2026-05-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att detta mordet haft ett sexuellt motiv är mycket möjligt. Men vi får komma ihåg att det aldrig funnits några formella misstankar om våldtäkt eller liknande. Gällande gravfridsbrottet (inte "griftefridsbrott" som du säger) så avser ju det styckning och ingenting annat. Så något sexualbrott ur den bemärkelsen har det aldrig varit tal om.

Jag läste nu att griftefrid bytt namn till gravfridsbrott:

”– Den 1 juli 2022 infördes grovt gravfridsbrott. Brottet ändrade också namn från brott mot griftefrid till gravfridsbrott. Ändringen innebar även att försök till gravfridsbrott samt förberedelse, försök och stämpling till grovt gravfridsbrott kriminaliserades.”

” Straffskalan för grovt gravfridsbrott är (….)högst fyra år. ”

Det borde höjas.

Ja det bör vara sexuellt motiv, varför annars välja ett offer efter könstillhörighet?

Att utföra sexuella handlingar med en död kropp, borde ses som våldtäkt och inte bara klumpas ihop i straffet för grovt gravfridsbrott.

Och om han gjorde någon sexuell handling mot hennes nydöda kropp så bör det jämställas med att begå sexualbrott mot en levande.
Citera
2026-05-18, 14:35
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy

”– Den 1 juli 2022 infördes grovt gravfridsbrott. Brottet ändrade också namn från brott mot griftefrid till gravfridsbrott. Ändringen innebar även att försök till gravfridsbrott samt förberedelse, försök och stämpling till grovt gravfridsbrott kriminaliserades.”

Det borde höjas.

Ja det bör vara sexuellt motiv, varför annars välja ett offer efter könstillhörighet?

Att utföra sexuella handlingar med en död kropp, borde ses som våldtäkt och inte bara klumpas ihop i straffet för grovt gravfridsbrott.

Och om han gjorde någon sexuell handling mot hennes nydöda kropp så bör det jämställas med att begå sexualbrott mot en levande.
Det ingick i hans ”mordplaner” som hittades nedskrivet på en lapp: offret skulle vara kvinna + en beskrivning hur hon skulle se ut.

Kan vara så enkelt att han gått efter Missing white woman syndrome.

Vi alla minns bl.a Elin Krantz, Lisa Holm & Wilma Andersson + deras förövare. Nu även My.
Citera
2026-05-18, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det borde höjas.

Idag sker lagändringar alltför snabbt och utan hänsyn till vad experter och utredningar visar. Vi har haft ett tryggt och väl genomarbetat rättssystem, ena rättstat som man kunnat vara stolt över och känna sig trygg i. Jag är väldigt skeptisk till mång av de nya lagändringarna, som jag inte känner överensstämmer med min rättsuppfattning och jag känner att hela rättssytemet börjar kännas vara i fara.

Men lagar behöver precis som allt annat hela tiden förändras, eftersom samhället och den allmänna rättsuppfattningen ständigt förändras.

Så sent som 2022 skärpes straffet för gravfridsbrott, från max två åt till max 4 år. Det är väldigt bra tycker jag, då gravfridsbrott som t ex styckning, ofta är avsett att förvåra utredning och fynd av kropp, dvs försök att komma undan med mord.

Med tanke på att straff för mord är avsevärt längre, är det ju gynnsamt för mördaren att komma undan straff för mord, ibland kanske inte ens kopplingen till ett försvinnande som är mord kan göras.

Därför kan jag tycka att 4 år för ett grovt gravfridbrott som styckning t ex, är oproportioneligt lågt. Dessutom innebär det för de flesta anhöriga ett stort trauma att kroppen skändats på ett sådant grovt sätt. Och ja, eventuellt sexuellt utnyttjande av en död anhörig, vilka spår sätter inte det i anhörigas själar...Det kan dock vara svårt att dra gränser för olika typ av skändningar av en död.

T ex tänker jag på att gärningsmän kan ha bränt kroppen, ibland till oigenkänlighet.

Med tanke på att syftet med gravfridsbrott vanligen är att komma undan mordet, anser även jag i detta fall att fyra år är alltför lågt. Det förhindrar ingen mördare att försöka.
Citera
2026-05-18, 20:23
Medlem
Citat:

Nu tror jag iofs också att det handlar om ett sexuellt motiv men annars så handlar det nog om att öka på sina chanser att lyckas rent fysiskt. Stor skillnad på att attackera och släpa något som skiljer x antal kilo i vikt.
Citera
2026-05-19, 08:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Begäran om förlängd åtalstid till den 16 juni nu.

Citat:
– Vidare ska fortsatta förhör med den misstänkte hållas. Slutligt obduktionsbesked har redovisats och har stärkt bevisläget, men närmare detaljer om innehållet kan inte lämnas bl.a. eftersom den misstänkte ska höras mot slutsatserna i protokollet. Utredningen beräknas att vara klar efter sommaren, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1466684
Citera
2026-05-19, 08:30
Medlem
Bevisläget har nu stärkts enligt Expressen

Slutligt obduktionsbesked har redovisats och har stärkt bevisläget, men närmare detaljer om innehållet kan inte lämnas bl.a. eftersom den misstänkte ska höras mot slutsatserna i protokollet,

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=d9b2819a-3c08-4d59-8f64-797992078904
Citera
2026-05-19, 09:26
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Sexuellt syfte som övergår i dödligt våld: Det primära motivet är ofta att förövaren vill begå en våldtäkt eller ett sexuellt övergrepp. Mordet sker sedan för att dölja brottet, för att offret gör motstånd, eller för att gärningsmannen förlorar kontrollen och drabbas av panik i situationen. Våldet blir i dessa fall instrumentellt.
Kollererar med min tes, vilket är att mordet på My var ett nödvändigt ont då det outrgrundliga målet låg bortom en styckad kropp.

Grovt uppdelat i 3 delar
1) Mordet. Sekundärt.
2) Styckningen. Instrumentellt.
3) Det primära målet vilket var att få nekrofil tillgång till dom genitala delarna vilket jag svårt komma förbi har sin upprinnelse i en apart sexuell koppling till den alkholiserade modern - misstänker jag.
Senast redigerad av Taggad 2026-05-19 kl. 10:23.
Citera
2026-05-19, 09:35
Medlem
Taggads avatar
Åklagaren till orda:
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 16 juni kl. 11.

– Vi inväntar bland annat svar på en större mängd tekniska undersökningar och sammanställning av utredningsmaterial. Vidare ska fortsatta förhör med den misstänkte hållas. Slutligt obduktionsbesked har redovisats och har stärkt bevisläget, men närmare detaljer om innehållet kan inte lämnas bl.a. eftersom den misstänkte ska höras mot slutsatserna i protokollet. Utredningen beräknas att vara klar efter sommaren, säger senior åklagare Markus Hankkio, som leder förundersökningen.

Målnummer i Södertälje tingsrätt: B 4467-25.

Åklagaren har ingen mer information att lämna för närvarande och är inte tillgänglig för media.
https://via.tt.se/pressmeddelande/4386684/uppdatering-i-arende-om-mord-mm-i-ronninge-salems-kommun?lang=sv&publisherId=3235540
Senast redigerad av Taggad 2026-05-19 kl. 09:49.
Citera
2026-05-19, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Nu får man ju hoppas på att det slutgiltiga obduktionsresultatet entydigt visar på mord som dödsorsak (eftersom olycka enligt mig är uteslutet).

Vore olyckligt om M*y faktiskt har blivit genskjuten av bilen, som orsakat allvarliga och dödliga skador, och att strypning inte är dödsorsaken t ex. Skallskada som kan ha uppstått när hon fallit till marken, kan ju vara svår att bevisa är mord.
Citera
2026-05-19, 11:52
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det ingick i hans ”mordplaner” som hittades nedskrivet på en lapp: offret skulle vara kvinna + en beskrivning hur hon skulle se ut.

Kan vara så enkelt att han gått efter Missing white woman syndrome.

Vi alla minns bl.a Elin Krantz, Lisa Holm & Wilma Andersson + deras förövare. Nu även My.
Har det framgått att det stod hur hon skulle se ut? annat än "kvinna" ?

Igår och i morse satt jag och lyssnade igenom Rättegångspoddens 4 avsnitt av "Fallet Wilma".

Det fick mig att åter igen tänka på Robin och att namnvalet omöjligt är en slump.

Ditt inlägg fick mig att tänka på ett inlägg jag gjorde i Dec ( (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26) ) om likheten mellan Wilma och My och där jag gjorde en bildlänk med bådas foto bredvid varandra. : https://imgur.com/a/06VOmzK

Kanske det var meningen att det tilltänkta offret ska ha så många likheter som möjligt med just Wilma.

När infon om hans "lista" kom ut spekulerade några lite kring varför han varit tvungen att skriva ner "kvinna" då det borde varit lätt att komma ihåg utan lista så att säga om det nu var en kvinna han ville ha.
Själv spekulerade jag lite i att det kanske var en "önskelista" ihop med en handlingsplan.

Men om det framgått att det även fanns beskrivning hur kvinnan ska se ut så är det fullt möjligt att han skrev ner det för att få med alla, och komma ihåg, liknelser med just Wilma.

Skulle det stämma kommer ju frågan om och hur länge han varit ute och spanat efter det rätta offret ihop med det rätta tillfället.

Kan möjligheten finnas att han sett My på sociala medier, alternativt i Rönninge området tidigare och hållit span på just henne?
Kanske vetat att hon var ute och festade och suttit och väntat i timmar på att hon äntligen skulle ta sig hem?

Det låter lite för osannolikt för att jag ska tro på det men inget skulle förvåna mig när det kommer till Robin.
Mest troligt är det en slump att det blev just My och att det blonda håret räckte för att kvala in sig på hans nedskrivna "lista".

Ska bli intressant att se när FUP kommer om det kommer finnas "Wilmakopplingar" i han sökningar.
Citera
2026-05-19, 14:03
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Igår och i morse satt jag och lyssnade igenom Rättegångspoddens 4 avsnitt av "Fallet Wilma".

Det fick mig att åter igen tänka på Robin och att namnvalet omöjligt är en slump.

Ditt inlägg fick mig att tänka på ett inlägg jag gjorde i Dec ( (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26) ) om likheten mellan Wilma och My och där jag gjorde en bildlänk med bådas foto bredvid varandra. : https://imgur.com/a/06VOmzK

Kanske det var meningen att det tilltänkta offret ska ha så många likheter som möjligt med just Wilma.

När infon om hans "lista" kom ut spekulerade några lite kring varför han varit tvungen att skriva ner "kvinna" då det borde varit lätt att komma ihåg utan lista så att säga om det nu var en kvinna han ville ha.
Själv spekulerade jag lite i att det kanske var en "önskelista" ihop med en handlingsplan.

Men om det framgått att det även fanns beskrivning hur kvinnan ska se ut så är det fullt möjligt att han skrev ner det för att få med alla, och komma ihåg, liknelser med just Wilma.

Skulle det stämma kommer ju frågan om och hur länge han varit ute och spanat efter det rätta offret ihop med det rätta tillfället.

Kan möjligheten finnas att han sett My på sociala medier, alternativt i Rönninge området tidigare och hållit span på just henne?
Kanske vetat att hon var ute och festade och suttit och väntat i timmar på att hon äntligen skulle ta sig hem?

Det låter lite för osannolikt för att jag ska tro på det men inget skulle förvåna mig när det kommer till Robin.
Mest troligt är det en slump att det blev just My och att det blonda håret räckte för att kvala in sig på hans nedskrivna "lista".

Ska bli intressant att se när FUP kommer om det kommer finnas "Wilmakopplingar" i han sökningar.
Intressant! Det skulle kunna förklara det smärsamt skavande skiftet i pedofil åtrå av offer i 10-årsåldern till en ung kvinna i 26- årsåldern. Kan det oförklarliga växelbytet väckts av sin namnes Wilmas makabra öde samt att Nekrofilin trumfat Pedofilin?
Senast redigerad av Taggad 2026-05-19 kl. 14:11.
Citera
2026-05-19, 14:36
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Jag minns när artikeln publicerades men ingen hann citera innan den låstes. Kanske ngn i tråden har Aftonbladet plus & kan citera?
Det står om detta (kvinna & hur hon ska se ut) i följande inlägg (#20696):
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26) & sedan är det några andra inlägg efter det om att det skulle ske långt bort, han var i annat område & letade offer först osv.

Namnet är givetvis ingen slump. Men jag tror inte han letade efter ngn som var lik Wilma el. var besatt av henne på ngt sätt.
Jag tror mer det har att göra med att han vill orsaka smärta, lidande, få uppmärksamhet etc.
Han vet precis vad han gör. Det känns ganska tydligt.

Har man ingen stabil identitet finns det heller inga statiska preferenser. Därför går det inte att säga att han föredrar ditt el. datt - det är föränderligt precis som hans skepnader.

Jag roade mig med att läsa statistik över styckmord men det är svårt att applicera här & det är inte jättemånga fall där förövare & offer är obekanta + att det inte sker hemma hos ngn av dem.
Det är inte omöjligt att han stalkat My & sedan attackerat - även om jag inte tror att så är fallet.

Intressant är att han tidigare varit väldigt mån om att dölja samtalsloggar, meddelanden etc men inte gjort ngn större ansträngning att gömma undan mordplaner el. barnporr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in