Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Kompatibilism är fortfarande inte samma sak som att inse att mänskliga individer besitter funktioner likt kapacitet att överväga skäl, ta lärdom osv. Utan kompatibilism är att dylika funktioner och dess konfigurationer är genuint ansvariga för och förtjänar beröm och klander för sina utfall.
Hur detta ansvar kan byggas är kärnfrågan på vilken du lämnat walkover. Det handlar alltså inte om att rabbla "skälkänslighet" en gång till.
Insikt i mänsklig psykologi och att betrakta individer som (om de vore) ansvariga, det vill säga som de betraktar sig själva i praktiken, är alltså inte kompatibilism. Så av detta skäl kan dina psykologer lika gärna vara inkompatibilister.
Om de är kompatibilister av filosofiska skäl och menar att system och dess konfigurationer är i en högre ickepraktisk mening ansvariga för sina utformningar och sina konfigurationer vet jag däremot inte.
Jag kan dock tänka mig att psykologer bekänner sig i lägre grad än befolkningen i övrigt till tveksamhet inför fri vilja. Av skäl likt insikter i hur sådant som i hur hög grad egna motiv, skäl och bevekelsegrunder är okända för oss och i hur stor del av medvetandet som ägnas åt rationalisering.
Då vår diskussion tenderar att loopa kommer jag upprepa mig, men det är för att undvika missförstånd.
Jag tror att du lägger in ett starkare ansvarsbegrepp i kompatibilismen än nödvändigt. Poängen är inte att människor är “ultimat ansvariga” i någon metafysisk mening, eller ytterst upphov till sig själva. Det är just den typen av ansvar jag avvisar som inkonsekvent eller irrelevant.
Ansvar handlar istället om handlingar som faktiskt springer ur agentens egna kapaciteter: att kunna överväga skäl, väga konsekvenser, lära av kritik, kontrollera impulser i varierande grad osv. Det räcker för att tala meningsfullt om ansvar, beröm och klander i mänskliga praktiker.
Och viktigt här är att ansvar inte är binärt utan graderat. Vi håller redan barn mindre ansvariga än friska vuxna därför att deras kapacitet för omdöme, självkontroll och förståelse är mindre utvecklad. På samma sätt minskar ansvar vid psykoser, tvång, demens eller extrema affekttillstånd. Det vore märkligt om ansvar antingen vore absolut eller helt obefintligt när våra faktiska ansvarspraktiker uppenbart fungerar längs en skala.
Så kompatibilismen behöver inte etablera någon “högre ickepraktisk” skuld för hela personens utformning. Det räcker att det finns en relevant relation mellan agentens psykologiska strukturer och handlingen för att ansvars tillskrivning ska vara motiverad.
Och psykologins insikter om rationalisering och omedvetna motiv underminerar inte detta. De visar snarare varför ansvar måste förstås som gradskillnader i självkontroll och skälresponsivitet, inte som någon magisk absolut fri vilja.
Jag menar alltså inte att människor förtjänar beröm eller klander i någon kosmisk eller ultimat mening, som om vi skapat oss själva ur intet. Däremot menar jag att vi kan förtjäna beröm och klander i den mänskliga och moraliska mening som faktiskt spelar roll: när handlingar uttrycker våra egna dispositioner, värderingar och förmågor till självkontroll och skäl övervägande. Ansvar är därför kopplat till vilken sorts agent man är och hur ens handlingar uppstår, inte till ett metafysiskt undantag från kausalitet.