Det som är felaktigt är att säga att bolaget Tesla som kontinuerligt ökar EK krymper. Ett krympande bolag minskar EK, typ Electrolux för att ta ett exempel.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-19 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in