Citat:
Jag måste få be dig förklara hur Israel har förlorat kriget eftersom tankfartyg inte kan passera Hormuz och bränslepriset stigit.
Mig veterligt har Israel aldrig haft ett krigsmål som innebär öppet Hormuzsund och låga bränslepriser.
Israels krigsmål har alltid varit 1: förhindra Irans kärnvapenprogram och 2: förhindra Irans ballistiska program.
Mig veterligt har Israel aldrig haft ett krigsmål som innebär öppet Hormuzsund och låga bränslepriser.
Israels krigsmål har alltid varit 1: förhindra Irans kärnvapenprogram och 2: förhindra Irans ballistiska program.
Jag vet ju att du tycker att vi redan kan anse den första punkten uppfylld, och att det nu är helt klart att Irans kärnvapenprogram är helt dött och begravet.
Faktum är att det återstår att se, och det över tid kan visa sig att detta krig var precis det som fick Iran att tippa över och istället skyndade på utvecklingen. Det finns ganska många insatta som menar att incitamentet för att skaffa kärnvapen aldrig varit starkare för Irans del i alla fall.
"Israel kommer aldrig tillåta det" - nej men Israel är också ett relativt obskyrt land med 10 miljoner invånare när allt kommer omkring. Stark ekonomi, absolut, men det finns begränsat med resurser. Smäller USA i väggen gällande Iran nu också så kommer deras vilja att lägga sig i framåt att vara obefintlig.
Med en längre tidshorisont i beaktande ökar också sannolikheten för att Netanyahu har gjort ett fatalt misstag.
Citat:
Om man håller sig till Israels krigsmål så är det svårt att hävda att Iran har vunnit kriget när hela deras militärapparat är sönderbombad så jag förstår att du fantiserar ihop alternativa krigsmål som överhuvudtaget inte har med varför kriget startade att göra.
Om Israel avlossar 50 atombomber mot Tehoran och dödar 20 miljoner mullahiter så har alltså, enligt dig, Iran fortfarande vunnit kriget så länge det råder oklarhet kring om fri passage råder i sundet?
Om Israel avlossar 50 atombomber mot Tehoran och dödar 20 miljoner mullahiter så har alltså, enligt dig, Iran fortfarande vunnit kriget så länge det råder oklarhet kring om fri passage råder i sundet?
Det beror på vad man anser är slutmålet. Ditt exempel låter svårt att hävda är en iransk militär vinst, men Iran (regimen) kan få ganska mycket stryk, ge ganska lite tillbaka, och ändå vinna kriget mot Israel genom att skrämma bort amerikanerna, stanna kvar vid makten och skaffa kärnvapen.
Amerikanerna vinner dom mot genom att bli lämnade ifred essentially.