Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Om vi tar det du skickade på PM: Hovrätten anser det dock utrett att målsäganden under gärningens förlopp, vid upprepade tillfällen, genom ord och åtbörder ”tydligt gett till känna” för mannen att det gjorde ont och att han skulle sluta. Den bedömningen gör hovrätten då hennes uppgifter om detta får stöd av ett läkarvittne samt hennes korridorsgrannar.
Utifrån texten du skickade kan det ju knappast vara ställt utom rimligt tvivel, det finns snarare en hel del tvivel vilket man ser på att rätten ej var enig.
De påstår att kvinnan har sagt att han ska sluta, att det är ställt utom rimligt tvivel trots att ingen var där och faktiskt hörde det. Men bara för att hon berättat för vänner och en läkare så är det sant? Detta är ju ett skämt.
Som jag tidigare sagt så recenserar jag aldrig domar utifrån artiklar.
Men eftersom det handlar om just Dagens Juridik, som både är kompetenta och professionella, så kan jag bjuda på att säga att det förefaller vara ett annat typ av fall/omständigheter än vad vi diskuterat tidigare. Här är det ostridigt att man tidigare haft sex, samt att man viljat ha sex. Knäckfrågan i målet är ju snarare
om mannen förstått att kvinnan inte viljat ha sex där och då, eller om han i vart fall
borde förstått detta. Att kvinnan innan detta haft gedigen kontakt med mannen, efterfrågat sex, bett honom komma med till henne, släppt in honom osv. gör givetvis att det skall ställas höga krav på trovärdighet i hennes berättelse. Det verkar vara en oerhört intressant dom, som jag gärna letar vidare efter.