2026-05-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
”oftast finns det något slags bevis att dom hade sex”

Vad är det för bevis? Eftersom det oftast finns kan du säkert nämna det och ge exempel i domar. Du måste hjälpa oss som inte har en aning.
Sperma, dna, sms, vittnen, grannar, osv. Sen är ingenting ett bevis i sig som ett filmklipp. Hon kan ju faktiskt ha tagit sperman och tryckt upp i fittan själv osv. Allt hänger på hur han säger sin version på förhöret och om det får stöd eller inte. Den som har den bästa versionen vinner. Det är svensk domstol vi pratar om, inte rättvisa.
Citera
2026-05-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Sperma, dna, sms, vittnen, grannar, osv. Sen är ingenting ett bevis i sig som ett filmklipp. Hon kan ju faktiskt ha tagit sperman och tryckt upp i fittan själv osv. Allt hänger på hur han säger sin version på förhöret och om det får stöd eller inte. Den som har den bästa versionen vinner. Det är svensk domstol vi pratar om, inte rättvisa.
Men i den här tråden talar vi enbart om när vittnesmål ligger till grund för domen. Du räknar upp fysiska bevis och annan stödbevisning.
Citera
2026-05-18, 09:55
Medlem
Citat:
Men i den här tråden talar vi enbart om när vittnesmål ligger till grund för domen. Du räknar upp fysiska bevis och annan stödbevisning.
Jag skrev i ett inlägg innan att helt ord mot ord är svårt , oftast finns det "teknisk bevisning" som egentligen inte betyder ett skit. Men det presenterar dom inte innan förhöret, utan dom låter dig prata först. Då tänker folk snabbt

"lika bra neka att jag ens sett människan , så det inte blir någon jävla röra av det här"

Det var ju trots allt en månad sen och man minns knappt eftersom man var full. Så typ halvvägs in i förhöret:
"Vi har hittat dna på hennes trosor"
Eller nåt sånt.

Om ni tycker att endast ord mot ord domar e orättvisa, då ska ni veta hur många ord mot ord + svag "teknisk bevisning" domar som finns.
Citera
2026-05-18, 10:13
Medlem
Citat:
Jag skrev i ett inlägg innan att helt ord mot ord är svårt , oftast finns det "teknisk bevisning" som egentligen inte betyder ett skit. Men det presenterar dom inte innan förhöret, utan dom låter dig prata först. Då tänker folk snabbt

"lika bra neka att jag ens sett människan , så det inte blir någon jävla röra av det här"

Det var ju trots allt en månad sen och man minns knappt eftersom man var full. Så typ halvvägs in i förhöret:
Eller nåt sånt.

Om ni tycker att endast ord mot ord domar e orättvisa, då ska ni veta hur många ord mot ord + svag "teknisk bevisning" domar som finns.
Några inlägg i den här tråden pekar på Brås undersökning som visar att det finns hundratals domar som enbart bygger på vittnesmål, direkta eller indirekta.
Citera
2026-05-18, 11:02
Medlem
Citat:
Några inlägg i den här tråden pekar på Brås undersökning som visar att det finns hundratals domar som enbart bygger på vittnesmål, direkta eller indirekta.
Välkommen till Sverige , landet med en 10 miljoner gruppvåldtäksmän och kriminella gangsters, beroende på hur man räknar alltså...

Alla ska leva i skräck för staten. Så är det när man vill ha diktatur.
Citera
2026-05-18, 12:37
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Ja? Många, efter samtyckeslagen definitivt.
Den där smsdomen som exempel för ett tag sedan, där vart det fällande dom byggt på ord fast smsen visade på samtycke

Kan du ge någon mer info så man kan hitta tråden på flashback?
Citera
2026-05-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Kan du ge någon mer info så man kan hitta tråden på flashback?
Här har du en tex

https://www.nj.se/nyheter/hd-friar-fran-oaktsam-valdtakt-en-markligt-kortfattad-dom

Sök på "oaktsam våldtäkt" det är alltså helt vanligt sex men du "borde insett att hon inte ville"
Citera
2026-05-18, 13:13
Medlem
Citat:
Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka.

Så med andra ord kan du inte påvisa någon av alla dessa fällande domar enbart på ord mot ord du påstår existera i överföld.
Citera
2026-05-18, 13:15
Medlem
Citat:

Eller nåt sånt.

Både i Sverige och i många andra länder (även USA) är normalregeln att bevisning måste ha presenterats för den åtalade och hans försvarsteam innan rättegången inleds, i samband med att man går igenom förundersökningen.

Det är inte som i tv-deckare, där åklagaren plötsligt under rättegången kan kasta in ny och tidigare helt okänd bevisning mitt under/strax efter ett vittnesförhör och skapa ett "Gotcha! moment". Det finns såklart undantag (t ex de återskapade sms'en under Knutbyrättegången, som innebar ny bevisning) men det är mycket mer sällsynt än folk ofta tror.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-05-18 kl. 13:28.
Citera
2026-05-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Aber skrev ju följande: "Som står i studien som diseuse länkade till på sida s102 så är det en tredjedel alltså ca 100st fällande domar per år som grundar sig på bevisbörda på nivå 3. Alltså ingen bevisning mer än ord mot ord + stödbevisning i meningen att målsäganden har berättat för någon annan som kan vittna om berättelsen."

Det var väl det som eftersöktes i trådstarten?

Nja, nästan. Men som sagt rapporten visar på nivå 3. Det förändar inte det faktum att ingen så vitt jag sett lyckats skaka fram en endaste en av dessa domar.
Citera
2026-05-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nja, nästan. Men som sagt rapporten visar på nivå 3. Det förändar inte det faktum att ingen så vitt jag sett lyckats skaka fram en endaste en av dessa domar.

Problemet är ju att även om man visar dig en dom som bygger på målsägandes ord så kommer du ändå säga.

"Men du ser det var inte bara målsägandes ord! För målsäganden sa det till flera personer också som vittnar om det!"

Som att något blir en sanning för att jag berättar det för alla mina vänner på ett detaljerat och levande sätt? Enda som krävs är planering. Och enbart för att jag berättar en historia på ett robotaktigt sätt helt utan känslor och utan detaljer så betyder det inte att den är falsk. Det kan bara betyda att jag är usel rent verbalt. Då blir jag mindre trovärdig enbart pga det.

Tänk då om man behöver en tolk, det ger ju ett uselt intryck bara det.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-18 kl. 13:51.
Citera
2026-05-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Så med andra ord kan du inte påvisa någon av alla dessa fällande domar enbart på ord mot ord du påstår existera i överföld.
Inte så att du blir nöjd, nej. Det var det talesättet skulle illustrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in