Citat:
"Vad jag tycker personligen spelar egentligen inte så stor roll, min personliga åsikt är att man ska lyssna till forskning och vetenskap vilket man inte gör idag" - Detta har vi redan pratat om. Jag har ju redan sagt att det endast är enskilda delar i realitetskriterierna som ny forskning sagt emot, då främst konstansbrister som HD nu ändrat praxis kring.. Jag har också sagt att SVA- och CBCA-metoden i stort bygger på att tillämpa metoden enskilt och rakt av på en berättelse. Men i en våldtäktsrättegång har man ju inte bara den enskilda berättelsen - utan även motpartens berättelse och framförallt stödbevisning. Har du inga argument emot detta så förutsätter jag att du inte upprepar detta, för det lär du inte vinna någonting på.
"En berättelse kan ju däremot givetvis avfärdas som helt omöjlig om den är helt osannolik, så på så vis kan ju en berättelse ha ett värde, att den kan avfärdas som uppenbart falsk, men en berättelse kan ju som sagt också vara fullt möjlig" - Jo, men berättelser som kan avfärdas på stående fot (läs "lämnas utan avseende") är ju inte särskilt vanligt i våldtäktsrättegångar. Sådana berättelser brukar ju snarare leda till att utredningen läggs ned.
"Att det berättas för två väninnor gör det inte heller mer sant" - Det där har vi också redan pratat om. Vid det här laget vet du mycket väl att förekomsten av att det berättas för två väninnor inte spelar någon roll så länge inte berättelsen är hållbar eller uppfattas likadant och bekräftas av väninnorna. Jag har också förklarat svårigheterna att ljuga ihop en sådan historia när man inte vet vilken bevisning/information polisen har eller vilka frågor som kommer ställas. Har du inget att tillägga där så förutsätter jag att du inte använder det som ett argument, eller i vart fall inte på ett så svävande och osakligt sätt du gör det på.
"En berättelse kan ju däremot givetvis avfärdas som helt omöjlig om den är helt osannolik, så på så vis kan ju en berättelse ha ett värde, att den kan avfärdas som uppenbart falsk, men en berättelse kan ju som sagt också vara fullt möjlig" - Jo, men berättelser som kan avfärdas på stående fot (läs "lämnas utan avseende") är ju inte särskilt vanligt i våldtäktsrättegångar. Sådana berättelser brukar ju snarare leda till att utredningen läggs ned.
"Att det berättas för två väninnor gör det inte heller mer sant" - Det där har vi också redan pratat om. Vid det här laget vet du mycket väl att förekomsten av att det berättas för två väninnor inte spelar någon roll så länge inte berättelsen är hållbar eller uppfattas likadant och bekräftas av väninnorna. Jag har också förklarat svårigheterna att ljuga ihop en sådan historia när man inte vet vilken bevisning/information polisen har eller vilka frågor som kommer ställas. Har du inget att tillägga där så förutsätter jag att du inte använder det som ett argument, eller i vart fall inte på ett så svävande och osakligt sätt du gör det på.
Om vi säger så här: Det är absolut fullt möjligt idag att sätta dit någon för våldtäkt genom att ljuga.
Är det rättssäkert nog då? Är det rättssäkert nog att oskyldiga döms?
Det är inte så svårt som du tror. Man kan ha sex med någon att tala sanningen om precis allt fram till själva samlagsdelen. Där kan man t.ex. säga att man ville avbryta samlaget och påtalade detta men den tilltalade valde att inte lyssna.
Detta berättas för två väninnor och dessa bekräftar historien.
Mannen säger att det var frivilligt rakt igenom.
Detta kan räcka för en fällande dom utan några andra bevis. Det är verkligen inte rättssäkert. Och vetenskapen och forskningen säger att man inte kan avgöra sanning från lögn på ett säkert sätt baserat på dessa kriterier som människor faktiskt blir dömda på.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-16 kl. 17:33.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-16 kl. 17:33.