2026-05-17, 12:42
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja du berättade ju helt ärligt och öppet att du enbart befinner dig här i tråden för att "agera djävulens advokat" och tjaffsa med folk. Du nämnde bl.a Petronius, mig och slö. Det är väl det isåfall som man kan påstå att du uppträtt "intellektuellt ärligt" som du kallar det. Annars ses du nog mest som bluff och båg, ett såkallat forumtroll som du själv medger att du är.

Citera inlägget där jag sagt att jag endast är här för att agera djävulens advokat tack!

Det inlägget finns inte, för det jag de facto sa var att det behövs en djävulens advokat när Petronius drar igång med sina mest hårdföra resonemang, och att jag vid det tillfället tog på mig motståndarhatten. Tror de flesta håller med om att avhumaniserade resonemang om taktiskt kärnvapenanvändade och liknande behöver ifrågasättas.

Andra delen av inlägget, att man vet att man sagt något rimligt och empatiskt när man får alla tre er efter sig av ett enda inlägg - vidhåller! Det är en bra benchmark. Minns när ni försökte gaslighta tråden att kärnvapen mot Iran inte var så farligt ändå. Där och då kände jag väl att "ja här har vi en bra yttre gräns för israeliska högeridioter som man ej ska lyssna på". Sen har man andra benchmarks för "promuslimska idioter", men den sidan är ändå mer sällsynt i tråden enligt mig.
Citera
2026-05-17, 12:51
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Citera inlägget där jag sagt att jag endast är här för att agera djävulens advokat tack!

Det inlägget finns inte, för det jag de facto sa var att det behövs en djävulens advokat när Petronius drar igång med sina mest hårdföra resonemang, och att jag vid det tillfället tog på mig motståndarhatten. Tror de flesta håller med om att avhumaniserade resonemang om taktiskt kärnvapenanvändade och liknande behöver ifrågasättas.

Andra delen av inlägget, att man vet att man sagt något rimligt och empatiskt när man får alla tre er efter sig av ett enda inlägg - vidhåller! Det är en bra benchmark. Minns när ni försökte gaslighta tråden att kärnvapen mot Iran inte var så farligt ändå. Där och då kände jag väl att "ja här har vi en bra yttre gräns för israeliska högeridioter som man ej ska lyssna på". Sen har man andra benchmarks för "promuslimska idioter", men den sidan är ändå mer sällsynt i tråden enligt mig.

Aha du har gått in i denial mode, väldigt vanligt bland babelstiner och dess bihang att göra så faktiskt.

Fast då får vi friska upp ditt minne lite till du återgår till denial mode igen.

Citat:
Dito, men vice versa då. Tycker att det behövs en djävulens advokat när du drar igång.

Citat:
Troll och troll, nej, men det är klart att det är en bonus när man lyckas trigga igång vissa. En så kallad "Grand Slam" är ju att få dig, Petronius och slö efter sig i samma inlägg. Då vet man att man sagt något ytterst empatiskt och rimligt.

Nu är ju slö avstängd ett tag, men om en månad är det återigen dags att satsa. Vi får se var i konflikten vi står då, men som det ser ut nu kommer det fortsatt finnas mycket för er att frustreras över.

Citera
2026-05-17, 13:18
Medlem
Citat:
Aha du har gått in i denial mode, väldigt vanligt bland babelstiner och dess bihang att göra så faktiskt.

Fast då får vi friska upp ditt minne lite till du återgår till denial mode igen.

Exakt så, det rimmar precis med vad jag påstår i inlägget ovan. Hela dialogen i sin helhet gör att det blir ännu tydligare:

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vapenvila råder men iranierna dödar sig själva rätt bra ändå: 14 döda terrorister, däribland 1 IRGC befälhavare och 2 allvarligt skadade terrorister, sedan dessa lyckats gå för nära och eller petat på en oexploderad bomb. Ja, vad fan skall man säga om kompetensnivån på de iranska terroristerna egentligen när man läser sånt här...

Citat:
Du kan karaktärsmörda dom bäst du vill, faktum kvarstår: regimen är kvar, sundet är stängt, USA är osugna på att fortsätta, uranet finns kvar Iran, dom ger sig inte om kärnvapnen och har nog med ballistiska missiler och andra vapen att sätta hela gulfen i brand.

Så helt hopplösa är dom inte. Att underskatta sin fiende är oförlåtligt i en konflikt. Fattar att avhumaniseringen är stark i dig, men som gammal militär borde du veta bättre än det här.

Citat:
Du tycks väldigt ensidig när du beskriver det strategiska kriget och fokuserar helt på Iran.

Har du glömt att Israel parallellt med Iran för ett krig mot Irans proxy i Libanon? Nu är Israel så effektiva i den krigföringen att man tvingar president Aoun att komma fram ur sitt gömsle och träffa Netanyahu i fredsförhandlingar. Man har effektivt nedkämpat så många eunucker i Hizbollah att Libanon nu inte är lika rädda för dem, och samtidigt har man ockuperat så mycket land i Libanon att det kan bli svårt för Libanon att överleva som självständig stat. Alltså måste Libanon förhandla om fred. Detta är framsteg på riktigt. Iran och Israel delar inte gräns. Mot Iran har Israel bara två problem; kärnvapen och ballistiska missiler. Resten skiter dom i stort i.

Och samtidigt som krigen mot Iran och Libanon har Israel börjar ge flygvapnet en större roll i Judéen och Samarien mot de babbistinska terroristerna. Tanken är att Israel skall flygbomba dom istället för att slå ut dom i man mot man strid. På front efter front går det framåt.

Citat:
Dito, men vice versa då. Tycker att det behövs en djävulens advokat när du drar igång.

Yes. Men som sagt, väldigt tidigt än. Det kan bakslå rätt rejält över tid. Vi får vänta och se.

Citat:
Så om vi ska försöka tolka dig rätt här nu. Så är du enbart här för att skriva massa motsägelser och annat strunt för att du tycker att det "behövs" någon i tråden som tjaffsar emot? Är inte så relevant vad du egentligen skriver bara det är något som säger emot vad en del andra skribenter skriver i tråden, varvat med lite genant skratt när du hamnar utanför ditt smala kunskapsområde inom ämnet. - ett såkallat internettroll identifierar du dig som alltså?!

Ändå verkar du ha valt vilken sida vilka du ska förespråka väldigt omgående sedan du gjorde entré.

Citat:
Troll och troll, nej, men det är klart att det är en bonus när man lyckas trigga igång vissa. En så kallad "Grand Slam" är ju att få dig, Petronius och slö efter sig i samma inlägg. Då vet man att man sagt något ytterst empatiskt och rimligt.

Nu är ju slö avstängd ett tag, men om en månad är det återigen dags att satsa. Vi får se var i konflikten vi står då, men som det ser ut nu kommer det fortsatt finnas mycket för er att frustreras över.
Det är ett litmustest det där, att bli kallad Iran-förespråkare av dig. Blir man inte det har man en människofientlig inställning.

Sen slutade du svara som vanligt när det tar slut på saker du kan förvränga. I detta menar du att man kan hitta bevis för att jag ENDAST är här för att trolla? Jag håller inte med. Men nu ligger det för allmän beskådan iaf, så får väl var och en dra sin egen slutsats.
Citera
2026-05-17, 13:22
Medlem
Trumpadministrationen skall enligt källor ha uppmanat Förenade arabemiraten att invadera och ockupera den iranska ön Lavan, enligt en artikel i Telegraph som refereras i The Jerusalem Post (som tidigare hette The Palestine Post eftersom det är judarna som är de egentliga palestinierna).

Citat:
A former senior Trump security official told the Telegraph that using UAE forces would avoid putting US troops in the line of fire.

“Go take ’em!” the official said. “It would be UAE boots on the ground instead of the US.”

Emiraten skall enligt artikeln ha attackerat Lavan Island tidigare under kriget:

Citat:
Reports cited in the article claim the UAE struck Iranian targets, including Lavan Island, in early April, though Abu Dhabi has not confirmed this.

Israel har kraftigt utökat det militära stödet till Förenade arabemiraten för att skydda landet mot de iranska attackerna:

Citat:
UAE-Israel ties have reportedly expanded during the conflict. Earlier this month, United States Ambassador to Israel Mike Huckabee confirmed that Israel sent Iron Dome batteries to the United Arab Emirates to use in defense against Iranian attacks during an interview at a Thursday Tel Aviv University conference.

It was also recently disclosed that Prime Minister Benjamin Netanyahu visited the UAE in March at the beginning of Operation Roaring Lion, and that talks produced a “significant breakthrough,” though Abu Dhabi denied the visit took place.

https://www.jpost.com/middle-east/article-896438

Citat:
Exakt så, det rimmar precis med vad jag påstår i inlägget ovan. Hela dialogen i sin helhet gör att det blir ännu tydligare:

Tack för att du repostar mina gamla inlägg. Jag imponeras storligen över hur välskrivna mina inlägg är och att de både är informationstäta samt innehåller en hög grad av egen analys samtidigt som de inte är överdrivet konfrontativa. Läs, studera och ta efter!
Senast redigerad av Petronius 2026-05-17 kl. 13:28.
Citera
2026-05-17, 13:59
Medlem
Citat:
Trumpadministrationen skall enligt källor ha uppmanat Förenade arabemiraten att invadera och ockupera den iranska ön Lavan

Emiraten skall enligt artikeln ha attackerat Lavan Island tidigare under kriget:

Israel har kraftigt utökat det militära stödet till Förenade arabemiraten för att skydda landet mot de iranska attackerna:

https://www.jpost.com/middle-east/article-896438

Vad är det som gör just Lavan strategiskt viktig av de många öarna? Den är långt ifrån sjöfartsleden?

Intressant att Israel militärt skyddar arabstater. Vem hade kunnat trott det en gång i tiden?

IDF har i helgen dödat Hamas högste militäre ledare vid en flygattack i Gaza.
https://bbc.com/news/articles/cx21jjwz1k1o

Den Iranska börsen ska öppna igen på tisdag efter att ha hållits stängd sedan början av kriget för att skydda investerarna. Oklart hur handeln ska gå till utan Internet men de har säkert någon listig lösning på detta.
https://www.cbsnews.com/live-updates/iran-war-trump-strait-of-hormuz-trust-americans-control/#post-update-2fe19191
Citera
2026-05-17, 17:02
Medlem
Drozds avatar
Riktigt maffig explosion med svampmoln i natt på israeliska rakettillverkaren Tomers anläggning i Beit Shemesh utanför Jerusalem:

https://www.youtube.com/watch?v=aVxFYGtuSKA

Enligt företaget var det ett kontrollerat test...
Senast redigerad av Drozd 2026-05-17 kl. 17:08.
Citera
2026-05-17, 17:51
Medlem
Från Al Jazeeras livefeed: Generator vid Barakahs Kärnreaktor i UAE träffad av drönare

Citat:
The UAE’s Defence Ministry says three drones have entered the country across its western border with two intercepted and a third hitting a generator outside the inner perimeter of the Barakah Nuclear Energy Plant in the al-Dhafra region, causing a fire.

“Investigations are under way to determine the source of the attacks, and updates will be announced once they are complete,” the ministry said in a post on X.

Nu är det spänt läge, minst sagt.
Citera
2026-05-17, 17:54
Medlem
ReedMes avatar
Prime Minister Benjamin Netanyahu is set to convene top aides and ministers Sunday evening for a security discussion in his office in Jerusalem, amid reports that the US and Israel are preparing to restart the war with Iran.

Netanyahu is also scheduled to speak with US President Donald Trump on Sunday evening. The discussions come after a drone struck a nuclear power plant in the UAE, which, along with Israel, sustained the most blows from Iran during the war.
https://www.timesofisrael.com/netanyahu-convenes-security-cabinet-amid-reports-israel-us-preparing-iran-strikes/
Citera
2026-05-17, 17:55
Medlem
Citat:
Från Al Jazeeras livefeed: Generator vid Barakahs Kärnreaktor i UAE träffad av drönare

Nu är det spänt läge, minst sagt.

Om Iran attackerar kärnkraftverk hos motståndaren har motståndaren rätt att bomba alla tillgängliga mål hos Iran. Dynamiska duon har haft, eller skall ha inom kort, ett telefonsamtal. Jag hoppas det bli en återstart av kriget ikväll. I min bok finns nu ingen annan möjlighet än att slå sönder samtlig Iransk infrastruktur som ett resolut svar till den globala säkerhetsrisk mullastaten utgör.
Citera
2026-05-17, 18:03
Medlem
Citat:
Om Iran attackerar kärnkraftverk hos motståndaren har motståndaren rätt att bomba alla tillgängliga mål hos Iran. Dynamiska duon har haft, eller skall ha inom kort, ett telefonsamtal. Jag hoppas det bli en återstart av kriget ikväll. I min bok finns nu ingen annan möjlighet än att slå sönder samtlig Iransk infrastruktur som ett resolut svar till den globala säkerhetsrisk mullastaten utgör.

Då har dom helt klart passerat en gräns som blir svår att backa tillbaka ifrån, agree. Om attacken kommer därifrån. Låter väl som det bör vara Iran, alternativt Houthis då.

Men vill inte döma innan mer info finns tillgängligt.
Citera
2026-05-17, 18:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låter som rätt land att be. De ockuperade ju ön Socotra från Jemen.

Jerusalem Post hette Palestine Post för att den låg i det palestinska mandatet. Det är lustigt att ena gången anser sionister att Palestina bara är ett öknamn som romarna gav regionen för att jävlas med judarna, andra gången skryter de över hur judar döpte en tidning efter namnet.

Fast nu missar du hela grejen. Det var en judisk tidning som drevs av judar. Så då ställer man sig frågan. Vad är egentligen en "palestinier"?
Citera
2026-05-17, 18:21
Medlem
Citat:
Då har dom helt klart passerat en gräns som blir svår att backa tillbaka ifrån, agree. Om attacken kommer därifrån. Låter väl som det bör vara Iran, alternativt Houthis då.

Men vill inte döma innan mer info finns tillgängligt.

Min personliga bedömning/analys är att Israel står inför flera mycket allvarliga säkerhetshot som bör hanteras i närtid och som helst behöver skydd av krig mot Iran för att inte hamna för mycket i internationellt blickfång.

Det finns ett allt större hot från drönare på norra framskjutna försvarsområdet och som IDF tonar ner mot mödrarna men som kan bli riktigt besvärligt. Jag menar att det krävs extremt kraftfull krigföring för att bekämpa minsta tillstymmelse till hizbollahiskt ordnat drönarmanövrerande. Flera soldater har redan dödats och fler skadats. Utvecklingen är oacceptabel och måste bemötas även om det innebär utrymning av Beirut.

IDF har i dagarna genomfört övning av 7 oktober scenario vid den östra gränsen i dödahavsriktningen. Att den ens behöver genomföras visar att hotet i riktningen inte är noll. Samtidigt erbjuder hela västbanken säkerhetsutmaningar som fått stå tillbaka under tiden Gaza och Libanon varit i centrum för krigföringen. Förr eller senare, helst tidigare, måste IDF ta ett permanent grepp om säkerhetsläget i området för att omöjliggöra terrorattacker ut från de arabiska enklaverna.

I Gaza vägrar Hamas att låta sig avväpnas och mest hela tiden söker sig arabiska terrorister mot Israels framskjutna säkerhetslinje för avlivning. Det finns fortfarande tunnelsystem Hamas ledare kan gömma sig i och som skyddas av ovanpåliggande civil bebyggelse. Hamas vägran att låta sig avväpnas bör vara tillräckligt för att återstarta Gazaoffensiven.

Tre samtidiga urbana frontområden är dock för mycket att hantera för de begränsade förband IDF har tillgängliga för etisk krigföring. Antingen får man tona ner etiken eller så får man hantera en front åt gången.

Nej, så länge Iran vägrar kapitulation är en återstart av kriget även från allierad sida nödvändig. Kanske måste Israel bara först koordinera tajmingen för detta med planer för övriga fronter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in