Citat:
"Vittne och vittne. Vittne via hörsägen" - Jag kan konstatera att du missuppfattat det här med hörsägen. Det som menas med hörsägen är ju att det skall röra sig om uppgifter som kommer från en "andrahandskälla" (istället för att den som brukligt kommer ifrån förstahandskällan). Men i ett typiskt våldtäktsfall så har ju målsägande pratat med exempelvis en kompis. Det kompisen sedan vittnar om är ju förstahandskällor, eftersom det kommer från målsägande själv. Jag vill också tillägga att du flyr lite från mitt resonemang kring: "Det är ju också så att en bedömning/värdering av en utsagas trovärdighet görs i var och varannat vittnesförhör (oaktat brott/rättegång) och jag antar att du inte tycker att vittnesuppgifter i allmänhet är rättsosäkra eller att du skulle vilja se en ordning utan vittnesbevisning?".
Bemöt gärna detta!
/Min fråga till dig är: Om en 9-åring, som på förhand har ALLT emot sig, ger ett sådant här intryck och avlämnar en sådan här trovärdig och hållbar berättelse - Vad ska man göra då? Ska en sådan utsaga förkastas på samma sätt som en kortfattad, svävande och oprecis berättelse? Om en sådan här slags berättelse inte skulle vara tillräckligt för att läggas till grund för bedömningen, när kan man då lyssna på ett barns berättelse? Är det ens någon idé att förhöra barnet ö.h.t?
Bemöt gärna detta!
/Min fråga till dig är: Om en 9-åring, som på förhand har ALLT emot sig, ger ett sådant här intryck och avlämnar en sådan här trovärdig och hållbar berättelse - Vad ska man göra då? Ska en sådan utsaga förkastas på samma sätt som en kortfattad, svävande och oprecis berättelse? Om en sådan här slags berättelse inte skulle vara tillräckligt för att läggas till grund för bedömningen, när kan man då lyssna på ett barns berättelse? Är det ens någon idé att förhöra barnet ö.h.t?
Till och med förstahands vittnesuppgifter (som bevittnat själva brottet) är ju helt felaktiga då och då. Men jag tycker till och med det är en skymf att kalla någon för vittne som enbart vittnat en persons reaktion eller historia.
Man ska inte förkasta berättelsen givetvis, men är bevisningen i övrigt inget annat än 9-åringens ord och beteende så är det alldeles för orättssäkert att ens åtala.
Vad anser du om detta? https://www.youtube.com/watch?v=2d_t1l64pRM
Ljuger dom?