2026-05-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så då är även Gud orättfärdig när han mördar spädbarn?

Och att de fördrev över 90% av folket som bodde där var helt legitimt? Vore det inte snarare grannländerna som behöver buffertzoner för att skydda sig mot de långt mer frekventa israeliska angreppen?

Då kanske de inte skulle angripit Iran? Varför tycker du synd om angriparen? För att USA är en kristen nation?

Israel bombar Libanon massivt och dödar civila på löpande band, och det försvarar du. Du står för kristendomens allra mörkaste sida när du stödjer de israeliska terroristerna och deras övervåld. Ironiskt nog hatar ju massor av israels judar å sin sida kristna.

Hizbollah grundades som svar på Israels ockupation av Libanon 1982. Samma år som massakern i Sabra och Shatila du bekvämt nog valde att inte ha någon åsikt om. Israel skapar med sitt våld motståndsrörelser och sen använder de dessa som ursäkt för att eskalera våldet.
Nej, Gud har rätt att straffa syndare. Med vilken rätt försummar mänskliga domare sina skyldigheter? Det kunde du inte svara på. Gud straffar i tredje och fjärde generation, så det är föräldrarna som drabbas mest. Jesus sade att Guds rike tillhör barnen, så de har en större chans till evigt liv. Abort eller att offra sina barn är inget säkert kort.

Poängen är att Israel svarar på angrepp. 1982 attackerade de PLO i Libanon. De förföljde terrorister, precis som USA i Afghanistan. De borde ha finished the job i Iran, som nu är farligare än innan kriget. Det har Iran visat genom attacker mot grannländer som inte deltog i kriget, och Irans missiler är ett hot mot Europa, nu när de har avslöjat räckvidden. Onekligen en katastrof som gjorts värre av Trump.
Citera
2026-05-17, 12:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Det är inte jag som säger att den är allsmäktig, barmhärtig, god, etc. Det är ni men det finns inga bevis. Bara för att det inte går att förklara eller för att ni inte förstår så betyder det inte att han finns.
Vad skulle kunna övertyga dig om att gud finns?
Citera
2026-05-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nej, Gud har rätt att straffa syndare.
Han har *makt*. Makt är inte detsamma som rätt. Hur du sen ser spädbarn som syndare som förtjänar att dödas är för mig som sekulär en gåta.

Citat:
Med vilken rätt försummar mänskliga domare sina skyldigheter? Det kunde du inte svara på.
De har ingen sådan, men så påstår jag heller inte att människor är perfekta.

Citat:
Gud straffar i tredje och fjärde generation
Ren ondska med andra ord.
Citat:
Poängen är att Israel svarar på angrepp. 1982 attackerade de PLO i Libanon.
Och PLO hade i sin tur svarat på israelisk ockupation av Palestina.
Citat:
De förföljde terrorister, precis som USA i Afghanistan.
Terrorister? Finns det någon annan stat som valt så många terrorister som ledare som Israel? Netanyahu var t ex uppe i Beirut och sprängde ett dussin civila flygplan i sin ungdom.

Sen är massmördarna i USA knappast något föredöme, men nu glömde jag ju att du ser mord på civila som legitimt. När rätt terrorister gör det i alla fall.
Citera
2026-05-17, 12:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Han har *makt*. Makt är inte detsamma som rätt. Hur du sen ser spädbarn som syndare som förtjänar att dödas är för mig som sekulär en gåta.

De har ingen sådan, men så påstår jag heller inte att människor är perfekta.

Ren ondska med andra ord.

Och PLO hade i sin tur svarat på israelisk ockupation av Palestina.

Terrorister? Finns det någon annan stat som valt så många terrorister som ledare som Israel? Netanyahu var t ex uppe i Beirut och sprängde ett dussin civila flygplan i sin ungdom.

Sen är massmördarna i USA knappast något föredöme, men nu glömde jag ju att du ser mord på civila som legitimt. När rätt terrorister gör det i alla fall.
Om ateism var ett fullständigt logiskt beslut så borde inte gudsförakt korrelera med gudstro, men det gör det, vilket antyder att det inte är logik som är grunden till ateism, utan känslor. Svar?
Citera
2026-05-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Om ateism var ett fullständigt logiskt beslut så borde inte gudsförakt korrelera med gudstro, men det gör det, vilket antyder att det inte är logik som är grunden till ateism, utan känslor. Svar?
Ateister har inte ett gudsförakt, det är du som tolkar in ifrågasättande som ilska och känslor. Vi kan inte förstå hur ni kan läsa bibeln och tro att det är guds ord med tanke på alla vidrigheter som står där, vi kan inte förstå hur ni kan försvara en gud som låter barn dö i cancer eller miljoner dö av malaria och dessutom påstå att det är en god gud.

En gud som ni tror har skapat människor till sin avbild men som ändå straffar oskyldiga med helvetet resten av tiden. Vi ifrågasätter hur ni resonerar och hur ni lyckas blunda för allt vidrigt men vi är inte arga på er låtsasgud eftersom han inte finns. Är du arg på tandfen?
Citera
2026-05-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag blir nyfiken på ditt sätt att tolka Bibeln. Kan du berätta mer? Var hittar du din kunskap? Kan du länka till nån sida?
Förbundsarken var antingen en kopia av ett relativt vanligt egyptiskt föremål för rituella sammanhang, eller helt enkelt ett stöldgods av vikt som Moses i sin egenskap av att vara av Egyptisk hög rang lätt kunde norpa med sig.
I Beskrivning av förbundsarkens karaktär tycks det antydas som en energikälla en konstruktion som alstrade elektricitet, något som i sådant fall såklart sågs som Gudomligt.. Det specifika handhavandet av arken som det beskrivs kan tyda att någon form av strålning alstrades ur den
Citera
2026-05-17, 13:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Ateister har inte ett gudsförakt, det är du som tolkar in ifrågasättande som ilska och känslor. Vi kan inte förstå hur ni kan läsa bibeln och tro att det är guds ord med tanke på alla vidrigheter som står där, vi kan inte förstå hur ni kan försvara en gud som låter barn dö i cancer eller miljoner dö av malaria och dessutom påstå att det är en god gud.

En gud som ni tror har skapat människor till sin avbild men som ändå straffar oskyldiga med helvetet resten av tiden. Vi ifrågasätter hur ni resonerar och hur ni lyckas blunda för allt vidrigt men vi är inte arga på er låtsasgud eftersom han inte finns. Är du arg på tandfen?
Har du någonsin träffat en ateist som säger typ, "jag gillar iden om gud han verkar otrolig, synd att jag inte tror på honom bara".

Det är typ en på miljonen. Sen hur många finns det som tror på gud men också tror han är ond? Det är typ också en på miljonen. Är inte det riktigt underligt ur ett ateistiskt perspektiv?

Det låter ju mer som att man väljer att följa gud, istället för att man väljer att tro på gud.
Citera
2026-05-17, 13:15
Medlem
Citat:
Har du någonsin träffat en ateist som säger typ, "jag gillar iden om gud han verkar otrolig, synd att jag inte tror på honom bara".
Jag är inte fientligt till Gud i det abstreakta även om jag inte tror på något högre väsen, däremot är jag fientlig till den Gud som beskrivs i Bibeln av flera skäl t ex:
1. Det där med att kunskap skulle vara synd. Att Gud ville hålla oss okunniga.
2. Alla vidrigheter Gud gör i Bibeln.
3. Själva idén med att Jesus dog för våra synder. Jag tror på personligt ansvar. Ingen kan ta på sig någon annans skuld. Om kraven var för orimliga fick väl er allsmäktiga Gud sänka ribban ett snäpp istället för att låta sig själv, sin son, eller hur det nu var, korsfästas. Vad skulle det göra för nytta?

Sen har vi allt det mer eller mindre bisarra typ kannibalismen under nattvarden.
Citera
2026-05-17, 13:23
Medlem
Citat:

Det är typ en på miljonen. Sen hur många finns det som tror på gud men också tror han är ond? Det är typ också en på miljonen. Är inte det riktigt underligt ur ett ateistiskt perspektiv?

Det låter ju mer som att man väljer att följa gud, istället för att man väljer att tro på gud.
Säger du detsamma när det gäller troll i skogen eller konstaterar du bara att du inte tror på dom? Varför ska du lyssna på någon som säger sig ha sett trollen när du redan vet att du inte tror på det? Varför ska du läsa boken som konstaterar att trollen finns när du redan vet att du inte tror att den är sann?

En ateist tror inte att det finns någon gud, vi tror inte på liv efter döden eller någon sorts andlighet. Mycket enkelt och inget att bli provocerad av.
Citera
2026-05-17, 13:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Säger du detsamma när det gäller troll i skogen eller konstaterar du bara att du inte tror på dom? Varför ska du lyssna på någon som säger sig ha sett trollen när du redan vet att du inte tror på det? Varför ska du läsa boken som konstaterar att trollen finns när du redan vet att du inte tror att den är sann?

En ateist tror inte att det finns någon gud, vi tror inte på liv efter döden eller någon sorts andlighet. Mycket enkelt och inget att bli provocerad av.
Varför blir ni så provocerade då? 90% av alla ateister får ju psykbryt på kristendom.
Citera
2026-05-17, 13:25
Medlem
Citat:
Jag är inte fientligt till Gud i det abstreakta även om jag inte tror på något högre väsen, däremot är jag fientlig till den Gud som beskrivs i Bibeln av flera skäl t ex:
1. Det där med att kunskap skulle vara synd. Att Gud ville hålla oss okunniga.
2. Alla vidrigheter Gud gör i Bibeln.
3. Själva idén med att Jesus dog för våra synder. Jag tror på personligt ansvar. Ingen kan ta på sig någon annans skuld. Om kraven var för orimliga fick väl er allsmäktiga Gud sänka ribban ett snäpp istället för att låta sig själv, sin son, eller hur det nu var, korsfästas. Vad skulle det göra för nytta?

Sen har vi allt det mer eller mindre bisarra typ kannibalismen under nattvarden.
Dessutom är bibeln full av gamla berättelser som den gjort om så att det handlar om den rätte guden, t ex Noaks ark eller Edens lustgård. Det är väldigt märkligt att kristna bara accepterar detta och inte ifrågasätter det mer eftersom det betyder att dessa berättelser inte har något att göra med den kristne guden utan om andra gudar innan judendomen uppstod.
Citera
2026-05-17, 13:27
Medlem
Citat:
Varför blir ni så provocerade då? 90% av alla ateister får ju psykbryt på kristendom.
Vem har psykbryt? Vi ifrågasätter det ni kallar fakta, eller bevis i ditt fall, eftersom det inte är sant och inte får stå oemotsagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in