2026-05-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Fortfarande ingen som lyckats påvisa en sådan dom. BRÅs rapport påstår inte att någon blir dömd enbart på kriterierna som nämnts. Den nämner olika nivåer av bevisning.

Jag har även läst din gurus inlägg. Även i det inlägget så påtalar han/hon att det finns övrig stödbevisning i fallet som han/hon avfärdar. Det vill säga, skribentens åsikt.

Aber skrev ju följande: "Som står i studien som diseuse länkade till på sida s102 så är det en tredjedel alltså ca 100st fällande domar per år som grundar sig på bevisbörda på nivå 3. Alltså ingen bevisning mer än ord mot ord + stödbevisning i meningen att målsäganden har berättat för någon annan som kan vittna om berättelsen."

Det var väl det som eftersöktes i trådstarten?
Citera
2026-05-17, 22:48
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Rent generellt så gäller väl ord mot ord alla våldtäkter utom för de "riktiga" våldtäkterna alltså överfallsvåldtäkter a'la hagamannen eller örebromannen.
Det är nog väldigt få våldtäktsanklagade som erkänner att de har våldtagit sitt offer.

(FB) Lundastudent döms till tre års fängelse för våldtäkt
Ord mot ord.

(FB) Chalmerist ville sova över, dömd för våldtäkt i tingsrätt, friad i hovrätt (jan, 2024)
Ord mot ord

Chalmeristen blev friad i hovrätten enligt rubriken.

Lundastudenten finns det inte ens någon dom eller målnummer att hitta?
Citera
2026-05-17, 22:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag har läst flera inlägg på Flashback där det påstås att personer i Sverige dömts för våldtäkt med endast bevisning baserad på målsägandens berättelse, samt att exempelvis några väninnor bekräftar att de hört målsäganden berätta att hon blivit våldtagen, varit uppriven, mått dåligt etc.

Existerar dessa domar på riktigt? Kan någon i så fall lägga upp en sådan dom här i tråden? Gärna från hovrätten eftersom tingsrättsdomar sällan är slutgiltiga.

Jag tycker det är intressant att läsa domar och skulle därför vilja läsa någon sådan och få göra min egen bedömning huruvida domarna känns säkra eller ej.
I princip alla fällande våldtäktsdomar ser ut så idag. Hur skulle de annars se ut menar du? Det krävs inget våld eller liknande, så det enda bevis man kan fokusera på är ju vad tjejen säger efteråt.
Citera
2026-05-17, 22:57
Medlem
Den där Chalmersstudenten som blev dömd för våldtäkt av Tingsrätten (har för mig att Hovrätten friade honom dock) för att ha "våldtagit" en kvinna som uppenbart bara anmälde honom för att hon hade varit otrogen mot sin pojkvän blev det enbart för att hon bölade om det till sin kompis efteråt.

Han fick 3 års fängelse av
Tingsrätten och skulle minsann betala ludret över 200k i skadestånd.
Citera
2026-05-17, 23:01
Medlem
Citat:
Chalmeristen blev friad i hovrätten enligt rubriken.

Lundastudenten finns det inte ens någon dom eller målnummer att hitta?

Han blev ju fortfarande dömd av tomtarna i Tingsrätten, och jag förmodar att han fick sitta häktad ett bra tag med all psykisk påfrestning det innebär. Undrar hur det gick med hans studier.
Citera
2026-05-17, 23:12
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Han blev ju fortfarande dömd av tomtarna i Tingsrätten, och jag förmodar att han fick sitta häktad ett bra tag med all psykisk påfrestning det innebär. Undrar hur det gick med hans studier.

Majoriteten är ju nämndemän som sitter där. Det är ju folk som du och jag, så de kan ju bara gå på känsla etc. och behöver inte ens ha någon utbildning gällande juridik.
Citera
2026-05-18, 00:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Det är helt riktigt.

Om man medger faktiska omständigheter (vi hade sex) är man körd. Det gäller att neka sex överhuvudtaget om man ska ha en chans. Även den som lever i ett fast förhållande kan råka riktigt illa ut idag på grund av hämnd för något, exempelvis otrohet. Där är det förstås svårt att hävda att man inte har haft sex. Att kvinnor inte skulle ljuga är en myt. Alla män har idag sex på egen risk. Men den ska heller inte överdrivas.
Tvärtom. Det är just det misstaget de flesta gör. Dom vet att det inte är sant och vill inte ens veta av frågan och säger nåt i stil med:
"henne skulle jag aldrig ens knulla om jag fick betalt" men oftast finns det något slags bevis att dom hade sex. Då har killen redan gjort bort sig, så då tänker han om han ska fortsätta ljuga ihop nåt för annars framstår han som lögnare, eller berätta exakt hur det var, men då har han ju redan ljugit en gång, osv.

Det är riktigt knepigt i såna lägen, och som sagt, man behöver inte vara skyldig.

Finns också många tjejer som tror att det funkar som i usa att man kan dra tillbaka anmälan. Vet flera stycken som kanske han knuffats lite med sin kille sen springer iväg och gråter och vill hämnas och ringer polisen och säger att hon blev attackerad osv. Sen tror hon att det ska lära han en läxa och att hon kan dra tillbaka anmälan sen. Så funkar det inte i Sverige. Sen så kommer någon sinnessjuk åklagare som gör saken 1000 ggr värre och rubricerar det som mordförsök och grejer.

Alltså ni som inte har koll på svenskt rättsystem har ingen jävla aning vilken lekstuga det är. Sinnessjukt.
Citera
2026-05-18, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktenspelotobak
Tvärtom. Det är just det misstaget de flesta gör. Dom vet att det inte är sant och vill inte ens veta av frågan och säger nåt i stil med:
"henne skulle jag aldrig ens knulla om jag fick betalt" men oftast finns det något slags bevis att dom hade sex. Då har killen redan gjort bort sig, så då tänker han om han ska fortsätta ljuga ihop nåt för annars framstår han som lögnare, eller berätta exakt hur det var, men då har han ju redan ljugit en gång, osv.

Det är riktigt knepigt i såna lägen, och som sagt, man behöver inte vara skyldig.

Finns också många tjejer som tror att det funkar som i usa att man kan dra tillbaka anmälan. Vet flera stycken som kanske han knuffats lite med sin kille sen springer iväg och gråter och vill hämnas och ringer polisen och säger att hon blev attackerad osv. Sen tror hon att det ska lära han en läxa och att hon kan dra tillbaka anmälan sen. Så funkar det inte i Sverige. Sen så kommer någon sinnessjuk åklagare som gör saken 1000 ggr värre och rubricerar det som mordförsök och grejer.

Alltså ni som inte har koll på svenskt rättsystem har ingen jävla aning vilken lekstuga det är. Sinnessjukt.

Det är galet, ja. Man tycker ju att det borde vara bevisat att våldtäkt ägt rum om man ska döma någon till ansvar.

Att det bevisats att den anklagde ljugit är inte bevis för att våldtäkt ägt rum, ändå är detta till last. Det är nog snarare inte helt ovanligt att man ljuger för att man är i full chock och panik över att man kanske kommer dömas till fängelse.

Även om sex då skett med samtycke och kvinnan ljuger om våldtäkt kanske man säger att man inte haft sex överhuvudtaget i ett desperat sätt att försöka rädda sig själv och i chocken och paniken av att bli falskt anklagad.

Det ska finnas bevis för att våldtäkt skett för att döma någon för våldtäkt, inte bevis för att någon har ljugit om något annat. Punkt slut.
Citera
2026-05-18, 01:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det är galet, ja. Man tycker ju att det borde vara bevisat att våldtäkt ägt rum om man ska döma någon till ansvar.

Att det bevisats att den anklagde ljugit är inte bevis för att våldtäkt ägt rum, ändå är detta till last. Det är nog snarare inte helt ovanligt att man ljuger för att man är i full chock och panik över att man kanske kommer dömas till fängelse.

Även om sex då skett med samtycke och kvinnan ljuger om våldtäkt kanske man säger att man inte haft sex överhuvudtaget i ett desperat sätt att försöka rädda sig själv och i chocken och paniken av att bli falskt anklagad.

Det ska finnas bevis för att våldtäkt skett för att döma någon för våldtäkt, inte bevis för att någon har ljugit om något annat. Punkt slut.
Grejen är att ordet våldtäkt är så urholkat idag. En våldtäkt brukade betydda att en man överföll en okänd kvinna i jogginspåret typ.

Jag vet ett fall där en kille blev dömd för våldtäkt för att han kollade på sin frus fitta om hon hade varit otrogen. Dom hade tom sex efter det! Sen frågade hon "varför kollade du i min fitta innan?" Så blev han dömd genom det. Ända upp i högsta domstolen.

När en kille och tjej går hem till varandra på fyllan så går det fan inte avgöra om någon inte har gett det här jävla "damtycket" eller inte. Utomlands skrattar dom åt sånt här. Lite eget ansvar får man ta. Visst om du blev misshandlat där eller så, men tjatsex på fyllan , ja, vafan hade du förväntat dig? Jag skulle aldrig åka hem till en tjej på fyllan utan att knulla henne, vare sig hon vill eller inte haha, nu har ju ingen inte velat det. Men det är underförstått när man går hem till varandra.
Citera
2026-05-18, 01:43
Medlem
Citat:
Grejen är att ordet våldtäkt är så urholkat idag. En våldtäkt brukade betydda att en man överföll en okänd kvinna i jogginspåret typ.

Jag vet ett fall där en kille blev dömd för våldtäkt för att han kollade på sin frus fitta om hon hade varit otrogen. Dom hade tom sex efter det! Sen frågade hon "varför kollade du i min fitta innan?" Så blev han dömd genom det. Ända upp i högsta domstolen.

När en kille och tjej går hem till varandra på fyllan så går det fan inte avgöra om någon inte har gett det här jävla "damtycket" eller inte. Utomlands skrattar dom åt sånt här. Lite eget ansvar får man ta. Visst om du blev misshandlat där eller så, men tjatsex på fyllan , ja, vafan hade du förväntat dig? Jag skulle aldrig åka hem till en tjej på fyllan utan att knulla henne, vare sig hon vill eller inte haha, nu har ju ingen inte velat det. Men det är underförstått när man går hem till varandra.

Och när man döms till VÅLDtäkt för att ha tvingat någon över nätet att stoppa in något i sig själv. Den är skön den. VÅLDtäkt. Nuförtiden behöver du inte ens träffa ditt offer för att kunna våldta.

Vad är next? Att man döms får våldtäkt om ens avatar i ett onlinespel våldtar någon annans avatar i spelet?
Citera
2026-05-18, 06:36
Medlem
Citat:

”oftast finns det något slags bevis att dom hade sex”

Vad är det för bevis? Eftersom det oftast finns kan du säkert nämna det och ge exempel i domar. Du måste hjälpa oss som inte har en aning.
Citera
2026-05-18, 06:39
Medlem
Citat:
Jag har läst flera inlägg på Flashback där det påstås att personer i Sverige dömts för våldtäkt med endast bevisning baserad på målsägandens berättelse, samt att exempelvis några väninnor bekräftar att de hört målsäganden berätta att hon blivit våldtagen, varit uppriven, mått dåligt etc.

Existerar dessa domar på riktigt? Kan någon i så fall lägga upp en sådan dom här i tråden? Gärna från hovrätten eftersom tingsrättsdomar sällan är slutgiltiga.

Jag tycker det är intressant att läsa domar och skulle därför vilja läsa någon sådan och få göra min egen bedömning huruvida domarna känns säkra eller ej.
Ja? Många, efter samtyckeslagen definitivt.
Den där smsdomen som exempel för ett tag sedan, där vart det fällande dom byggt på ord fast smsen visade på samtycke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in