2026-05-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Alltså jag tror för att vara ärlig att det bara är du som är helt vilse och bär på hat på grund av personliga anledningar. Antagligen är dina föräldrar lyckliga och känner inte något problem över sin kristendom, de går med leenden medans du går bananas om "indoktrinering" och ser det som ditt livs uppdrag att ta deras glädje ifrån dom och andra.

Uppenbarligen så är det ju du som har ett problem med kristendom, inte dom. Kan det kanske vara så att problemet ligger hos dig, och att de faktiskt försöker med stor kärlek att hjälpa dig, men du kämpar emot som en sprattlande kanin?
Vet du verkligen inte vad indoktrinering är??

Ja mina föräldrar har stor nytta av sin tro men sörjer att alla deras barn lämnat tron. Dom känner problem med att deras barn kommer hamna i helvetet vilket är fullt förståeligt. Men de respekterar oss och försöker inte omvända oss.

Nu känner inte jag mig vilsen längre men är det konstigt att en människa gör det i denna obegripliga värld?

Hat och förtvivlan kan jag känna mot de fruktansvärda konsekvenser kristdedomen kan leda till. Tex kvinnor som får sitta fängslade för de gjort abort eller homosexuella som blir mördade.

Var har du fått ifrån att jag ser som mitt livs uppdrag att ta ifrån kristna deras upplevelser bara för att jag yttrar mina tankar och åsikter? Människor får tro vad de vill men jag kan vara nyfiken på hur deras tankebanor går och om de verkligen tänkt igenom.

Att skriva uttrycket sprattlande kanin är nedvärderande och onödigt.
Citera
2026-05-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du förväxlar ”Helvetet” med ”Eldsjön”.

Helvetet/Sheol/Hades - menar ordagrant om något som är dolt/övertäckt , en grav eller grotta tex.

Sen behöver eld inte alls betyda något om ett definitivt slut, eld kan referera till heliga anden, något som är tvunget för att förfina/rena något, tänk smide
Jag förväxlar ingenting att du har fel är ju inget nytt, du har ju fel i det mesta du skriver.
Citera
2026-05-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Så får det bara gå några år så kommer jag förstå att döda Arons söner knall fall när de offrade på fel sätt var det rätta och kärleksfulla att göra?
I fallet med Moses och israeliterna var Gud saker/makapärer tex Arken som sannolikt var någon form av teknologi relaterad till elektricitet, där var en varning att inte vara under påverkan av starka drycker, Aaron’s söner hade säker förfriskat sig något när dom äntrade det heligaste av heliga, det inre rummet med förbundsarken(Gud), mixtrade felaktigt med elektroniken och åkte på en dödlig stöt - ”Gud dödade dem för de syndar genom felaktig hantering”
Citera
2026-05-17, 10:38
Medlem
Citat:
Att det blev äpple har såklart med hellenismen att göra, Bibelns Edens trädgård kom att ”cross pollinate” med Hesperides trädgård, där Gaia’s gyllene äpplen växte.
Så som jag skrev ”äpple” kom att passa in på den europeiska ”marknaden” för Bibeln.
Men faktiskt så är jag något av åsikt att Bibeln, inte bara NT men också GT är kraftigt inspirerad, ja t.o.m. har grund i Grekiska mytologin.
Så det kan vara tvärtom, att Hesperides gyllene äpplen blev ”frukt” i Bibelnerättelsen för att passa in i Mellanöstern kulturen.
Bara fortsättatt babbla, faktum kvarstår, det står frukt och inte äpple
Citera
2026-05-17, 10:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vet du verkligen inte vad indoktrinering är??

Ja mina föräldrar har stor nytta av sin tro men sörjer att alla deras barn lämnat tron. Dom känner problem med att deras barn kommer hamna i helvetet vilket är fullt förståeligt. Men de respekterar oss och försöker inte omvända oss.

Nu känner inte jag mig vilsen längre men är det konstigt att en människa gör det i denna obegripliga värld?

Hat och förtvivlan kan jag känna mot de fruktansvärda konsekvenser kristdedomen kan leda till. Tex kvinnor som får sitta fängslade för de gjort abort eller homosexuella som blir mördade.

Var har du fått ifrån att jag ser som mitt livs uppdrag att ta ifrån kristna deras upplevelser bara för att jag yttrar mina tankar och åsikter? Människor får tro vad de vill men jag kan vara nyfiken på hur deras tankebanor går och om de verkligen tänkt igenom.

Att skriva uttrycket sprattlande kanin är nedvärderande och onödigt.
Kvinnor blir fängslade för att de gjort abort och homosexuella som blir mördade? Vartifrån har du fått det här? Kan du styrka detta på något sätt?

Jag tänker såhär: Jesus var fullgod, ingen kan förneka att han var god på en övermänsklig nivå. Personer som haft nära döden upplevelser och hävdat att de pratat med gud och jesus bekräftar att han är fullgod bortom förståelse.

Dessa två saker är långt mer bevisade än eventuella otydliga berättelser från det gamla testamentet, så dessa godhetsbevis går över obekräftade och svårtolkade verser från det gamla testamentet.

Sen kan man faktiskt gå vägen att försöka tolka det gamla testamentet också, om man verkligen gör det och försöker se saker ur bästa möjliga ljus så kan man faktiskt se att många av dessa "onda" verser där kan ses från andra perspektiv där de verkar mindre onda.

T.ex. med de 2 björnarna som dödar de 42 barnen för att de kallade elisha skallig, så kan man om man går efter originalspråket se att de inte alls var barn, utan unga vuxna/tonåringar, och att de verkade hota elisha och att han faktiskt var i fara. Sen att de 42 unga männen kanske inte dog heller.

Det ändrar ju historian gigantiskt, men ateisterna som använder historian för att kalla gud ond kanske inte vet om det eller bryr sig. Man kan göra liknande med andra historier också.

(FB) Kristna Guden är ond, varför har han följare?

I detta inlägg finns tillräckliga bevis för att veta att kristendom är sant.
Citera
2026-05-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!

Som barn när Pappa sätter upp regler för att saker inte ska gå åt helvete. Och självklart måste barnen utmana reglerna, skadar sig själv och gråter om att allt är orättvist.
Citera
2026-05-17, 10:48
Medlem
Citat:
Kvinnor blir fängslade för att de gjort abort och homosexuella som blir mördade? Vartifrån har du fått det här? Kan du styrka detta på något sätt?

Jag tänker såhär: Jesus var fullgod, ingen kan förneka att han var god på en övermänsklig nivå. Personer som haft nära döden upplevelser och hävdat att de pratat med gud och jesus bekräftar att han är fullgod bortom förståelse.

Dessa två saker är långt mer bevisade än eventuella otydliga berättelser från det gamla testamentet, så dessa godhetsbevis går över obekräftade och svårtolkade verser från det gamla testamentet.

Sen kan man faktiskt gå vägen att försöka tolka det gamla testamentet också, om man verkligen gör det och försöker se saker ur bästa möjliga ljus så kan man faktiskt se att många av dessa "onda" verser där kan ses från andra perspektiv där de verkar mindre onda.

T.ex. med de 2 björnarna som dödar de 42 barnen för att de kallade elisha skallig, så kan man om man går efter originalspråket se att de inte alls var barn, utan unga vuxna/tonåringar, och att de verkade hota elisha och att han faktiskt var i fara. Sen att de 42 unga männen kanske inte dog heller.

Det ändrar ju historian gigantiskt, men ateisterna som använder historian för att kalla gud ond kanske inte vet om det eller bryr sig. Man kan göra liknande med andra historier också.

(FB) Kristna Guden är ond, varför har han följare?

I detta inlägg finns tillräckliga bevis för att veta att kristendom är sant.

Du får googla.

Denna tråd handlar inte om ifall kristendomen är sann utan om ifall den är det, är då den Guden god
Citera
2026-05-17, 10:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du får googla.

Denna tråd handlar inte om ifall kristendomen är sann utan om ifall den är det, är då den Guden god
Ja ok, där i det tidigare inlägget har du väl mitt svar på det, antar att jag sagt mitt om detta ämne då, har inte så mycket mer att tillägga. Lycka till.
Citera
2026-05-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ja ok, där i det tidigare inlägget har du väl mitt svar på det, antar att jag sagt mitt om detta ämne då, har inte så mycket mer att tillägga. Lycka till.
Lycka till till dig med och tack för dina tankar
Citera
2026-05-17, 11:05
Medlem
Citat:
Du förväxlar ”Helvetet” med ”Eldsjön”.

Helvetet/Sheol/Hades - menar ordagrant om något som är dolt/övertäckt , en grav eller grotta tex.

Sen behöver eld inte alls betyda något om ett definitivt slut, eld kan referera till heliga anden, något som är tvunget för att förfina/rena något, tänk smide

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag förväxlar ingenting att du har fel är ju inget nytt, du har ju fel i det mesta du skriver.
Nej, Helvete betyder inte eld som du påstår, det framkommer tydligt i Bibeln om du inte orkar kolla uppslagsboken
Citera
2026-05-17, 11:51
Medlem
Citat:
I fallet med Moses och israeliterna var Gud saker/makapärer tex Arken som sannolikt var någon form av teknologi relaterad till elektricitet, där var en varning att inte vara under påverkan av starka drycker, Aaron’s söner hade säker förfriskat sig något när dom äntrade det heligaste av heliga, det inre rummet med förbundsarken(Gud), mixtrade felaktigt med elektroniken och åkte på en dödlig stöt - ”Gud dödade dem för de syndar genom felaktig hantering”
Jag blir nyfiken på ditt sätt att tolka Bibeln. Kan du berätta mer? Var hittar du din kunskap? Kan du länka till nån sida?
Citera
2026-05-17, 11:52
Medlem
Citat:
Om inte gud stoppar ebola i kongo så finns han inte? Vem eller vilka är det som ställer kraven för vad gud måste göra för att han ska finnas?

Det är inte jag som säger att den är allsmäktig, barmhärtig, god, etc. Det är ni men det finns inga bevis. Bara för att det inte går att förklara eller för att ni inte förstår så betyder det inte att han finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in