2026-05-16, 09:26
Avstängd
tutankhumans avatar
Och vad vill V göra med dessa skattepengar? Satsa på import av...?
Citera
2026-05-16, 09:28
Medlem
Man får helt enkelt riva poolen, montera ner köket, riva garage, bort med burspråk och takkupor så blir värdet ca 10 för tomten. Gör ett fett hål i taket också.
Sluta renovera och låt allt förfalla bara.
Citera
2026-05-16, 09:28
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Skattepengar borde uppenbarligen gå till Ukraina och Zelensky.

Ja bland annat dit. I ett europeiskt självbevarelsesyfte så är det nödvändigt att hjälpa Ukraina mot Ryssland.

Utan Västeuropas stöd till Ukraina hade landet varit ett ryskt lydland för flera år sedan.
Vilket land hade därefter stått på tur att bli invaderat? Polen? Finland? Sverige? Moldavien?
Citera
2026-05-16, 09:35
Medlem
sommarlovs avatar
Man kan inte driva ett land genom att skatta befolkningen till döds.
Citera
2026-05-16, 09:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-vill-utreda-fastighetsskatt-och-exitskatt

Vad tycks om detta? I den senare delen av citatet kan ju tolkningen bli att även de med hus under 13 miljoner får fastighetsskatt. Väldigt tvetydigt och luddigt. Det här tror jag S inte har nåt jättestort emot att stödja i en ev regering.
De med egna hus betalar redan fastighetsskatt. Och de som har bra inkomst betalar även statlig skatt.

Även pensionärer som sparat och sett om sin ekonomi straffas sedan med statlig skatt på inkomsten.
Brytvärde 760 500 kr för de som är 66 år eller äldre.
Brytvärde för de som är yngre än 66 år så är brytvärde redan 660 400 kr.
Över det så är det även statlig skatt på 20% samt givetvis kommunal skatt.
Citera
2026-05-16, 09:39
Avstängd
Då ska jag nog rösta på vänstern. Fastighetsskatt är den absolut bästa skatten.
Citera
2026-05-16, 09:46
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ett lite viktigare citat i denna artikel, men som såklart inte lyfts fram för man vill villifiera de till att "se, de kommer efter vanliga svensson som kämpat sig till en villa!". Bra titel, TS....

Absolut för miljrdärsbeskattning av alla slag.

Sen om Ove 67 som sitter på skit från sina föräldrars tid med högt värde och båtar till Karibien varje halvår behöver betala en extra procentsats eller två har jag inga problem med direkt. Vi snackar inte att man tar ifrån de något öht. De kommer fortfarande ha så det räcker och blir över.

Men det nyanserade lär gå över huvudet på FB-are som alltid hatar allt som är vänster om typ SD.

Det är främst de lägre ställda som behöver hjälp, det är väl alla medvetna om. De flesta av oss är inte och kommer aldrig bli miljardärer hur mycket man än suger av de och slickar deras stövlar så att försvara dessa parasiter är ordentligt korkat.

Och för att vara extremt tydlig för läskunnighet är fanimig det svåraste att finna här efter sunt förnuft: Jag röstar inte, och har aldrig röstat på, Västerpartiet.
Jag röstar SD enbart för att förhoppningsvis få till en migrationspolitik som medger deportation av misanpassade invandrare som inte bidrar med något produktivt till samhället. Det är inte en mänsklig rättighet att leva på den svenska välfärden.

Jag har inga som helst problem med en miljardärsskatt eller att generationen som fick allt serverat nu tvingas betala för det samhälle dom skapat.

Medelklassen lyfter en för stor bördan i vårt samhälle, och alla skattelättnader bör riktas mot att sänka förvärvsskatt och kommunalskatt. Uppstår det brist får dom ta pengarna från bidragstagaren eller familjen Wallenberg. Svensson har betalt allt den skall.
Citera
2026-05-16, 09:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De med egna hus betalar redan fastighetsskatt. Och de som har bra inkomst betalar även statlig skatt.

Även pensionärer som sparat och sett om sin ekonomi straffas sedan med statlig skatt på inkomsten.
Brytvärde 760 500 kr för de som är 66 år eller äldre.
Brytvärde för de som är yngre än 66 år så är brytvärde redan 660 400 kr.
Över det så är det även statlig skatt på 20% samt givetvis kommunal skatt.
Sure. Problemet är att fastighetsskatten har ett cap som innebär att jag betalar lika mycket för mina 80 kvm som von Anka betalar för sina 8000.

Inte OK.

Speciellt inte när von Anka dessutom betalar mindre effektiv skatt än mig därför han köper allt via sitt företag och bara tar ut så mycket att han slipper betala statlig inkomstskatt.

Är dom riktigt kreativa sitter dom och bygger ett palats som dom kallar jordbruk och kvittar alla investeringar i fastigheten mot skattesedeln. Dessutom sitter dom och nyttjar RUT, ROT, elbidrag, elbilsbidrag och fan och hans moster.

Medelklassen är för rika för att nyttja bidrag men för fattiga för att nyttja skattehålen. Det räcker för fan nu.
Senast redigerad av Teu 2026-05-16 kl. 09:58.
Citera
2026-05-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur kom de fram till att gränsen ska gå vid 13 miljoner?
Antar att någon i V:s ledningsgrupp har en villa värd ungefär 12.9 miljoner
Citera
2026-05-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-vill-utreda-fastighetsskatt-och-exitskatt

Vad tycks om detta? I den senare delen av citatet kan ju tolkningen bli att även de med hus under 13 miljoner får fastighetsskatt. Väldigt tvetydigt och luddigt. Det här tror jag S inte har nåt jättestort emot att stödja i en ev regering.

Rent krasst så är ju idag så är det ju inte inkomst som delar upp rika och fattiga (delvis för att det är skattat så hårt) utan en stor vattendelare är ju om man äger sin bostad eller inte och i viss mån hur mycket kapital det är uppbundet i den. Oavsett hur hårt du jobbar och hur mycket pengar du tjänar så är det extremt svårt att gå från noll till en villa på 13 miljoner.

Vill man jämna ut spelreglerna och göra klassresor enklare är det här man ska lägga skatten istället för på inkomst.
Citera
2026-05-16, 10:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sure. Problemet är att fastighetsskatten har ett cap som innebär att jag betalar lika mycket för mina 80 kvm som von Anka betalar för sina 8000.

Inte OK.

Speciellt inte när von Anka dessutom betalar mindre effektiv skatt än mig därför han köper allt via sitt företag och bara tar ut så mycket att han slipper betala statlig inkomstskatt.

Är dom riktigt kreativa sitter dom och bygger ett palats som dom kallar jordbruk och kvittar alla investeringar i fastigheten mot skattesedeln. Dessutom sitter dom och nyttjar RUT, ROT, elbidrag, elbilsbidrag och fan och hans moster.

Medelklassen är för rika för att nyttja bidrag men för fattiga för att nyttja skattehålen. Det räcker för fan nu.
Men varför i hela friden ska man betala skatt bara för man har en bostad?
Jo givetvis för all skatt behövs till alla bidragstagare som inte arbetar.
Typiskt vänsterblivna att älska skatt på allt och därför kommer sådan här skit från vänstern.
Citera
2026-05-16, 10:02
Medlem
Glödskals avatar
Jag kan tänka mig skatt på egendom om det kombineras med slopad skatt på inkomster. Beskattning av egendom som köpts med beskattade medel känns kriminellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in