2026-05-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu var det ju en våldtäktsdom jag efterfrågade, men visst. När jag analyserar domen så landar jag i detta:

Målsägandes berättelse och omständigheter i övrigt
Tingsrätten anser att målsägande lämnat en lång, detaljrik och sammanhängande berättelse som varit fri från självmotsägelser. Hennes uppgifter vinner även stöd i övrig bevisning. Hennes uppgifter om att man pratat om kunder och deras bemötande/tafsande mot personal bekräftas av den tilltalade, så kring den saken är man överens. Att även hennes uppgifter om att man gick till ett annat rum bekräftas av den tilltalade stärker hennes berättelse, eftersom det är en central del i hennes berättelse. Hennes sinnestillstånd och det faktum att hon gör polisanmälningen samma kväll stärker också hennes berättelse.

Det jag skulle behöva lite mer "kött på benen" kring är det faktum att hon ändrat/korrigerat sin berättelse från att ägaren skulle ha berört henne innanför trosorna, till att det skett utanpå. Om detta är en ändring hon gör när hon "ställs mot väggen", eller upptäcker att hon sagt olika, så är det en ändring som i min mening måste påverka bedömningen av hennes trovärdighet på ett sådant sätt att man meddelar friande dom. Av allt att döma har så inte varit fallet, utan det verkar som att det blivit någon form av missförstånd. Det finns heller inga invändningar eller argument kring att hon skulle uppgett någonting annat i sin polisanmälan. Att man vill korrigera en berättelse "till förmån för den tilltalade" höjer ju faktiskt målsägandes trovärdighet, eftersom det visar att hon inte vill överdriva eller lägga den tilltalade gärningar till last som denne aldrig gjort.

Det man vidare kan konstatera är att detta handlar om en 16-åring som söker (sitt första) jobb. Hon känner inte ägaren närmare och det finns ingen konflikt mellan dessa. Dessutom erbjuds hon jobbet när intervjun är slut. Man kan med detta konstatera att det inte finns några direkta incitament att beljuga ägaren - snarare tvärtom. Det finns ju uppgifter i domen om att målsägande haft psykiska bekymmer, vilket skulle kunna förklara en falsk angivelse. Dock går man inte närmare in på vad detta skulle handla om och jag kan också konstatera att tilltalad/försvaret inte lyft fram den psykiska ohälsan som en anledning/teori. Sedan vet jag ju att "moroten" kring skadestånd är viktig för dig. På det vill jag svara att om det är pengar man är ute efter så är det ju inte sexuellt ofredande man skall ljuga om, för där finns inte mycket till pengar att hämta. Då är det troligare att hon hade ljugit om en våldtäkt.

Stödbevisning
Här består den övriga bevisningen i mammans vittnesmål om hur tilltalads sinnestillstånd varit när hon kom hem, samt den efterföljande tiden efter detta. Mamman är ju den personen som känner sin dotter bäst så man kan ju tänka sig att hon märker när dottern inte mår bra, men också märker när dottern kanske ljuger eller skäms. Tilltalad har också efter händelsen haft kontakt med en kompis som kan bekräfta samma sinnestillstånd som både målsägande själv och dennes mamma berättat om. Slutligen så har målsägande tiden efter detta fått gå på samtalsstöd hos såväl terapeut, som skolkurator.

Tilltalads berättelse och omständigheter i övrigt
Det finns egentligen ingenting i den tilltalades berättelse som innehåller tydliga felaktigheter eller lögner. Men det finns en hel del märkligheter som påverkar hans trovärdighet. Jag tänker då på omständigheter som att ensam ha en anställningsintervju med en 16-åring efter klockan 20:00 en måndag-kväll, då restaurangen stängt. Vad man än tycker om det så kan man iallafall konstatera att det är under förutsättningar där det är fullt möjligt, och betydligt lättare, att begå sådana handlingar som han nu står åtalad för. Att bara ha inställningen/frågeställningen att "kunder tafsar på personal och därför behöver jag veta om du klarar av det?" är väldigt märkligt. Jag menar skall en 16-åring (behöva) "klara av det"? Skall det vara förutsättningen/kravet för att få jobbet? Brukar en arbetsgivare bete sig på det sättet på en intervju? Här vill jag vara noga med att säga att sådana omständigheter givetvis inte kan ligga till grund för en fällande dom. Men att en sådan udda inställning/frågeställning under en anställningsintervju skulle vara "ingången"/anledningen till att det blir som det blir, enligt ägaren, kan ju tyda på att det han säger kanske inte bär sanningens prägel. Uppgiften, att målsägande skulle ha uppmanat honom att testa att tafsa på henne, hade ju varit betydligt mer trovärdigt om följden varit att ägaren sagt blankt nej, avslutat intervjun och/eller inte erbjudit henne anställning. Istället skall ägaren ha sagt "att han inte ville göra det eftersom han är rädd för att hon skulle säga till sig bror och göra en anmälan" och därefter erbjudit henne anställning på stående fot.

Men framförallt så innehåller den tilltalades berättelse ingenting som kan förklara målsägandes reaktion och sinnestillstånd efter intervjun. Jag menar VEM som precis erbjudits jobb kommer hem gråtandes, chockad och mår dåligt under lång tid därefter med ångestattacker och sömnproblem som följd?

Alternativa hypoteser
Om man skall gå igenom potentiella alternativa scenarior som kan ha hänt så kan det ju vara så att tilltalad sagt till målsägande att hon får jobbet om hon går med på de sexuella handlingarna. Detta gör målsägande, men "ändrar sig" därefter och gör en polisanmälan. Dock väljer målsägande att inte berätta om "överenskommelsen" (antingen av ren skam eller för att inte uppfattats ha påverkat/uppviglat till detta). Dock hade ett sådant scenario inte varit bättre för den tilltalade eftersom det då "som bäst" varit tal om sexköp, och då troligen brottet utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling. Troligen hade hans beroendeställning (både utifrån den stora åldersskillnaden samt att han var hennes arbetsgivare) varit sådan att man ansett att hon inte deltagit frivilligt, vilket kunnat leda till brottet sexuellt övergrepp. Man kan också tänka sig ett alternativt scenario där målsägande inte erbjöds jobbet och därför ville hämnas på den tilltalade. Men det scenariot faller ju på att varken målsägande eller tilltalad berättat att hon inte fick jobbet. Tvärtom så berättar ju den tilltalade att han erbjudit henne anställning.

Att bara ha inställningen/frågeställningen att "kunder tafsar på personal och därför behöver jag veta om du klarar av det?" är väldigt märkligt.

Han kanske ville göra henne förberedd på detta. Han kanske har erfarenhet av att en anställd blivit tafsad på, brutit ihop och slutat direkt, och göra henne beredd på att det faktiskt kan ske så att hon är beredd på det.

Istället skall ägaren ha sagt "att han inte ville göra det eftersom han är rädd för att hon skulle säga till sig bror och göra en anmälan" och därefter erbjudit henne anställning på stående fot.

Absolut, men varför gör inte det honom mer trovärdig att han säger detta som egentligen får honom själv att se illa ut? Han kunde ju ha sagt att han inte rörde henne överhuvudtaget. Han kan säkert vara en äcklig snuskgubbe som ville tafsa, men bara för att han möjligtvis är detta så är det ju inte bevisat att han tafsade i just den här situationen tänker jag.

Men framförallt så innehåller den tilltalades berättelse ingenting som kan förklara målsägandes reaktion och sinnestillstånd efter intervjun. Jag menar VEM som precis erbjudits jobb kommer hem gråtandes, chockad och mår dåligt under lång tid därefter med ångestattacker och sömnproblem som följd?

Hur väl är det dokumenterat att hon inte mådde på samma vis innan detta? Annars så är det ju så att hon kan må dåligt av en massa saker, exempelvis för att hon kommer att vara i en rättegång och sätta dit en oskyldig man? Man kan fejka känslorna utåt för att man får den uppmärksamheten man tycker om etc. Det finns så många anledningar och orsaker där det är möjligt. Hon kan även ha mått dåligt för att hon tyckte situationen som sådan kändes väldigt läskig och obehaglig, att vara ensam i ett rum med den här mannen som tog upp tafs. Man kan prata möjliga anledningar hela dagen.

Alternativa hypoteser
Om man skall gå igenom potentiella alternativa scenarior som kan ha hänt så kan det ju vara så att tilltalad sagt till målsägande att hon får jobbet om hon går med på de sexuella handlingarna. Detta gör målsägande, men "ändrar sig" därefter och gör en polisanmälan.

Ja, som du säger. Detta kan ha gått till på en massa olika sätt. Det är bara de som var där som faktiskt vet hur det hela gick till. Eller så kanske t.ex. kvinnan inte ens vet det pga psykiska problem. Hon kanske tror att det faktiskt hände fast det inte hände? Som sagt, vi bara spekulerar.

Även mannens historia kan vara sann fast den för alla låter "dum". Sanningen är inte alltid den som "alla förväntar sig". Ibland är den faktiskt bara dum. Det kan vara som mannen säger, det kan vara som kvinnan säger. Eller så kan det ha gått till på 1000 andra sätt och båda ljuger. Vem vet? Ja - inte tingsrätten i alla fall. Ändå kan de döma och påstå att de vet detta bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-05-17, 14:58
Medlem
Citat:
Nu var det ju en våldtäktsdom jag efterfrågade, men visst. När jag analyserar domen så landar jag i detta:

Målsägandes berättelse och omständigheter i övrigt
Tingsrätten anser att målsägande lämnat en lång, detaljrik och sammanhängande berättelse som varit fri från självmotsägelser. Hennes uppgifter vinner även stöd i övrig bevisning. Hennes uppgifter om att man pratat om kunder och deras bemötande/tafsande mot personal bekräftas av den tilltalade, så kring den saken är man överens. Att även hennes uppgifter om att man gick till ett annat rum bekräftas av den tilltalade stärker hennes berättelse, eftersom det är en central del i hennes berättelse. Hennes sinnestillstånd och det faktum att hon gör polisanmälningen samma kväll stärker också hennes berättelse.

Det jag skulle behöva lite mer "kött på benen" kring är det faktum att hon ändrat/korrigerat sin berättelse från att ägaren skulle ha berört henne innanför trosorna, till att det skett utanpå. Om detta är en ändring hon gör när hon "ställs mot väggen", eller upptäcker att hon sagt olika, så är det en ändring som i min mening måste påverka bedömningen av hennes trovärdighet på ett sådant sätt att man meddelar friande dom. Av allt att döma har så inte varit fallet, utan det verkar som att det blivit någon form av missförstånd. Det finns heller inga invändningar eller argument kring att hon skulle uppgett någonting annat i sin polisanmälan. Att man vill korrigera en berättelse "till förmån för den tilltalade" höjer ju faktiskt målsägandes trovärdighet, eftersom det visar att hon inte vill överdriva eller lägga den tilltalade gärningar till last som denne aldrig gjort.

Det man vidare kan konstatera är att detta handlar om en 16-åring som söker (sitt första) jobb. Hon känner inte ägaren närmare och det finns ingen konflikt mellan dessa. Dessutom erbjuds hon jobbet när intervjun är slut. Man kan med detta konstatera att det inte finns några direkta incitament att beljuga ägaren - snarare tvärtom. Det finns ju uppgifter i domen om att målsägande haft psykiska bekymmer, vilket skulle kunna förklara en falsk angivelse. Dock går man inte närmare in på vad detta skulle handla om och jag kan också konstatera att tilltalad/försvaret inte lyft fram den psykiska ohälsan som en anledning/teori. Sedan vet jag ju att "moroten" kring skadestånd är viktig för dig. På det vill jag svara att om det är pengar man är ute efter så är det ju inte sexuellt ofredande man skall ljuga om, för där finns inte mycket till pengar att hämta. Då är det troligare att hon hade ljugit om en våldtäkt.

Stödbevisning
Här består den övriga bevisningen i mammans vittnesmål om hur tilltalads sinnestillstånd varit när hon kom hem, samt den efterföljande tiden efter detta. Mamman är ju den personen som känner sin dotter bäst så man kan ju tänka sig att hon märker när dottern inte mår bra, men också märker när dottern kanske ljuger eller skäms. Tilltalad har också efter händelsen haft kontakt med en kompis som kan bekräfta samma sinnestillstånd som både målsägande själv och dennes mamma berättat om. Slutligen så har målsägande tiden efter detta fått gå på samtalsstöd hos såväl terapeut, som skolkurator.

Tilltalads berättelse och omständigheter i övrigt
Det finns egentligen ingenting i den tilltalades berättelse som innehåller tydliga felaktigheter eller lögner. Men det finns en hel del märkligheter som påverkar hans trovärdighet. Jag tänker då på omständigheter som att ensam ha en anställningsintervju med en 16-åring efter klockan 20:00 en måndag-kväll, då restaurangen stängt. Vad man än tycker om det så kan man iallafall konstatera att det är under förutsättningar där det är fullt möjligt, och betydligt lättare, att begå sådana handlingar som han nu står åtalad för. Att bara ha inställningen/frågeställningen att "kunder tafsar på personal och därför behöver jag veta om du klarar av det?" är väldigt märkligt. Jag menar skall en 16-åring (behöva) "klara av det"? Skall det vara förutsättningen/kravet för att få jobbet? Brukar en arbetsgivare bete sig på det sättet på en intervju? Här vill jag vara noga med att säga att sådana omständigheter givetvis inte kan ligga till grund för en fällande dom. Men att en sådan udda inställning/frågeställning under en anställningsintervju skulle vara "ingången"/anledningen till att det blir som det blir, enligt ägaren, kan ju tyda på att det han säger kanske inte bär sanningens prägel. Uppgiften, att målsägande skulle ha uppmanat honom att testa att tafsa på henne, hade ju varit betydligt mer trovärdigt om följden varit att ägaren sagt blankt nej, avslutat intervjun och/eller inte erbjudit henne anställning. Istället skall ägaren ha sagt "att han inte ville göra det eftersom han är rädd för att hon skulle säga till sig bror och göra en anmälan" och därefter erbjudit henne anställning på stående fot.

Alternativa hypoteser
Om man skall gå igenom potentiella alternativa scenarior som kan ha hänt så kan det ju vara så att tilltalad sagt till målsägande att hon får jobbet om hon går med på de sexuella handlingarna. Detta gör målsägande, men "ändrar sig" därefter och gör en polisanmälan. Dock väljer målsägande att inte berätta om "överenskommelsen" (antingen av ren skam eller för att inte uppfattats ha påverkat/uppviglat till detta). Dock hade ett sådant scenario inte varit bättre för den tilltalade eftersom det då "som bäst" varit tal om sexköp, och då troligen brottet utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling. Troligen hade hans beroendeställning (både utifrån den stora åldersskillnaden samt att han var hennes arbetsgivare) varit sådan att man ansett att hon inte deltagit frivilligt, vilket kunnat leda till brottet sexuellt övergrepp. Man kan också tänka sig ett alternativt scenario där målsägande inte erbjöds jobbet och därför ville hämnas på den tilltalade. Men det scenariot faller ju på att varken målsägande eller tilltalad berättat att hon inte fick jobbet. Tvärtom så berättar ju den tilltalade att han erbjudit henne anställning.

Jag tycker det är bevis nog att det faktum att vi kan sitta och diskutera, spekulera etc. om HUR det kan ha gått till bara det bevisar att det INTE är ställt utom rimligt tvivel. Förstår du hur jag tänker?
Citera
2026-05-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
"Tingsrätten anser att målsägande lämnat en lång, detaljrik och sammanhängande berättelse som varit fri från självmotsägelser. "

Just detta är väldigt problematiskt, eftersom det inte handlar om bevisning utan om tingsrättens personlig åsikter. Dvs att "så här talar någon som är sanningsenlig" trots att det är bevisat att man inte kan avgöra om någon talar sanning eller ej, och att varken nämndemän, juristdomare eller experter är bättre än andra på att avgöra detta.

"Hon känner inte ägaren närmare och det finns ingen konflikt mellan dessa. Dessutom erbjuds hon jobbet när intervjun är slut. Man kan med detta konstatera att det inte finns några direkta incitament att beljuga ägaren - snarare tvärtom."

Just det här tycker jag är så farligt. Man tänker "men varför skulle hon ljuga? Det finns ju ingen anledning!", och således dömer man utan egentliga bevis trots att man knappast kan klassa detta som "ställt utom rimligt tvivel". Just sådant här öppnar ju till att man faktiskt kan sätta dit någon oskyldigt genom att ljuga, och då är vi ute på farligt vatten. Är det möjligt att sätta dit någon oskyldigt så anser jag att beviskraven är för låga.

"Sedan vet jag ju att "moroten" kring skadestånd är viktig för dig. På det vill jag svara att om det är pengar man är ute efter så är det ju inte sexuellt ofredande man skall ljuga om, för där finns inte mycket till pengar att hämta. Då är det troligare att hon hade ljugit om en våldtäkt."

Så är det ju förvisso. Samtidigt kanske hon tänker som så att det är mycket svårare att sätta dit någon för våldtäkt än för sexuellt ofredande. Sexuellt ofredande döms folk till lätt som en plätt eftersom det "bara" utdelas dagsböter för det mesta, så att straffet inte förstör någons liv på samma vis.

"Här består den övriga bevisningen i mammans vittnesmål om hur tilltalads sinnestillstånd varit när hon kom hem, samt den efterföljande tiden efter detta. Mamman är ju den personen som känner sin dotter bäst så man kan ju tänka sig att hon märker när dottern inte mår bra, men också märker när dottern kanske ljuger eller skäms. Tilltalad har också efter händelsen haft kontakt med en kompis som kan bekräfta samma sinnestillstånd som både målsägande själv och dennes mamma berättat om."

Om vi säger att ÄVEN om dottern inte var upprörd när hon kom hem, så finns det stor risk för att mamman och kompisen ändå vittnar om detta för att de vill dottern väl och att hon ska få upprättelse.
Rent hypotetiskt kan ju dottern vara i maskopi med någon av dessa personer också, eller så kan hon själv "spela" upprörd. Jag säger inte att alla beter sig såhär bedrägligt eller att det är troligt, men är det helt omöjligt? Nej. Är det möjligt? Absolut.

Jag tänker då på omständigheter som att ensam ha en anställningsintervju med en 16-åring efter klockan 20:00 en måndag-kväll, då restaurangen stängt.

Jag tycker inte det är jättekonstigt. Han kanske inte har många medarbetare, eller arbetar själv under arbetsdagen och enbart har tid när dom har stängt.

"Just detta är väldigt problematiskt, eftersom det inte handlar om bevisning utan om tingsrättens personlig åsikter. Dvs att "så här talar någon som är sanningsenlig" - Jag vill återigen påminna dig om att den nya forskningen inte underkänt samtliga, eller ens majoriteten av, de realitetskriterier som finns. Men det har vi redan diskuterat, så vi kan lämna det. Jag vill också informera om att det inte alls endast rör sig om en skönsmässig bedömning/uppfattning, utan också att man ansett berättelsen trovärdig då den vinner stöd av mammans och kompisens vittnesmål både kring vad hon berättat och hur hon reagerat.

"Just det här tycker jag är så farligt. Man tänker "men varför skulle hon ljuga? Det finns ju ingen anledning!" - Fast vänta nu! Man skall ju rimligen pröva om detta kan ha hänt på något annat sätt än vad åklagaren anför. Dvs beröra frågan kring alternativa hypoteser. Givetvis kan då ett sådant alternativt scenario vara att målsägande ljuger. Rimligen så tittar man då till omständigheterna i fallet för att se om det finns någonting konkret som tyder på att så kan vara fallet. Ibland finns det sådana konkreta omständigheter/incitament och ibland inte. Slutsatserna i just detta fallet är att det förefaller märkligt att beljuga en person man vill få ett jobb av - och ännu märkligare att beljuga någon som man di facto erbjudits en anställning av. Att då konstatera att det till synes inte finns några direkta eller konkreta anledningar för målsägande att hitta på detta, är väl knappast konstigt?

"Samtidigt kanske hon tänker som så att det är mycket svårare att sätta dit någon för våldtäkt än för sexuellt ofredande. Sexuellt ofredande döms folk till lätt som en plätt eftersom det "bara" utdelas dagsböter för det mesta, så att straffet inte förstör någons liv på samma vis" - Min erfarenhet och uppfattning är att en 16-åring inte har sådan kunskap om brottsrubriceringar, beviskrav och skadeståndsbelopp. Men däremot är just våldtäkt någonting vedertaget som ungdomar har koll på och diskuterar kring. Därför tror jag att den spontana tanken om man som 16-årig tjej vill sätta en sådan här plan till verket att man går för en våldtäkt. Det är någonting man vet vad det är och vad det innebär. Slutligen så tror jag inte att en 16-åring haft sådan "sinnesnärvaro", "fantasi" och "planeringsförmåga"att välja en arbetsintervju för att iscensätta någonting sånt här. Då hade man troligen tagit ett krog- eller festsammanhang istället. Jag vill också tillägga att målsägande inte haft en aning om hur denna intervjun skulle gå till. Det hade lika gärna kunnat vara två personer som deltog från arbetsgivarens sida (det är heller inte ovanligt vid anställningsförfaranden)

"Om vi säger att ÄVEN om dottern inte var upprörd när hon kom hem, så finns det stor risk för att mamman och kompisen ändå vittnar om detta för att de vill dottern väl och att hon ska få upprättelse" - Det är mycket möjligt, men då kommer ju deras svar/utsagor att speglas av det. Typ: "Nej, hon sa ju aldrig det rakt ut. Men jag tyckte det verkade så...eller tror att hon skulle känna så". Är du med på hur jag menar? Dessutom skulle ju dessa vittnen (eller i vart fall kompisen) höras under ed och det medför ju en ytterligare dimension i det hela.

"Jag tycker inte det är jättekonstigt. Han kanske inte har många medarbetare, eller arbetar själv under arbetsdagen och enbart har tid när dom har stängt" - Nej, det behöver givetvis inte vara konstigt. Men jag har flera gånger i mitt liv besökt ett cafe´ eller restaurang där ägaren suttit vid ett bord med någon som skall erbjudas arbete och samtalat, då har detta varit mitt på dagen eller tidigare in på kvällen. Jag kan också konstatera att Restaurang Sabai ligger mitt i centrum, har alkoholrättigheter, har öppet alla dagar, har buffé samtliga vardagar. Dessutom hittar jag recensioner där det skrivits: "Personalen var trevlig, men de skulle nog anställa lite bättre kockar" och "trevlig personal som fyllde på buffén hela tiden". Så jag tror inte han jobbar där ensam om dagarna...
Citera
2026-05-17, 15:43
Medlem
Citat:
Att bara ha inställningen/frågeställningen att "kunder tafsar på personal och därför behöver jag veta om du klarar av det?" är väldigt märkligt.

Han kanske ville göra henne förberedd på detta. Han kanske har erfarenhet av att en anställd blivit tafsad på, brutit ihop och slutat direkt, och göra henne beredd på att det faktiskt kan ske så att hon är beredd på det.

Istället skall ägaren ha sagt "att han inte ville göra det eftersom han är rädd för att hon skulle säga till sig bror och göra en anmälan" och därefter erbjudit henne anställning på stående fot.

Absolut, men varför gör inte det honom mer trovärdig att han säger detta som egentligen får honom själv att se illa ut? Han kunde ju ha sagt att han inte rörde henne överhuvudtaget. Han kan säkert vara en äcklig snuskgubbe som ville tafsa, men bara för att han möjligtvis är detta så är det ju inte bevisat att han tafsade i just den här situationen tänker jag.

Hur väl är det dokumenterat att hon inte mådde på samma vis innan detta? Annars så är det ju så att hon kan må dåligt av en massa saker, exempelvis för att hon kommer att vara i en rättegång och sätta dit en oskyldig man? Man kan fejka känslorna utåt för att man får den uppmärksamheten man tycker om etc. Det finns så många anledningar och orsaker där det är möjligt. Hon kan även ha mått dåligt för att hon tyckte situationen som sådan kändes väldigt läskig och obehaglig, att vara ensam i ett rum med den här mannen som tog upp tafs. Man kan prata möjliga anledningar hela dagen.

Alternativa hypoteser
Om man skall gå igenom potentiella alternativa scenarior som kan ha hänt så kan det ju vara så att tilltalad sagt till målsägande att hon får jobbet om hon går med på de sexuella handlingarna. Detta gör målsägande, men "ändrar sig" därefter och gör en polisanmälan.

Ja, som du säger. Detta kan ha gått till på en massa olika sätt. Det är bara de som var där som faktiskt vet hur det hela gick till. Eller så kanske t.ex. kvinnan inte ens vet det pga psykiska problem. Hon kanske tror att det faktiskt hände fast det inte hände? Som sagt, vi bara spekulerar.

Även mannens historia kan vara sann fast den för alla låter "dum". Sanningen är inte alltid den som "alla förväntar sig". Ibland är den faktiskt bara dum. Det kan vara som mannen säger, det kan vara som kvinnan säger. Eller så kan det ha gått till på 1000 andra sätt och båda ljuger. Vem vet? Ja - inte tingsrätten i alla fall. Ändå kan de döma och påstå att de vet detta bortom rimligt tvivel.

"Han kanske ville göra henne förberedd på detta. Han kanske har erfarenhet av att en anställd blivit tafsad på, brutit ihop och slutat direkt, och göra henne beredd på att det faktiskt kan ske så att hon är beredd på det" - Hans frågeställning var ju "om hon skulle klara av det?". Någonting mer logiskt hade ju varit att informativt berätta att det kan ske och sedan förklara hur man arbetar med den frågan arbetsmiljömässigt ("händer det säger du till mig direkt", "då slänger vi ut den personen", "jag polisanmäler alltid", "det finns ordningsvakter" osv). Någonting annat "logiskt" som arbetsgivare, i behov av personal, hade varit att inte berätta det alls, med rädsla att vederbörande inte vill ha jobbet.

"Absolut, men varför gör inte det honom mer trovärdig att han säger detta som egentligen får honom själv att se illa ut? Han kunde ju ha sagt att han inte rörde henne överhuvudtaget. Han kan säkert vara en äcklig snuskgubbe som ville tafsa, men bara för att han möjligtvis är detta så är det ju inte bevisat att han tafsade i just den här situationen tänker jag" - Visst kan man se det så. Men det jag menar är att han förefaller ha kommit in i en "återvändsgränd" där han först behöver förklara hur diskussioner kring sexuella handlingar kommit upp på en anställningsintervju (att han "kontrollerat" huruvida hon skulle klara tafsande kunder - "och att han därefter och därför blev uppmanad att tafsa på målsägande") och sedan tvingas behöva komma med en förklaring på hur målsägande ändå kan hävda att han gjort närmanden på henne, exempelvis på rumpan, när han i själva verket avstått detta ("att det nog handlade om när han vänskapligt lade handen på ryggslutet"). Ja, han KUNDE sagt att han inte rörde henne alls. Men nu gjorde han inte det, utan valde "att följa"målsägande. Man kan också fundera över om en person, som endast lagt en vänskaplig hand på någon annan, ens skulle minnas eller reflektera över det? Slutligen tycker jag också frågan kvarstår VARFÖR han sedan erbjuder henne anställning? Tyckte han att en 16-åring, som erbjöd att tafsa på henne som ett "test", var en lämplig, mogen och stabil person för jobbet?

"Hur väl är det dokumenterat att hon inte mådde på samma vis innan detta?" - Ingen aning. Men det är ju standard att polis/åklagare under förundersökningen skrapar på ytan i den frågan. I vart fall är det "öppet mål" för en advokat att argumentera kring den frågan. Så antingen har man haft uppe denna frågan, eller så har man inte haft det då försvaret anser att det inte finns någonting att hämta där. Man har ju även förhört mamman och kompisen, så troligen har man avhandlat det ämnet med dom, och då framförallt med mamman.
Citera
2026-05-17, 16:22
Medlem
Citat:

Alternativa hypoteser

"Man kan prata möjliga anledningar hela dagen" / "Eller så kan det ha gått till på 1000 andra sätt och båda ljuger" - Vill bara komma med ett förtydligande: Någonting som är oerhört vanligt vid mål där två berättelser står emot varandra (oaktat brott) är att många tror att domstolen endast har att välja mellan de två versionerna som lagts fram. Men så är det ju inte, för båda kan vara fel. Det behöver inte vara "antingen eller", det kan ju finnas en tredje möjlighet (eller fler). Någonting annat som många tror är att om det skulle visa sig att någon av parternas berättelse inte stämmer så är det per automatik så att den andra partens berättelse är rätt, men så behöver det ju givetvis inte vara heller. Så finns det fler möjligheter så måste rätten överväga detta.

När rätten gör detta är dom inte bundna kring huruvida parterna lyft fram detta som en möjlig teori. Men däremot är rätten bunden av åklagarens gärningsbeskrivning och den utredning som finns. Rätten skall alltså inte överväga alla möjliga olika fantasifulla och långsökta händelseförlopp, utan endast beakta sådana händelseförlopp som är plausibla och passar in i gärningsbeskrivningen och den utredning som finns. Så det handlar inte om att "prata alla möjliga anledningar hela dagen" eller överväga "alla 1000 olika möjligheter".

Bra att veta är att denna ordning finns till av den enkla anledningen att det är åklagaren som har den fulla bevisbördan - och att man därför behöver undersöka den "tredje hypotesen" för att kunna fastslå att gärningsbeskrivningen är visat bortom rimligt tvivel. Så beaktande av en (ev.) "tredje hypotes" är ju någonting som i 99 fall av 100 gynnar den tilltalade. Så du borde ju uppskatta när man lyfter alternativa scenarior...
Citera
2026-05-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
2) Det stämmer att det inte är så att det automatiskt räcker med målsägandes utsaga plus andrahandsvittnesmål i form av någon berättar vad målsägande sagt eller vittnar om vad hur de agerat.
OM det går till åtal så räcker detta i ca 90% av fallen.
Men det är så att bara ca 5% av alla anmälningar går till åtal.
Polis och åklagare har alltså redan gallrat bort alla av dessa fall som de inte tror på kan leda till fällande dom.

3) Här har faktiskt helt fel, det är så att dessa kriterier som HD bestämt skall avgöra om någon talar sanning eller ljuger är helt "påhittade" av HD, det har INTE stöd av vittnespsykologisk forskning, tvärt om så har vittnespsykologisk forskning avfärdat dessa kriterier som HD använder.
HDs kriterier bygger på gammal forskning och antaganden som har blivit helt avfärdat av modern vittnespsykologisk forskning för flera decennier sedan.
Domstolen använder också ett analytiskt verktyg som analyserar "berättelser" som kallas "Realitetskriterier" (eller Schelins kriterier).
De är direkt tagna från SVA (Statement Validity Assessment)/CBCA (Criteria-Based Content Analysis).

Träffsäkerheten på dessa metoder ligger på mellan 60-70%, snittet ligger mellan 63-65%.
Alltså väldigt långt från att vara ens nära bortom rimligt tvivel.
Och det är alltså under kontrollerade former. I verkligheten så händer det t.ex. ofta att den åtalade inte är speciellt bra på att tala för sig, då ökar risken markant att CBCA bedömmer personens utsaga som osann. I verkligheten är alltså tillförlitligheten under 63-65%.

4) Att åklagare sagt något sådant har jag inte hört.
Det jag hört är att Åklagare och Domare har kommenterat att det blivit mycket svårare att avgöra om ett brott faktiskt begåtts.
Polisen har också varit starkt kritisk till att det är väldigt svårt att bevisa om det funnits samtycke eller inte och att det ofta blir väldigt godtyckligt baserat på målsägandes och misstänkts verbala förmågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sanningen är idag sådan att Sverige i praktiken till stor del har sänkt beviskraven för just våldtäkt.
Domstolarna påstår att så inte är fallet, men inget annat kan förklara ändringen som skett.

Medan målsägandes ord och andrahandsuppgifter(hörsägen) i princip aldrig är nog för fällande dom i andra typer av brott(t.ex. bara 18% vid olaga hot) så räcker det i 90% av fallen gällande våldtäkt.
Detta är en extrem diskrepans som egentligen inte kan förklaras med annat än att man kraftigt sänkt beviskravet för våldtäkt.

Vi har under denna perioden(sedan införandet av oaktsamhetsvåldtäkt) också sett en väldigt stor ökning i andelen fällande domar för våldtäkt, från ca 54% till ca 78%.

I min mening pågår idag en rättsskandal som ligger på samma nivå som hela historien kring "förträngda minnen".
HD och domstolarna anser sig idag kunna avgöra vem som talar sanning eller inte.
Detta är vetenskapligt falskt, det kan de INTE. Säkerheten när man baserar en dom på att värdera ord mot ord ligger vetenskapligt sett på ca 50-60%, förutsatt att bägge parter har "normal" verbal förmåga.

Objektivt sett är det alltså helt klart så att det finns en betydande risk att bli oskyldigt dömd för våldtäkt i Sverige idag OM MAN BLIR ÅTALAD.

Trots att sanningen är sådan att rättssäkerheten inte alls håller den nivå den skall i våldtäktsmål så är det fortfarande så att den totala risken att dömas oskyldig är mycket liten.
Men får hålla två saker i huvudet samtidigt här.
Trots att domstolarna i Sverige idag sänkt beviskraven till kanske 60% säkerhet(optimistiskt sett) så leder fortfarande bara ca 5% av alla anmälda våldtäkter till åtal och av dessa leder numera ca 78% till fällande dom, det ger alltså 4% av anmälningar leder till dom.

Kritiken kring domstolarnas rättssäkerhet i dessa fall är alltså helt befogad. Det är i min mening en rättsskandal av extrema mått och jag tror det är sådant som vi inom vår livstid kommer få korrigerat och man kommer om kanske 30år läsa i kurslitteraturen för juridik hur den fria bevisvärderingen totalt havererade gällande våldtäkt under 2020 och kanske men förhoppningsvis inte även 2030talet.

Med det sagt vill jag dock moderera det hela lite också med att påpeka att det är inte så extremt illa som vissa vill påvisa att det skulle vara lätt att bli oskyldigt dömd.
Trots allt så går 95% av alla anmälningar inte ens till åtal.
Det är alltså verkligen inte så lätt som att bara anklaga någon och säga till en kompis så blir personen dömd.
Tvärt om är det så att det fortfarande är väldigt låg risk att bli dömd, även om man är skyldig om det inte finns stark teknisk bevisning.

Sammanfattningsvis är alltså rättssäkerheten delvis satt ur spel.
Det är FÖR lätt att bli oskyldigt dömd, men den totala risken är fortfarande extremt låg.

Har du möjligtvis källor på det här med vittnespsykologin som är HDs kriterier som forskningen avfärdat samt statistiken m.m?
Senast redigerad av Anonym555 2026-05-17 kl. 18:38.
Citera
2026-05-17, 18:54
Medlem
Citat:
Majoriteten har inte ett sådant psyke, men givetvis finns det många som har det. Bara för att det finns smartare sätt att tjäna pengar så betyder det ju inte att ingen skulle testa just detta.

Det finns ju bevisligen fall där man ljuger om våldtäkt och även fall där man försöker lura försäkringsbolag genom att ljuga om våldtäkt, så frågan är bara exakt hur mycket det sker. Något vi förmodligen aldrig kommer få reda på eftersom det inte är möjligt att av avslöja majoriteten av de som ljuger.

Ljuga om våldtäkt för att få en ynka slant pengar, krävs verkligen en väldigt speciell personlighet för det. Det lär vara ytterst få som har en sådan personlighet. Personen behöver ju ljuga både för rättsväsendet, försäkringsbolag, nära anhöriga etc. Kommer sedan esten av sitt liv ses som "den våldtagne". Hur kul är det på en skala? Och 150 000 kan man inte försörja sig på! Dessutom kan man ju riskera att åka fast för försäkringsbedrägeri! Eller inte få ut pengarna, men leva med stigmat som "den våldtagne" resten av sitt liv. Som sagt: krävs ett jädra psyke för detta. Ytterst få som har det.
Citera
2026-05-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ljuga om våldtäkt för att få en ynka slant pengar, krävs verkligen en väldigt speciell personlighet för det. Det lär vara ytterst få som har en sådan personlighet. Personen behöver ju ljuga både för rättsväsendet, försäkringsbolag, nära anhöriga etc. Kommer sedan esten av sitt liv ses som "den våldtagne". Hur kul är det på en skala? Och 150 000 kan man inte försörja sig på! Dessutom kan man ju riskera att åka fast för försäkringsbedrägeri! Eller inte få ut pengarna, men leva med stigmat som "den våldtagne" resten av sitt liv. Som sagt: krävs ett jädra psyke för detta. Ytterst få som har det.

Du kan inte applicera din egen mentalitet på hela världen. Det finns t.ex. missbrukare, människor med psykisk ohälsa etc. som skulle göra mycket för att få 150 000 att lägga på exempelvis droger även om det inte räcker jättelänge.

Det kanske till och med är bekvämare för vissa att bara sitta och ljuga istället för att öga mot öga stjäla någons handväska, klocka, halsband eller dylikt.

Man måste förstå att alla människor är inte som du och jag.
Citera
2026-05-17, 22:22
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ljuga om våldtäkt för att få en ynka slant pengar, krävs verkligen en väldigt speciell personlighet för det. Det lär vara ytterst få som har en sådan personlighet. Personen behöver ju ljuga både för rättsväsendet, försäkringsbolag, nära anhöriga etc.
Det är knappast småpengar för alla. Folk som har a-kassa, sjukförsäkring etc. kan tycka det är ganska bra.

Citat:
Kommer sedan esten av sitt liv ses som "den våldtagne". [...] leva med stigmat som "den våldtagne" resten av sitt liv.
Sen när är det ett stigma att vara våldtäktsoffer i Sverige? I Indien kanske detta är ett problem, men här?
Citera
2026-05-17, 22:34
Medlem
Citat:
"Man kan prata möjliga anledningar hela dagen" / "Eller så kan det ha gått till på 1000 andra sätt och båda ljuger" - Vill bara komma med ett förtydligande: Någonting som är oerhört vanligt vid mål där två berättelser står emot varandra (oaktat brott) är att många tror att domstolen endast har att välja mellan de två versionerna som lagts fram. Men så är det ju inte, för båda kan vara fel. Det behöver inte vara "antingen eller", det kan ju finnas en tredje möjlighet (eller fler). Någonting annat som många tror är att om det skulle visa sig att någon av parternas berättelse inte stämmer så är det per automatik så att den andra partens berättelse är rätt, men så behöver det ju givetvis inte vara heller. Så finns det fler möjligheter så måste rätten överväga detta.

När rätten gör detta är dom inte bundna kring huruvida parterna lyft fram detta som en möjlig teori. Men däremot är rätten bunden av åklagarens gärningsbeskrivning och den utredning som finns. Rätten skall alltså inte överväga alla möjliga olika fantasifulla och långsökta händelseförlopp, utan endast beakta sådana händelseförlopp som är plausibla och passar in i gärningsbeskrivningen och den utredning som finns. Så det handlar inte om att "prata alla möjliga anledningar hela dagen" eller överväga "alla 1000 olika möjligheter".

Bra att veta är att denna ordning finns till av den enkla anledningen att det är åklagaren som har den fulla bevisbördan - och att man därför behöver undersöka den "tredje hypotesen" för att kunna fastslå att gärningsbeskrivningen är visat bortom rimligt tvivel. Så beaktande av en (ev.) "tredje hypotes" är ju någonting som i 99 fall av 100 gynnar den tilltalade. Så du borde ju uppskatta när man lyfter alternativa scenarior...

Detta går att diskutera i all evighet som du själv märker, något som jag í alla fall inte vill lägga all min tid på. Enda man kan slå fast är man inte VET, och då bör han frias.

"Det är mycket möjligt, men då kommer ju deras svar/utsagor att speglas av det. Typ: "Nej, hon sa ju aldrig det rakt ut. Men jag tyckte det verkade så...eller tror att hon skulle känna så". Är du med på hur jag menar?"

Jag tror du underskattar endel människors förmåga att ljuga, även under ed. Det har jag själv upplevt när jag var målsägande i en rättegång.

Intressant från en annan tråd:

Citat:
Här har du 2 domar från HD som är relevanta för frågan.
Bevisning bestod av målsägandes ord. Att hon ringde till sin väninna och berättade, att hon larmade 112.
Medicinsk undersökning visade små sår i vaginan.
Citat:
”undersökningsfynden talar möjligen för att de orsakats av ett vaginalt samlag av antingen kraftig styrka eller långdraget förlopp samt även motvilligt samlag bidrar till uppkomst av sår i introitus av sådan karaktär som patienten uppvisat”.

Utöver det består bevisningen av berättelser från polisen som kom till platsen, hennes till och från pojkvän och psykolog som behandlade målsägande både före och efter händelsen(målsägande var diagnostiserad med ADHD och borderline-personlighetsstörning)
Det finns även vittnesmål som talat till den tilltalades fördel från 2 personer.

Sammanfattningsvis finns alltså ingen teknisk bevisning för våldtäkt.
Den enda tekniska bevisningen som finns är alltså den medicinska, som inte på något sätt slår fast att det skett något tvång, inte ens säkert att de små skadorna(som alltså kan uppkomma vid frivilligt sex) uppkom vid det aktuella tillfället.

Bevisningen som finns baseras till 100% på målsägandes berättelse och beteende(hur andra uppfattat hennes beteende efter).
Berättelse-delen är 100% ord mot ord. Att målsägande berättat det till andra är fortfarande bara hennes ord, att de orden går via någon annan ändrar inte på det faktum att det enbart utgör hennes ord.
Det är vad som kallas hörsägen, i stora delar av världen är det inte ens tillåtet som bevis i en rättegång just för att det har så svagt bevisvärde(objektivt sett i princip noll).

I detta fallet fanns dock lite mer stödbevisning i form av vittnesmål om ändrat beteende.
Det finns dock inget som slår fast vad denna ändring skulle bero på. Det kan lika gärna bero på att hon blivit dumpad av den åtalade och sedan falskt anklagat honom och är rädd, stressad, dåligt samvete för att ljuga? Vem vet, det är omöjligt att svara på.
Kvinnan var dessutom diagnostiserad med borderline, något som karaktäriseras av extrem känslosamhet/obalans och och en intensiv rädsla för att bli övergiven.
Det skulle också kunna förklara hennes upprördhet.

Objektivt sett har alltså även andras upplevelser av hennes beteende och mående noll bevisvärde för om hon blivit våldtagen eller inte.

https://lagen.nu/dom/nja/2017s316 HDs dom

I del II(samma länk) kan du läsa om ett fall om våldtäkt mot barn.
Enda bevisningen är ord mot ord och att målsägande berättat för andra.
Det ledde till friande dom i TR, Fällande dom i HR, sedan friande dom i TR.
Att det blev friande dom beror dock inte på att det enbart var ord mot ord plus hörsägen, att HD friar beror på att de inte finner hennes berättelse nog trovärdig, hon har inte lämnat nog tydliga detaljer.

Här kan du läsa en artikel ur svensk juristtidning som handlar om en studie just kring hur folk döms med de facto enbart ord mot ord i våldtäktsmål: https://svjt.se/svjt/2018/329
I den artikeln nämns flera stycken domar.

Citat:
Brottsförebyggande rådet släppte för några år sedan en gedigen rapport, Våldtäkt från anmälan till dom. Där gick de igenom hundratals våldtäktsärenden, kollade hur många som ledde till åtal, hur många av åtalen som ledde till en fällande dom, andelen av de fällande domarna som involverade olika slags bevisning, och så vidare. Där skriver de bland annat om bevisning på nivå 3 (på sidan 91). Det är när det endast finns vittnen, som talat med målsäganden efter händelsen, som stöd för målsägandens utsaga. I en tredjedel av fallen de granskar finns det endast bevisning på nivå 3. Då är det också mindre vanligt med en fällande dom än i de fall när det finns bevisning av nivå 2 eller nivå 1 (se tabell 28 på sid. 91). På sidan 94 och framåt går de igenom i detalj när bevisning på nivå 3 har visat sig vara tillräckligt.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2019-05-27-valdtakt-fran-anmalan-till-dom

https://www.lundagard.se/2024/10/31/lundastudent-doms-till-tre-ars-fangelse-for-valdtakt/

Denna dom vore intressant att få tag på. Är det något du kan få fram?
Citera
2026-05-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är knappast småpengar för alla. Folk som har a-kassa, sjukförsäkring etc. kan tycka det är ganska bra.

Sen när är det ett stigma att vara våldtäktsoffer i Sverige? I Indien kanske detta är ett problem, men här?

Ja, det är väl snarare ett större stigma att bli sedd som en våldtäktsman i Sverige. Tänk då att vara oskyldigt dömd för det och att alla tar avstånd från en.

Ett våldtäktsoffer brukar snarare få omtanke och kärlek.
Citera
2026-05-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Det är småpengar för alla, där priset man betalar för att eventuell få ut 150 000 är att leva med lögnen för resten av livet. Personen behöver ju inte "bara" ljuga för rättsväsendet och försäkringsbolaget, utan även för sina föräldrar och andra nära. Det kräver ett visst psyke för att kunna leva med en sådan lögn... Väldigt få människor som har den sortens psyke. Lägg därtill oron att framöver kanske bli våldtagen på riktigt... Och då kanske inte bli trodd, "vadå, andra gången?". Nejdu. Det är småpengar för den stress som den livslånga lögnen kommer orsaka. Men som sagt var: det finns ett fåtal människor som inte har problem at leva med en sådan livslång lögn. Men dessa skulle förmodligen lura till sig grövre pengar via annan form av försäkringsbedrägerier.

Klart det är stigmatiserat även här! Många anser ju fortfarande år 2026 att ett våldtäktsoffer antingen "får skylla sig själv" eller "ljuger om våldtäkt". Och de som tror på offret och ser att offret inte bär skuld. Kommer "tycka synd om" offret. Kommer folk ens vilja dejta offret? Traumatiserat och dant... Att frivilligt utsätta sig för "våldtäkts-offer-stämpel" utan att ens ha blivit våldtagen (bara för att eventuellt få en slant från försäkringsbolag), ja, även det kräver ett jädra speciellt psyke!
Senast redigerad av TomatKungen 2026-05-18 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in